/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
midtnormal?
Fra : chrazqx
Vist : 3441 gange
100 point
Dato : 25-09-06 18:20

kan nogen forklare mig hvordan man finder midtnormalen i en trekant uden brug af lineal?
Hilsen Chrazqx

Accepteret svar
Fra : Boxerpige101

Modtaget 110 point
Dato : 25-09-06 18:59

Tag en passer og lav en cirkelbue med centrum i A og radius større end ½ af linien b, cirkelbuen skal skære linien b. gør det samme i punkterne B og C.

Tegn en streg mellem de 2 punkter hvor cirkelbuerne der tilhører liniestykket AC dvs har centrum i henholdsvis punkterne A og C krydser hinanden. dette er midtnormalen for linien b gør det samme for punkterne B og C. De 3 midtnormaler skærer hinanden i et punkt der ligger lige langt fra A B og C

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 25-09-06 19:01

Du kan finde midtnormalen af en linie (i en trekant er der så tre) ved hjælp af din passer:

Sæt passerens ene ben i liniens endepunkt og åben passerens ben så meget at den går ud over liniens midtpunkt. Tegn en bue (et cirkelafsnit) over og under linien. Vær sikker på at buen krydser over midten af linien. Flyt passeren over i liniens anden endepunkt uden at ændre på passerens bredde. Tegn igen en bue over og under linien. Tegn en linie mellem buernes skæringspunkter (her skal du altså bruge lineal) og du har en midtnormal.

vh gert_h

Godkendelse af svar
Fra : chrazqx

Dato : 25-09-06 21:39

Tak for svaret Boxerpige101 måske lidt forvirrende for mit lille hoved men jeg fandt ud af det og du var først med en god besvarelse