/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bukke i efteråret..
Fra : tullenulle
Vist : 663 gange
100 point
Dato : 27-09-06 17:45

Hejsa.
Kan nogle kommenterer gerne af egen erfaring om rådyr bevæger sig meget her i den kommende periode, går de sammen nu både bukkene, rå og lam.. Skyder ikke rå eller lam på stykket så det kunne være godt at se hvilke bukke(fra i sommers som fik lov at gå), rå samt lam der stadig færdes på jorden. Er det ikke en af de bedre måder at se det på, tænker på hvis de går sammen nu så er det jo lettere at se om der er fine bukke på vej til næste sommer samt om der skulle være kommet nye til.

MVH Tullenulle.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 28-09-06 08:20

Hej
Man ser ofte grupper af rådyr enten 2 sammen eller 3 sammen.
Det er en mor med 1 eller 2 store unger. Min kone var tæt på at køre 2 ned i går, der stod en tredie i vejkanten, som valgte ikke at løbe ud men der er ingen tvivl om at det var en mor med store børn.
Om vinteren ser man ofte større flokke fra 4 - 5 og op til 6 -10 sammen. Hvordan de er fordelt på alder og køn ved jeg ikke.
Vi har en mark op til skov og mose til den ene side og eng med en stor sø til den anden side.
Her er masser af rådyr og om vinteren kan man gå en tur i marken og måske se 4 - 5 flokke, dels på egen mark dels tæt på men ovre hos naboerne.
Det er også karakteristisk at de stærke bukke erobrer pladserne i skoven og jager de svage bukke ud, så de må søge tilflugt i småbeplantninger og hegn.

Accepteret svar
Fra : bb1

Modtaget 100 point
Dato : 13-10-06 23:24

På baggrund af den sommer vi har haft,så er dyrene endnu ikke begyndt at samle sig i egentlige spring,som det kaldes.Råen går stadig med sit eller sine lam fra i år.Bukken og lammene eller lamet fra sidste år går stadig for sig selv. Vi skal hentil et tidspunkt med frost og mindre føde før dyrene samler sig i hele familien.Derfor venter jeg altid med,at regulere råvildt til sidst i December eller de første dage af januar( til den 15/1) afhængi af vejret.
Bukkene regulere jeg slet ikke i. De skydes kun hvis de er skadet eller så små af vækst,så de ikke kan overleve vinteren.Men jeg ser dem da på reviret og har de sat godt op glæder jeg mig til forårsjagten.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-10-06 23:24

På baggrund af den sommer vi har haft,så er dyrene endnu ikke begyndt at samle sig i egentlige spring,som det kaldes.Råen går stadig med sit eller sine lam fra i år.Bukken og lammene eller lamet fra sidste år går stadig for sig selv. Vi skal hentil et tidspunkt med frost og mindre føde før dyrene samler sig i hele familien.Derfor venter jeg altid med,at regulere råvildt til sidst i December eller de første dage af januar( til den 15/1) afhængi af vejret.
Bukkene regulere jeg slet ikke i. De skydes kun hvis de er skadet eller så små af vækst,så de ikke kan overleve vinteren.Men jeg ser dem da på reviret og har de sat godt op glæder jeg mig til forårsjagten.

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 14-10-06 18:27

Tak for svaret bb1.