/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Adgangs tilladelse.
Fra : Strandkro
Vist : 510 gange
55 point
Dato : 26-09-06 21:56

Hvordan kan vi nægte adgang til hjemmesiden ?

Min bekendt har en hjemmeside wsom kan besøges af enhver uden forudgående registrering !

Hvordan kan man forhindre adgang til en (ukendt) surfer som besøger hjemmesiden hverdag og driller med en del pjat !

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-09-06 22:53

Du kan benytte en adgangskode for at komme ind på de detaljerede sider. Hertil findes der flere forskellige muligheder. Nogen som styres på siden, og andre der skal have en database med hvem der skal have adgang.
Men hvor skrap den adgangskontrol skal være afhænger af hvad siden skal signalere til den besøgende.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 27-09-06 09:45

Du kan også "gemme" hjemmesiden.

Hvis du tilføjer en "robot" kode i html skriften vil google m.fl. ikke registrere din side, og andre kan ikke finde siden, hvis de ikke har den helt korrekte URL.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-09-06 13:20

Men prøv at beskrive hvilke problemer det er der kommer og hvilke problemer de skaber.
For hvis det f.eks er kedelige ting dvs links og andre ting i gæstebog eller lign - udfylder diverse formularer til ophold (Gættet udfra dit brugernavn) jamen så er der nogle måder man kan dette i sin kode på hjemmesiden, således ta hackere mm ikke kan videresende siden eller lign??

Jeg ved ikke hvad jeres problem er - Men man kan da også spore deres IPadresse på flere måder og dereter blokere dem via scripts - Men det kan desværre også udelukke evt potentielle kunder.

Men som skrevet tidligere - hvis det er vigtigere ting - så få lavet en login side og derfra valider brugerne op imod en database eller lign, således at personen ikke har tilgang til de sider der skal kunne ændres af andre !

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-06 18:29

Muligheden er at du ændre sidens navn på din gæstebog, og lukker den for en tid, så din plageånd finder ud af at siden ikke længere er tilgængelig.
Så kan du lave en log-in side som giver adgang til den nye (gamle) gæstebog.

Jeg kender godt sådanne "Pygo Sater" der tror at de er mere sjove og vittige end hvad rigtigt er!

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-09-06 19:13

Til Peque

Der er ikke tale om problemer kun irritation som forvoldes af en ukendt surfer ved at fylder næsten hverdag gæstebogen med en masse pjat !

Jeg vil ikke kodet hjemmesiden !

Hvad er en IPadresse er ?
Hvordan kan man spore den ?
Hvordan kan man blokere pågældendes personlige IP adresse (uden at forhindre andre surfer fri adgang til hjemmesiden ?

Men som skrevet tidligere - hvis det er vigtigere ting - så få lavet en login side og derfra valider brugerne op imod en database eller lign, således at personen ikke har tilgang til de sider der skal kunne ændres af andre !

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-09-06 19:16

Til Pegeu
Du skal se bort fra de 3 sidste linie - (det er blot kopi af det du skrev til mig)

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-09-06 19:19

Til Severino
Min plageånd skal ikke tvinge mig til at lukke hjemmesiden for en tid !
Jeg vil gerne finde ud af hvem han/hun er !
Kan det lade sig gøre ???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-06 19:32

Jamen så er der kun den mulighed, at du sætter et eller andet script ind, som logger hans/hendes IP-adresse og evt andre oplysninger som sendes ud fra hans ISP.
Jeg har dog ikke et sådant script og ved ikke hvordan man skriver det.
Men at du får hans IP-adresse er ikke ensbetydende med at du har fanget ham. Hvis det er en dynamisk adresse, så kan den ændre sig til næste gang at han besøger siden.
Men det kan spores når du også har besøgstidspunktet, for så har hans ISP en log over hvem der brugte denne IP-adresse på det angivet tidsrum.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-09-06 19:35

Til Invisible

Jeg vil ikke gemme siden, men blokere en ukendt plageånd !
Du kan bare læse det jeg skrev til Pegeu og Severino !!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-09-06 20:30

Jamen en IPadresse er næsten ligesom et telefon nummer og man KAN spore dette nummer uanset hvad .

Hvis der er nogle formler der skal udfyldes og han driller med dette kan dette spores..
Og ellers ja - Vil mene at ved hjælp af et javascrpt kan blokere denne bruger således at han ikke kan komme ind på siden, men idet han går ind på siden fra en anden IPadresse - så har han adgang igen!
Det er et kedeligt problem som desværre muliggøres ved (vil ikke kalde det dårlig programmering) men til gengæld ugennemtænkt programmering.

Men det burde være muligt - om ikke andet så kontakt den person der har lavet din hjemmeside og snak med ham om det !

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-06 22:28

Ja peque - næsten lige som et mobil telefonnummer for unge!
Man skulle tro at de unge er dynamiske, (det er de vel også) for de skifter også nummer, oftere end de skifter underbukser!

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-09-06 22:53

Til Severino !

Du skriver at "skifter nummer"

Jeg fik oplyst at IPadressen tilhører internet udbyderen - foreksempel TDC - TELEDANMARK !
Det har min plageånd vel ikke selv mulighed for at ændre på eller udskifte !!!

Peque
Jeg opfætter din oplysning således at hver telefonlinie har en selvstændige IP-adresse ?
Er det korekt ?

Du skriver at min plageånd kan går ind på siden fra en anden IPadresse
Det kan han da val ikke fra den samme PC og samme telefon linie !!

Du mener måske at pågældende kan komme ind fra en anden telefonlinie ?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 55 point
Dato : 27-09-06 23:40

Der findes to former for IP-adresser!

1) Den statiske (fast), hvor en ip-adresse tildeles en kunde, som så altid har denne adresse. Det bruges bl.a. når man har en FTP server kørende, hvor man kan downloade ting fra.

2) Den dynamiske (DHCP / variable), hvor denne adresse kan skifte fra tid til anden. - Dette kan være fordi der er ikke nok IP-adresser, så alle kan få hver sin, set på verdensplan. Så derfor har man de dynamiske som bliver tildelt, når man kobler op på nettet. - Når så denne adresse har været inaktiv i en vis periode, kan den frigives til en anden som mangler en forbindelse, og så er det man får en anden/ny når man kobler op igen.

En statisk adresse (fast) vil teoretisk være den hvor man kommer hurtigst på nettet med, da man har fået den tildelt permanent.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 28-09-06 00:00

Til Severino !

Tak for din venlige svar !
Du skrev at den statiske (fast), hvor en ip-adresse tildeles en kunde, som så altid har denne adresse. Det bruges bl.a. når man har en FTP server kørende, hvor man kan downloade ting fra.

Kan jeg så ikke blokerer pågældende på denne fast IPadresse ???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-09-06 17:05

Jo det vil være muligt at blokere for en fast IP-adresse, da den altid vil være den samme, ved hvert besøg.
Men det må nok ses i øjnene, at det er en privatperson, der driller, og de får ofte en dynamisk adresse tildelt, da de ofte er billigere at abonnere på.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-09-06 17:10

Citat
Jeg fik oplyst at IPadressen tilhører internet udbyderen - foreksempel TDC - TELEDANMARK !
Det har min plageånd vel ikke selv mulighed for at ændre på eller udskifte !!!

Når du søger på ejerskabet af en IP-adresse, vil det oftest være en ISP som f.eks. TDC der står for ejerskabet.
Det vil yderst sjældent være en privat person eller et almindeligt firma som vil figurere som ejer.

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 28-09-06 20:36

Tak for svaret severino.