/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
trekants beregning
Fra : CCjunior
Vist : 657 gange
100 point
Dato : 27-09-06 20:48

Jeg har en trekant ABC
C=90 grader
A=58 grader
B=32 grader

a=r+22
b=r
c=?

kan den overhovedet udregnes, eller skal jeg lede efter en ny løsnings form.. kan sq ikke rigtig få det til at lykkes

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-09-06 20:57

Du skal bruge den udvidede Pythagoras, eller cosinusrelationen:

c²=a²+b²-2ab·Cos(C)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-09-06 20:58

Også sinusrelationen skal du nok finde anvendelse for her:

a/sin(A)=b/sin(B)=c/sin(C)

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-09-06 21:09

prøv lige at regne den igennem.. det gir jo 2 ubekendte..

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-09-06 22:41

Prøv lige at skrive opgaven af i fuld ordlyd

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-09-06 23:00

Har du facits?

Kan det her passe

a = 59,61
b = 37,61
c = 70,48

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 28-09-06 08:12

Bemærk lige, at der står A = r+22, altså lille "r" (hvilket er radius af den indskrevne cirkel) + 22 enheder. Den skal man nok lige have med i beregningen!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 28-09-06 08:17

kan desværre ikke vise den, da det er en tegning...

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 28-09-06 08:18

Kan du ikke scanne den ind som et billede, og så uploade den til en server?

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 28-09-06 10:59

A = 22. B = 90 grader ( vinkelret på A ). C tegnes fra modsat side af B op i en 32 graders linie til den rammer B. Dette er kun en "husmandsudregning" så jeg har ingen formel.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 28-09-06 12:05

Der skal selvfølgelig stå :C tegnes fra modsat side af A op i en 32 graders linie til den rammer B.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-06 17:47

Hvordan kan b være lig r hvis r er den indskrevne cirkels radius.....

Altså... er vi enige om, at store bogstaver (A,B og C) betegner vinkler, og små bogstaver (a,b og c) betegner de liniestykker eller trekantssider, der ligger overfor de tilsvarende vinkler...

Vi må have den nøjagtige ordlyd.
Hvis b er en side i en trekant, og r er radius i den indskrevne cirkel i samme trekant, så kan de da ikke være lig hinanden...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 28-09-06 17:50

det kan de nu godt være, hvis man skal finde korden af en cirkel. afstanden mellem 2 punkter..

Hvad side er det man midlertidigt kan uploade et billede til ? Den har været vist som tip
jeg har scannet opgaven ind.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-09-06 17:52

Det er vel ikke en gammel eksamensopave. Hvis jo så henvis lige til den (så findes den på nettet). Ingen kan hjælpe dig hvis du ikke er mere præcis - kom nu CC !!!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 28-09-06 17:56

jeg kan jo ikke tegne den her inde...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 28-09-06 18:08

http://www.filefactory.com/file/12392c/

filen hedder aaaaa..

så er der lidt at kæmpe med

Jeg har på en temmelig underlig måde regnet mig frem til 28.6 meeeeen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-06 18:14

NEJ, det er IKKE den indskrevne cirkel!!! Hvis en cirkel ligger inde i en trekant, så vil radius da altid være mindre end siderne i trekanten... Der er jo tale om RADIUS... -ikke diameteren...

Nå, men det er slet ikke hverken den indskrevne eller den omskrevne cirkel.

Vi starter med en grundlinie. Den hedder a og er r+22 lang.
I venstre side af grundlinien tegner vi en vinkelret linie i punktet C.
Denne linie hedder b og den har en længde på r. Den anden ende af b er et punkt, der hedder A.
I punktet A laver vi en linie med en vinkel på 58 grader til linien b.
Linien fra A skærer a i punktet B. Vinklen B er 32 grader.

r er radius i en cirkel med centrum i C og med b som radius.

Så skal vi nok bruge sinusrelationen til at finde r:
a/sin(A)=b/sin(B) medfører: (r+22)/sin(A)= r/sin(B)
Jeg har ikke liige nogen sinustabeller og jeg gider heller ikke, så det må du selv rode med...

Men når du har fundet r, så har du også a og b.
Og så kan du bruge den almindelige pythagoras til at finde c. (øuv! hvordan laver man de små totaller...)

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 28-09-06 22:48

Syntes luften gik lidt af ballonen.. hvor blev alle svarene af ??

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-09-06 23:18

Birgitta har da svaret.

Jeg kan ikke komme ind på dit link

Annuller spørgsmålet
Fra : CCjunior

Dato : 29-09-06 10:14

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Jeg løste den igår. svaret er 24,81.
nu må vi jo se om det holder når jeg får opgaven tilbage...