/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandrør t. fjernvarme/radiator
Fra : Malkekoen
Vist : 2960 gange
100 point
Dato : 26-09-06 18:25

Hej,

Vi skal have lavet nogle radiatorer i vores kælder som skal sluttes til vores fjernvarme, så vi i vinter kan få temperaturen op over 15 grader. Selve tilslutningen til anlægget bliver naturligvis udført af VVS-installatør.

Men vi skal have købt nogle rør og radiator til formålet. Ideen var at sætte det hele op selv og blot lade VVS-manden lave selve tilslutningen til fjernvarmerørene.

Mit spørgsmål er derfor: Hvor køber man billigst VVS-rør? Og er der nogle specielle standarder man skal overholde (udover rørdimensionen, samme som på de eksisterende rør). Skal man bruge jern, plastik eller kobberrør?

Vi havde forestillet os at føre rørene indvendigt på væggen (altså ikke noget med at ligge dem ind i væggen).

Skyd løs!!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 18:55

Du må højst sansynligt ikke koble noget direkte på fjernvarmeledningen.
Varmeværket kræver en bestemt nedkøling (forbrug) så returløbet ikke er så varmt, og det styres bedst gennem en varmeveksler, som du allerede har i dit "fyrrum".
Men ellers er det de såkaldte "sortrør" som købes hos vvs grosisterne.
Så tal lige med en vvs'er inden du går igang, med at købe rør.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 26-09-06 19:05

Men......... Vores andre radiatorer er jo tilkoblet de samme rør. Meningen er jo at tilslutte via 3 T-stykker (vi skal opsætte 3 radiatorer, og langs væggen i loftet af hvert rum går varmerørene til radiatorerne ovenpå).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-06 19:13

Stadigvæk, tag nu lige en snak med VVS'eren først. Som tingene er i tiden er det ikke sikkert han gider, hvis du selv køber delene, idet ansvaret for at det er iorden er hans, men han tjener ikke så meget, når du selv leverer dimserne. Håndværkere kan som udgangspunkt ikke leve af timelønnen alene. Der skal lidt dækningsbidrag fra stumperne med, ellers hænger det ikke sammen.

Pas ligeledes på at få købt for billigt ind. Noget af det der sælges via nettet er ikke godt nok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-06 19:14

Hvis VVS'eren siger god for konstellationen, så giv ham en timeløn for at lave en stykliste til dig!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 19:19

Ok ok - men så er det også de rigtige rør som sidder i husets varmekreds som så bliver opvarmet i varmeveksleren.
Så kan der bruges Jernrør / kobberrør / godkendte PEX rør med ilt-bariere.

Læg mærke til, at hvis det er etstrengssystem så er der et mindre rør mellem tilgang og afgang ved hver radiator. (så vandet bliver tvunget op i radiatoren)

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 26-09-06 21:14

OK - god ide med stykliste!

Da rørene skal sidde synlig nede ved gulvet og en 3-4 cm fra væggen, er jernrør (måske maler vi dem) så ikke det pæneste billigste?

Systemet er i dag et 2-strengs system, så det fortsætter vi med.

Hvis jernrør er det billigste alternativ (tror ikke PEX rør ser pæne ud og er holdbare nok når de skal hænge frit i rørholdere), hvor kan de så købes?

I må også meget gerne komme med forslag til hvor jeg køber radiatorer.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 26-09-06 21:52

Du må ikke røre ved selve VVS arbejdet, men det forberedende arbejde må du lave. Hænge radiatorer op, bore eventuelle huller til rør og lignende. Hvis du kan købe materialer billigere andre steder end hos VVS'eren så gør det. Stiller han sig på bagbene over det så ud med ham og ring efter en anden.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 26-09-06 22:41

Nu er det jo ikke helt ligegyldigt hviken størrelse rør og radiatorer du køber. Det skal dimensioneres efter rummene de skal sidde i og rørdimensionen skal afstemmes/dimensioneres så der bliver en god balance i det samlede system uden støj.

Jeg mener du sparer skillingerne bedst ved at bruge noget energi på at indhente flere (mange) tilbud på udførelsen af det samlede arbejde.

I gamle dage var der begrænsninger på hvor mange tilbud du måtte indhente, men med de nye regler kan du te dig som du vil og blive ved med at indhente tilbud indtil du eller vvs'erne bliver trætte af det.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 26-09-06 23:37

Så vidt jeg ved, er centralvarme IKKE omfattet af Aut. regler.
Med venlig hilsen
The King.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 27-09-06 10:05

theking, det vil sige at jeg godt selv må lave centralvarmen???

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 28-09-06 11:53

Mangler liiiiige at få lidt forslag til hvor man køber stumperne billigst ?????????

PS. Har haft VVS'er ude, og han klarer al tilslutning osv.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-06 11:56
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 11:56
Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 28-09-06 12:37

Tak! Må man forresten bruge 18mm rør i et 22mm system (hvis det kun er en enkelt radiator i et 2 strengs system)?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 12:40

Det kommer an på varmeydelsen og det temperatursæt du kører med, men umiddelbart JA

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 28-09-06 12:42

Ok - men hvad mener du med varmeydelsen og temperatursæt?

Og påvirker den mindre rørdiameter i den enkelte radiator de andre radiatorer overhovedet, eller er det udelukkende en langsommere gennemstrøming i 18mm tilslutningen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-06 12:48

Rørdimensionen bestemmes udfra hvor meget radiatoren skal yde, og hvilken fremløbstemperatur / returtemperatur du skal have.

Monterer du en frygtelig stor radiator op der skal varme meget, skal du i sagens natur bruge mere vand. Er din fremløstemperatur meget lav, skal du også bruge meget vand. Meget vand kræver store rør.

Jo mere vand - jo højere ydelse, og er radiatoren så ikke stor nok, for du for lidt afkøling. Tingene skal derfor passe sammen. Det er derfor man ringer til en smed. Han bruger ikke mange minutter på at gennemskue - sådan og sådan - og så duer det.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 28-09-06 12:52

Yes.......... Radiatoren er sådan en svend her: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4042&n=10&KundeID=

Og fremløbstemp er ca. 55 grader.

Funker det?

(men ja, jeg har talt med en smed og han kommer i løbet af næste uge - ville bare gerne forstå det hele, jo )

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-06 13:26

Der bruges en del regning for at finde ud af, at beregne rørføring og radiatorstørrelse i et rum.
Så du må forvente lidt tommelfingerregel.............

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-06 13:30

Den kommer så til at yde væsentlig mindre end der står, idet ydelsen er opgivet ved 70/40 vand. Du kan ikke få en afkøling der er så stor med 55° i fremløbet. Så skal du have en nogenlunde ordentlig afkøling, skal der ikke for meget vand igennem. 18mm skulle du, med mindre røret er meget langt).

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 28-09-06 17:16

Tak for svaret 3773. Jeg blev en del klogere. Ud fra dit sidste indlæg læser jeg, at 18mm er ok.

Der er forresten også muligt at fremløbet er varmere end 55 grader, men det er svært at se når hverken vandvarmeren eller radiatorerne er tændt.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 28-09-06 19:51

Fjernvarme ikke?

Hvis din fremløbstemperatur ikke kan kommer over 55 garder skal du klge til fjernvarmeværket, for så er der noget rivende galt.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 01-10-06 18:52

Yes, fjernvarme. Men den er heller ikke 55 grader - min fejl. Jeg aflæste temperaturen imens der ikke var noget flow i systemet. Normalt ligger den på over 70 grader... Så har fået at vide at jeg faktisk kan bruge helt ned til 12mm rør........