/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Matematik undervisningsbøger
Fra : invisible
Vist : 6035 gange
200 point
Dato : 27-09-06 08:21

Jeg leder efter en lærebog til matematik for 8,9,10 kl matematik.

Jeg har børn i 5 og 8 kl. og jeg kan sagtens hjælpe med matematikken i 5kl, 6 og 7 kl skulle også kunne klares, men jeg leder efter en matematik bog, i form af en lærebog med resultater og eksempler.
Jeg har selv taget 10kl matematik på højt niveau i tidernes morgen, så man kan sagtens regne stykkerne, men man har jo glemt noget af baggrunden.

De bøger begge vores børn i 5 og 8kl bruger er virkelig dårlige. Jeg tror ganske simpelt at skolen har sparet undervisningsbogen væk, så de kun har en opgavebog, som ikke indeholder eksempler eller lign.

Jeg kan sagtens på www.bogpriser.dk finde en masse matematik bøger, men hvilken bog skal man vælge ????

Jeg er godt klar over at jeg skal have en bog til hver klasse trin.
En god lærebog til matematik kl 8 og op efter, men eksempler og løsninger (lære eksemplar)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-06 08:29
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-06 08:36
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-09-06 09:52

"Hej matematik" - serien af forfatter : Rigmor Kisling-Møller og Gregers Espersen fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busk, vil jeg mene er værd at overveje.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-09-06 12:34

Bare så vi er advaret: Hvilke bøger bruger dine børn?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-06 13:39

Jeg synes, du skal snakke med matematiklæreren. I dag er der så mange forskellige måder at lære matematik på, så det er ikke til at vide, om du gør det sværere for børnene, hvis du hjælper på den "forkerte" måde.
Mine børn lærte matematik efter "Hej Matematik"-bøgerne. Og det var helt forskelligt fra den måde, JEG havde lært at regne.
Men det er 20 år siden. I dag er der sikkert kommet nye metoder igen. Til gengæld er man vist blevet mere opmærksom på, at FORÆLDRENE har behov for at lære den nye matematik. Så det er muligt, at matematiklæreren har lige det, du har brug for.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 27-09-06 13:56

Brigitta, det kan du have ret i.
Men det er lige så meget for at jeg selv kan friske min hjerne lidt op.

Problemet i dag er at skolerne selv har ret svært ved at skaffe nogle arbejdsbøger og lærebøger, da de har nogle budgetter som skal overholdes.

Jeg kan se ud fra de opgaver børnene har, at når man først har lært matematik én gang kan man ret hurtigt lære at lave opgaverne igen, også på den måde som "moderne" matematik bøger gør det.

Men jeg skal bruge en lære bog, hvor der er nogle regne eksempler, lidt forklaring, sådan at jeg selv kan komme videre og forklare mine børn tekniken bag matematikken. For at skulle forklare teknikken, kan det være lige meget hvordan deres lære sætter det op.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-06 14:09

invisible... har du prøvet at kikke på nogle af mine de første link, der er faktisk meget af det du efterlyser??? i linket fra duda, er der også henvisninger til andre gode sider

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 27-09-06 14:40

Nordst... jeg har været alle dine rigtig gode links igennem.

Specielt forlagetbasis var godt, men jeg vil gerne købe en matematik bog som jeg kan sidde med og evt. bruge som opslagsværk.

Måske bliver jeg nød til at tage ned i en boghandel, og kigge i bøgerne, men jeg er ikke sikker på at man her i midtjylland har bogbutikker som ligger inde med flere forskellige slags matematik bøger, så skal man nok til Københavnstrup. ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-06 14:52

Min den yngste er lige gået ud af 9. klasse, han har de sidste år brugt Sigma bøgerne

http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=sigma%2Bmatematik&spell=1

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 27-09-06 15:19

Det ser spændende ud, her kan man også få lærerens bog m.m.
Jeg kigger lige lidt nærmere på det

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 200 point
Dato : 27-09-06 15:28

Bibliotekerne har faktisk også i hvert fald nogle af bøgerne.
Amtscenter for Undervisning: Her kan skoler og undervisere kan låne bøger. Nu er du jo ikke lærer, men jeg gætter på, at hvis du henvender dig kan du godt få lov til at gennemse de forskellige bogsystemer.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 27-09-06 15:44

Kan desværre ikke hjælpe dig, men vil gerne udtrykke min respekt for at du gør så stor en indsats for at være i stand til at hjælpe dine børn med opgaverne. Er bange for at mange børn går forgæves når de i de de sidste år af folkeskolen søger hjælp til lektierne hos deres forældre.

så respekt til dig og held og lykke med matematikken.

Ps. en ide kunne måske være at tage et opfriskningskursus på aftenskole eller lignende, for det lyder jo også som om du selv synes det er spændende at lege med matematikken igen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-09-06 18:01

Nogle af de mest almindelige lærebogssystemer er hhv. Faktor, Sigma og Matematiktak, du kan låne dem på bibliotekerne.

Når eleven er nået op i ottende klasse, må eleven kunne klare sig selv med hjælp fra læreren og kammeraterne. Jeg mener ikke du skal begynde at give gode råd på dette klassetrin. Det kan blot være med til at skabe forvirring i indlæringsformerne.

På 5. klasssetrin vil det være en god ide at være med på sidelinien for at kontrollere, at der ikke opstår eller allerede er opstået regnehuller.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 27-09-06 20:40

Tak til jer alle for jeres fine svar.

Specielt til Pirt3 og Nordsted1, desværre kan pointene ikke deles, så jeg deler dem ved at lægge et nyt spørgsmål ud.

Løsningen bliver som følger:
Jeg har bestil samtlige Sigma 5,6,7,8,9,10 kl. bøger i form af lærebøger, facitlister, og elevbøger igennem www.bibliotek.dk

Så jeg regner med at jeg kan hente dem alle sammen på det lokale bibliotek om en uges tid. Så vil jeg imod alle love og regler kopierer alle de bøger som jeg mener er relevant for mig.

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 27-09-06 20:41

Tak for svaret pirt03.