/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
shanghajet
Fra : hansine
Vist : 8325 gange
100 point
Dato : 25-09-06 16:40

Hvordan staver man til shanghajet i betydning : at man er blevet shanghajet (overtalt) til at gøre et eller andet, og hvor stammer udtrykket fra ?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 25-09-06 16:44

maritimt udtryk der dækker:

Citat
En person beruses eller bedøves af forhyringsagenten og bringes bevidstløs ombord i et skib, der ikke på lovlig vis har kunnet få fuldtallig besætning.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 25-09-06 16:52

Her er noget fra wikipedia

Svaret står nederst

Shanghai (Kinesisk: ??; pinyin: Shànghai), der er placeret ved Yangtze (Chang Jiang)-deltaets bredder i Østkina, er Kinas største by målt på indbyggertal. Shanghai er en af Kinas fire kommuner og er derfor administrativt på samme niveau som en provins.

Inden for bygrænserne er der 9,3 mio. indbyggere og i hele kommunen 18,1 mio. indbyggere (per 1. januar 2006, deraf 13,7 mio. faste indbyggere og 4,4 mio. med midlertidig opholdstilladelse (liudong renkou) med begrænsede rettigheder (zanzhuzheng) og yderligere ca. 3 mio. bor illegalt i Shanghai.

Byen regnes som flagskibet i Kina's moderne økonomi og er det vigtigste kulturelle, kommercielle og industrielle center i Kina. Shanghai har også siden 2005 været verdens travleste havn.

Shanghai begyndte som en lille fiskeby men efter at englænderne i slutningen af den første opiumskrig 1842 besatte Shanghai blev der oprettet et selvstyrende område forbeholdt for udlændinge, der eksisterede frem til 1930'erne og var med til at gøre byen til at af verdens store financielle centre på den tid. Efter at kommunisterne kom til magten i 1949 ophørte fremmede investeringer i byen og den blev kraftigt beskattet. Da der i 1992 blev indført markedsøkonomiske reformer og sænkning af skatterne i Shanghai overhælede byen hurtigt andre byer som Shenzhen og Guangzhou der havde begyndt væksten tidligere. Siden 1992 har byen haft en vækst på 9–15% om året men kæmper nu med stor indvandring fra andre dele af Kina og stor social ulighed.

Navnet Shanghai
De 2 kinesiske skrifttegn i navnet »Shanghai« (se til venstre) betyder direkte oversat »op/over« og »hav«. På almindelig kinesisk udtales det Shànghai (skrevet i Pinyin). Den tidligste brug af navnet man kender, var under Song-dynastiet (11. århundrede). Da var »Shanghai« både navnet på stedet, hvor to floder løber sammen, og på en lille by på dette sted. Det er uklart, hvordan navnet opstod, og hvordan det skal tolkes.

De fleste større kinesisk byer har enstavelses forkortelser. For Shanghai er der to forskellige forkortelser: ? (pinyin: Hù) og ? (pinyin: Shen). Det første bogstav ? betyder redskab til at fange fisk.

? bruges som første bogstav på alle bilers nummerplader i Shanghai.

Shanghai har også givet anledning til sømandsudtrykket "at bliver shanghaiet", der betyder at bliver presset til noget mod sin vilje.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-09-06 19:00

Citat
shanghaje [sjang,haje ] verb. -r, -de, -t
1. shanghaje ng (hist.) skaffe søfolk til et skib ved tvang el. ved at lokke dem om bord, fx ved at drikke dem fulde og føre dem om bord i beruset tilstand. · shanghaje ng få fat i nogen til at gøre noget el. deltage i noget. ! af engelsk shanghai el. tysk schanghaien dannet efter navnet på den kinesiske by Shanghai hvor det at skaffe et fartøj mandskab ved vold, især ved at slæbe berusede folk om bord, har været hyppigt anvendt

Fra Nudansk Leksikon

Godkendelse af svar
Fra : hansine

Dato : 28-09-06 10:03

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-06 10:13

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-06 10:17

Ordet stammer fra

Citat
af engelsk shanghai el. tysk schanghaien dannet efter navnet på den kinesiske by Shanghai hvor det at skaffe et fartøj mandskab ved vold, især ved at slæbe berusede folk om bord, har været hyppigt anvendt