/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel: +32 rækker (autofyld)
Fra : Zigarlos
Vist : 1171 gange
200 point
Dato : 27-09-06 21:48

Kunne ikke helt finde ud af hvordan jeg skulle formulere spørgsmålet i overskriften

I mit regneark (ARK1!) skal jeg hente nogle oplysninger fra ARK2!
Eks:
A1 i [ARK1!] skal hentes fra J2 i [ARK2!]
A2 i [ARK1!] skal hentes fra J34 i [ARK2!]
A3 i [ARK1!] skal hentes fra J56 i [ARK2!]

Altså en forøgelse på 32 rækker i J-kolonnen for hver ny linie.
Er der mon en måde jeg kan få Excel til at forstå hvad det er jeg vil? Noget i stil med (=J2+32)?? Alternativt skal jeg manuelt indtaste den samme formel (altså med en lille ændring fra J-kolonnen) mellem 450 og 500 gange.

Håber formuleringen af spørgsmålet er til at forstå.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 27-09-06 22:06

I en kolonne (her bruges B) skriver du 0, 1, 2, 3 osv.
I celle A1 skriver du formlen =INDIREKTE("Ark2!J"&B1*32+2) og trækker formlen ned over hele kolonnen.

De 32 i formlen er springet mellem celler, og 2-tallet er fordi du starter i J2.

Din version af Excel skal være dansk, for at INDIREKTE virker. Husk, at der er en stave

Simon

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 210 point
Dato : 27-09-06 22:11

For at undgå at bruge kolonne B, kan du bruge denne formel i stedet: =INDIREKTE("Ark2!J"&(RÆKKE()-1)*32+2)

Funktionen RÆKKE henter rækkenummeret fra den enkelte celle i kolonne A. Der trækkes 1 fra rækkenummeret, fordi vi skal starte med nul (fordi 0 x 32 + 2 = 2 (altså J2)).

Simon

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 27-09-06 22:14

=INDIREKTE("Ark1!J"&((RÆKKE()-1)*32)+2)

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 27-09-06 22:16

holdop hvor er jeg for langsom

Godkendelse af svar
Fra : Zigarlos

Dato : 27-09-06 23:28

Tak for svaret sion.

Det ser ud til at virke efter min hensigt. Men faktisk hedder det ark jeg kaldte ARK2 "Alle spillere". Men det vil Excel ikke anerkende - jeg får bare returneret #REFERENCE!. Hvis jeg omdøber arknavnet til "Alle" eller "Allespillere" er der ingen problemer. Kender du en måde til at få Excel til at acceptere et arknavn med to ord eller skal jeg bare tage konsekvensen og droppe mellemrummet?
Og hvordan henter jeg mon data efter samme opskrift fra en helt anden mappe? (f.eks. en mappe der hedder "Sæson 21" og et ark der hedder "Total")

Og kan jeg give dig ekstrapoint hvis du igen har en løsning til mig?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 27-09-06 23:42

Det er vist bare fordi, at arkets navn skrives i anførselstegn, når det ikke bare er Ark1 osv. Hvis jeg skriver =INDIREKTE("'Alle spillere'!J"&(RÆKKE()-1)*32+2) med ' omkring 'Alle spillere', så virker det.

Simon

Kommentar
Fra : Zigarlos

Dato : 28-09-06 00:01

Genialt sion!

Tak for hjælpen - der faldt en meget tung sten fra mit hjerte
Og jeg har fundet ud af hvordan jeg henter fra en anden mappe, så nu kører det for mig.