/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventilationsjuglen - hjælp!
Fra : Busken
Vist : 3581 gange
300 point
Dato : 27-09-06 14:09

Vi er meget hooked på et ventilationsanlæg, vi er interesseret i den friske luft og den nedsatte luftfugtighed.

Vores hus er et gasbetonhus på 110 m2, som er ret let at varme op (bl.a. fordi det er et halvt dobbelthus). Vi arbejder hjemme. Vi har ret billig fjernvarme.

Indtil videre er jeg nået frem til følgende:

Det skal være et system med kanaler - da vi vil have frisk luft (ilt) ind.

Det skal være uden varmepumpe - kan ikke betale sig, da vores fjernvarme koster 1/3 af elprisen pr kwt.

Vi kan måske undvære eftervarmeflade - hvis vi køber et godt aggregat og får det lavet ordentligt, ellers er vi villige til at eftermontere.

Det skal være en modstrømsvarmeveksler - den højeste virkningsgrad.

Den skal ligge på loftet - billigst og lettest og vores loft er egnet til det.

Vi forventer ikke at spare penge - men håber at det kommer til at koste under 2000 kr pr. år for en masse frisk luft, måske mindre, fordi vi nu lufter meget ud, bl.a. har vi næsten altid vindue åbent på badeværelset.

Havde næsten besluttet os for Nilan Comfort 300 EC, bl.a. fordi de praler med energibesparende ventilatorer, men læste så en tråd herinde, hvor alt var forkert, dårlige ventiler, forkert støjdæmpning, dårlig indregulering.

http://www.kandu.dk/Spg24805.aspx

Hvad skal vi gøre, vi er kun hæderlige gør-det-selv folk (kontoruddannede).

Hvordan får man ordentlig hjælp til valg af komponenter, projektering, opsætning og indregulering.

Hvis genvex og Nilan ikke kan, hvem kan så?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-06 14:42

Vi fik for nogle år siden - 1998 - installeret et ventilationsanlæg - norsk mærke, fra Energibutikken i Randers, som også installerede det. Det har en varmegenvinding på mellem 82 og 92% afhængig af udetemp. Vi har stort set aldrig vinduerne åbne mere for udluftning. Spjældet vender op til 9 gange i min. når det er koldt.
Vi har ikke registreret trækgener. Det larmer ikke - der er monteret lyddæmper fra maskinen til rør. Anlæget til 130 kvm. kostede ca. 30.000 kr. + 5.000 i montering. Efterfølgende fik vi blæst papirkranulat ind over loftet, så vi kom op på 300 mm isolering og fik samtidig et ekstra lag isolering lagt ind over rørerne så vi undgig en rimelig dyr rørisolering, og hulmurisoleret garagen som ialt kostede ca. 12.000 kr. Ca. hvert andet år skifter vi filter som koster ca. 350 kr. Vi er kun to voksne, så anlæget køer på trin et, af tre muligheder. På trin et bruger anlæget for ca. 800 kr. strøm. på trin to for ca. 1.000 kr. strøm og på trin tre for ca. 1.200 kr. strøm - årligt. I sommerhalvåret er anlæget ikke i drift hele tiden.
Når der er frostgrader ude, får vi en smal dugkant nederst på ruden i soveværelset. Ved lavere frostgrader, kan der og så komme en dugkant på de øvrige ruder, men inden vi fik install. anlæget, kunne mange ruder være fuldstændig tildugget. Det skal bemærkes, at vi for tre år siden fik isat energiglas.
Vi har gulvtæpper over det hele og det indebærer, at der hvirvles støv rund i luften, men ikke så det er generende. Vi er ikke rygere, men får jævnligt besøg af rygere. Vi stiller anlæget på to eller tre, som får røgen ud, men det kan ikke undgår, at røgen også sætter sig i gardiner mv. så der kan godt gå et døgns tid før røglugten er helt væk.
Vi har et rigtigt hygrometer med hestehår, og kan konstatere, at luftfugten er markant mindre end før vi fik anlæget. Det faldt fra ca. 90% om sommeren til 75%. Om vinteren kan den falde helt ned til 22%, som er for tørt.
Alt i alt har vi fået en markant bedre klimakomfort og har været glade for anlæget.

Det er vores erfaring med det anlæg.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 27-09-06 15:21

Tak for kommentaren, det er altid dejligt at få sat virkelige tal på.

Og jeg har set stavefejlen i overskriften! - skulle selvfølgelig have været "junglen"

Gætter på det er Flexit (norsk mærke), samme som Øland Ventilation bruger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-06 16:19

Det er ikke en Flexit.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-06 16:22

Det lyder som en Covent!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-06 16:23

Hvor er vi henne i landet?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 27-09-06 16:25

Nordvestsjælland

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-06 16:33

Øvvvvv langt væk fra mig!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-09-06 16:35

Har i noget favoritvalg inderfor aggregater?

Har i en tegning af hytten? Gerne plan og snit?

Hvad forestiller i jer mht hvad i selv kan, og hvad i skal have hjælp til?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 27-09-06 19:20

Ingen favoritter, bare det virker.

Lægger vægt på høj ydelse i forhold til strømforbrug og varmetab.

Synes Nilan Comfort 300 EC (EC står for mindre strømforbrug til ventilatorerne) lyder som det rigtige, hvis man skal tro reklamerne, ellers noget lignende, dvs. modstrømsvarmeveksler uden varmepumpe, med mulighed for "sommerdrift", dvs. drift uden varmeveksler og med mulighed for varmeflade på el eller vand, da vi som sagt har billigt fjernvarme (på vand).

Vi har desværre ingen tegninger, enten har kommunen smidt dem væk eller også er der aldrig afleveret nogen, de har været eftersøgt 2 gange nu.

Der findes en noget fortegnet grundplan, men jeg tror jeg vil lave en rigtig flot én i digitalt format med alle relevante ting tegnet ind, det skal jeg nok bruge uanset hvad.

Vi ville helst slippe helt for at lave noget selv, vi kan godt lave lidt og er ret omhyggelige, men det vil tage en måned i stedet for 2 dage. Ellers kan vi måske sætte ventiler i lofterne og lave plade,som aggregatet kan stå på, måske sætte ventiler i gavlen (tør ikke selv sætte i taget), og i hvert fald isolere omkring rørene, det sidste er nok det letteste for os.

Problemet er, at vi måske kan finde gode råd her hos jer på kandu og gode tilbud på nettet på bl.a. aggregater, men hvis vi så skal have nogen til at bestille de sidste stumper og sætte det op, ender det så ikke bare som de tilfælde, hvor man har købt et billigt blandingsbatteri i Jem og Fix, og så tager vvs-manden 3 gange normal pris for at sætte det på, fordi han misser fortjenesten på blandingsbatteriet.

Vi vil dog ikke have det billigt for enhver pris, ikke sort f.eks.

I øvrigt er der ikke så langt til Jylland, vi bor kun 30 min fra Odden, dvs. 1,5 time fra Århus, hvis man tager hurtigfærgen (dyrt, men dejligt). Vi tager selv til Silkeborg næsten hver sommer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-06 19:51

3773 skød rigtigt:
CN COVENTmaster Indeklima-aggregat med varmegenvinding.
Fabrik & hovedkontor:
COVENT A/S
N-4387 Bjerkreim
Norge
Tlf.: 51 45 01 00 Fax: 51 45 02 37

Agent i Danmark:
EMJ
Donsvej 55
6052 Viuf
Telefon: 75 56 12 88

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-06 19:51

3773 skød rigtigt:
CN COVENTmaster Indeklima-aggregat med varmegenvinding.
Fabrik & hovedkontor:
COVENT A/S
N-4387 Bjerkreim
Norge
Tlf.: 51 45 01 00 Fax: 51 45 02 37

Agent i Danmark:
EMJ
Donsvej 55
6052 Viuf
Telefon: 75 56 12 88

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-06 19:51

3773 skød rigtigt:
CN COVENTmaster Indeklima-aggregat med varmegenvinding.
Fabrik & hovedkontor:
COVENT A/S
N-4387 Bjerkreim
Norge
Tlf.: 51 45 01 00 Fax: 51 45 02 37

Agent i Danmark:
EMJ
Donsvej 55
6052 Viuf
Telefon: 75 56 12 88

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-06 19:51

3773 skød rigtigt:
CN COVENTmaster Indeklima-aggregat med varmegenvinding.
Fabrik & hovedkontor:
COVENT A/S
N-4387 Bjerkreim
Norge
Tlf.: 51 45 01 00 Fax: 51 45 02 37

Agent i Danmark:
EMJ
Donsvej 55
6052 Viuf
Telefon: 75 56 12 88

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-06 19:54

Hovsa, den blev "fyrret af" lidt for tidligt. Det er hvad jeg har på det. Er "Busken" interesseret i en kopi af min brugsanvisning mv. så skriv til mig pr. mail, så skal jeg få lavet et sæt kopier, eller skanne dem ind til dig, så kan jeg maile dem direkte til dig.

Hej fra alka

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 27-09-06 19:55

Ok, dem må jeg have med i overvejelserne.

Må hellere i gang med grundplanen ...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-09-06 20:22

så fik vi en 4 x COVENT (der må være gennemtræk)
Busken... lyt du trygt til 3773 hav ved hvad han snakker om. Solgte mig i tidernes morgen en RENOVENT System 25 varmepumpe, som opgav 1999 efter endt tjeneste siden 1983.
Har lige skiftet til en ny rotor-veksler "Onnline Rotor 360" fra Dantherm Airhandling i Skive (kender en som arbejder der = billig).
Hygge... og held og lykke med et sundere indeklima
Søren

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 27-09-06 21:24

Tak er i fuld gang med grundplan, det er hårdt arbejde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 08:40

Du har ret i dine antagelser omkring montørerne. Køber du en masse selv = højere betaling for det resterende og/eller en masse bøvl med ansvarsfrsskrivelser. Rykker man brødet ud af munden på de tekniske installatører, tænker de dårligt og tager ingen ansvar. Sådan er det. Men lad høre når du har nogle tegninger!

Åh ja Clan, de legendariske System 25. En spændende tankegang og en sølle teknologi, sammenlignet med i dag. Gamle analoge printkort, hvor tidsforsinkelse blev lavet med kondensatorer og slige ting. Stempelkompressorer med datidens teknologi og virkningsgrader som kun kineserne ville synes var OK. Alligevel holdt de gamle 25'ere, og makkeren system 30, ikke at forglemme den nøgne varmepumpe Vanovent, i mellem 10 og 20 år. Gamle Genvex'er og Nilan'er med +20 år på bagen ses stadig, ikke mindst på kandu, hvor et par stykker har fået skiftet deres gaaaamle Combi'er. Faktisk har jeg lige foræret en RENOVENT Villa-unit til en kammerat. Et ældre bedaget krydsveksleraggregat, der var blevet opdateret med en Air Frohlich veksler og et par nye ventilatorer fra Systemair. 21 år på bagen og tager uproblematisk en snes år mere. Dog nok med udskiftning af ventilatorne et par gange. Gamle Ole Arkil, der "opfandt" de der aggregater (RIP), var nu ikke så dum endda.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 28-09-06 09:34

Ja, ja, jeg skal lige have gjort lidt rent i dag også ...