/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Søvnproblemer
Fra : bublebee
Vist : 762 gange
150 point
Dato : 25-09-06 13:12

Jeg er en pige på 23 som i øjeblikket har svært ved at sove om natten.
Jeg får en uro i maven når jeg lægger mig ned for at sove. Svært at forklare hvad det er, men det er nærmest sådan en kildrene fornemmelse i maven der gør mig irriteret og jeg er nødt til at skifte stilling hele tiden for at kunne holde ud at være der.

Så får ikke sovet ret meget føler jeg - er temmelig træt når jeg så vågner igen. Min mand kører kl 6 om morgenen, og når han er kørt ligger jeg mig ind midt på sengen og kan så måske lige få et par timer der.

Men hvad kan jeg gøre ved det, for vil jo gerne kunne sove

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-09-06 13:15

Kunne det tænkes, at du er gravid?

Når der føles liv første gang, kan det føles, som det, du beskriver.

Måske et skud i tågen?

Moster

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-06 13:19

hehe uha da, håber jeg ikke. Jeg er på p piller så skulle da ikke så gerne kunne blive gravid.....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-09-06 13:22

Det er meget svært at sove om natten, især hvis man har sovet hele (eller ikke lavet noget om) dagen.

Hvis du vil have hjælp, må du komme med mange flere oplysninger, eller gå til din læge.

MVH

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 25-09-06 13:38

Prøv at ommøblere soveværelset det kan være at du ligger oven på en vandåre, siden du kan sove på midten af sengen, eller prøv at skifte plads med din mand i første omgang.

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 25-09-06 13:49

Udover ovenstående og div. ting der skal belyses/bearbejdes, kan jeg anbefale at købe/låne bogen Silva Mind Control og lære metoden med at gå på alfaniveau og derefter følge søvnproceduren som også er beskrevet i bogen. Det virker hver gang og er hurtig at lære.
Du kan se mere om Silvametoden på www.silva-metoden.dk

Rigtig god og forbedret nattesøvn
fra
ypsi Q

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-09-06 13:58

Hej Bublebee

Hvordan ser det ud med stress og spekulationer - kan det have noget med det at gøre?

Mvh. Ampere

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 150 point
Dato : 25-09-06 14:49

Har du en fornuftig og regelmæssig livsførelse? Står tidligt op og går i seng rineligt tidligt? Spiser og drikker sundt, får motion i rimeligt omfang? Slapper du af de sidste par timer, før du skal sove, f. eks. med en god bog, en spadseretur eller håndarbejde? Undlader du kaffe og vin om aftenen?

(Jeg spørger, fordi der er mange unge, som i dag lever meget uregelmæssigt og udsætter sig selv for en masse negative impulser hver dag , f. eks. spriritus, eller masser af coca cola eller vin, slik etc., heavy metal musik, sover hele formiddagen og går i seng kl 3 om morgenen) og så kan man selvfølgelig ikke sove om natten).

Men hvis de ydre omstændigheder i dit liv er i orden, så kan der jo godt være noget, du spekulerer over i forb.m. arbejde, kæreste, familie eller andet. Så kunne du prøve et af de allermrmest enkle og billige midler, nemlig enten et par kopper varm kamillete eller et stort krus varm sødmælk, lige før du skal sove. Begge dele kan sødes med honning. Det virker meget søvndyssende på de fleste mennesker.
Hvis det ikke virker efter en uges tid, ville jeg også anbefale dig at tale med lægen.....men for himlens skyld, sig nej til sovemedicin. Det er stærkt vanedannende og sløvende, og bivirkningerne er talrige (depressioner og maget andet).

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-06 15:18

Stress er der ikke noget af.

Jeg er i øjeblikket hjemmegående da jeg ikke kan finde et arbejde. men sys da jeg laver noget, måske ikke så aktivt, men bevæger mig da rundt

Jeg har lige gået et lang tur, for at se om det kunne hjælpe, så det ser jeg i aften.

Det eneste jeg kan forestille mig at jeg måske spekulerer over er irritationen i ikke at finde et job.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-09-06 15:43

Hej igen

Det lyder som om du er kommet ind i en dårlig rytme ligesom man kan komme når man holder ferie. Du trænger simpelthen til at blive naturlig træt. Du kan fx. stå op sammen med din mand kl 6 og drikke morgenkaffe, spise morgenmad osv. Sørg for at komme ind i en rytme med hvornår du står op og går i seng - lad være med at sove til middag, da mange således har svært ved at sove om aftenen. Mens du går ledig, kan du evt. dyrke noget sport, så vil du også sove bedre om natten.

I bund og grund er du bare kommet ud af rytme, fordi du ikke har noget at lave som eks. møde på arbejde til en bestemt tid.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 25-09-06 16:07

kan ske der ligger en ubekendt stressfaktor og trikker systemet, en kinesiolog vil kunne finde den dybere forklaring, mange gange, en helt uventet tanke eller spekulation husk at kroppen sanser mere end du regner med

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-06 16:11

Min svigermor er kinesolog, hvis min gå tur ikke hjælper kan jeg jo spørge hende.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-06 16:16

dvs hvis jeg står tidligere op hver dag og evt går en lang tur i løbet af dagen og så går i seng samtidig med manden skulle det hele blive bedre igen ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-09-06 16:21

du har vist selv løsningen der bobbel

der kan være ualmindelig mange grunde - en af dem er at du spekulerer over det - lad være med det

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-06 16:22

ss jeg må prøve det med at stå tidligere op og dyrke lidt mere motion og se om det virker så. For nøj hvor bliver man irriteret over ikke at kunne sove

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-09-06 16:30

du skal jo helt lige præcis ikke spekulere over det - det tricker mange (hvis du ellers er sund og rask)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-09-06 16:58

Og man bliver jo heller ikke særlig jobsøgende af det....

Jobsøgning er dit arbejde, når du ikke har noget arbejde - det kan altså godt gå hen og blive fulltime.

Moster

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 25-09-06 20:01

jeg har lige hørt i tv, at man blot skal smile med sig selv i mørket, når det kniber med at sove. Prøv det, det kan da ikke skade med et stille smil i mørket

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-09-06 20:41

Å hva er der så vejen med goe gamle får?

Tæller de ikke længere?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-09-06 22:15

altså moster - det er ikke fårene der tæller - det er os der tæller dem

(advarsel - nogen får hopper altså frem og tilbage for at snyde)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-09-06 00:15

hehe jeg kan slet ikke tælle får. de bliver væk og dukker slet ik op

Nu vil jeg gå op og prøve at sove......så må vi se hvordan det går.

Fik gået 7 km idag og har ikke drukket noget cola de sidste mange timer, og har lige drukket nogle glas vand.....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-09-06 10:23

Hej Bubblebee

Netop - stå op med manden og gå i seng med ham - når man ikke har nogle planer eller arbejde får man hurtigt forskudt sin søvnrytme, da man har tendens til at gå senere i seng og kan sove længere om morgen og måske ovenikøbet tage en lur midt på dagen. Så prøv at komme ind i din mands rytme, eller den rytme du skal have når du begynder at arbejde igen.

Sørg endvidere for at opstille nogle intervaller for dig selv, så du ikke "går helt til grunde" - fx. kl. xx spiser jeg morgenmad, kl. xx skal jeg i bad, kl. xx skal jeg være i tøjet og klar til resten af dagen osv. ellers kommer man hurtigt ind i en "søndags"-rytme.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-09-06 12:11

Ja det med at gå den lange tur igår hjalp ikke på min nattesøvn - havde alligevel den dumme uro i kroppen....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-09-06 12:24

Start med at stå tidligt op - det er lettere end at prøve at falde tidligt i søvn. Uroen i kroppen kan sagtens skyldes at du har en masse overskyden energi som du skal af med - jeg tror ikke at en gåtur forbrænder så meget energi, så måske du skal finde en motionsform der kræver mere fysisk aktivitet.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-09-06 12:28

Ja det må jeg så se at prøve, og så måske cykle i stedet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-09-06 14:32

Og så skal du nok også være opmærksom på, hvad du spiser og drikker. Kaffe om eftermiddagen og aftenen er selvfølgelig ikke godt. Store måltider om aftenen duer heller ikke. Og mange tænker ikke på, at det er forkert at tage "en lille en" og sove på. Det er muligt, at man FØLER sig afslappet efter et glas rødvin eller lignende. Men rent faktisk så gør alkohol søvnen mere urolig. Så lad være med det.

Men selvfølgelig skal du stå tidligt op. Og lade være med at sove om dagen. Når du ikke har arbejde, så gør det jo ikke så meget, at du er møgtræt om dagen på grund af søvnmangel. Selv op man er træt i hovedet, så kan man da godt bruge kroppen. Så UD og gå tur eller grav have eller gør rent eller hvad der er brug for. Og når du først har været rigtig træt og søvnig hele dagen, SÅ sover du bedre om natten.

Jeg havde selv problemer med at sove i nat, -på grund af varmen -og en angribende myg, der forsøgte at benytte sig af, at jeg ikke kunne holde ud at have dyne på. Men jeg stod da op til samme tid som jeg plejer alligevel og jeg går i seng til samme tid i aften... selv om jeg nok kommer til at sidde og hænge lidt foran skærmen i aften...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-09-06 15:28

Ja lige nu har lidt af den der uro i kroppen hele tiden. det er godt nok irriterende altså.....

Nu prøver jeg idag slet ikke at drikke cola på noget tidspunkt og se om det hjælper....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-09-06 17:17

jaah, cola er heller ikke godt...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-09-06 18:02

hehe nej åbenbart ikke, så nu prøver jeg at lade være med at drikke det.....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 27-09-06 09:17

Du skal være opmærksom på at hvis du normalt drikker cola hver dag, så kan kroppen også reagere på at du pludselig stopper med at drikke cola.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 27-09-06 09:26

jeg tror at b prøver at køre os rundt med næsen, problemet må være hun keder sig i sit nuværende forhold cola eller ej. jeg tror hun har noget helt andet kørende i tankerne end, hun ikke kan sove , har du set noget der kan interessere dig i forhold til din samlever.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-09-06 10:41

Det kan være rastløshed af mangel på aktivitet, og evt. snak med andre mennesker til daglig.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-09-06 12:04

NSL hva er det for noget fis at skrive ? Jeg er gift og elsker min mand. Det har absolut intet med mit søvnproblem at gøre.

Og hvor jeg igår ikke drak cola overhovedet, sov jeg faktisk rimelig godt i nat. Så det kan min krop åbenbart ikke tåle.

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 27-09-06 13:06

jamen så er problemet løst

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-06 13:16

Hejsa, -Fint! hvis det bare er DET der skal til. Cola kan da undværes... Der er coffein i ligesom i kaffe, så du skal nok ikke skifte colaen ud med kaffe.

Herligt at sove, ikk'?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-09-06 13:41

jo det var skønt at sove.

og at der ik skulle mere til...

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 27-09-06 14:01

Tak for svaret Oldboston.

Det var i hvert tilfælde colaen. For det drak jeg ikke igår og sov rimelig fint i nat. Så nu vil jeg begynde at gå lidt ture hver dag og holde mig fra cola....