/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bil til privat og erhverv
Fra : dreyer
Vist : 1303 gange
100 point
Dato : 24-09-06 23:48

Jeg forsøger at finde ud af hvordan man rent praktisk kan bruge sin bil både til privat kørsel og til erhverv hvad angår papirbureaukratiet. Bilen er privatejet og skal blive ved med at være dette hvis muligt. Firma og bopæl har samme adresse.
Hvordan kan det lade sig gøre og hvad skal der til i praksis? Jeg har hørt noget om en kørebog. Hvad er det og hvordan håndteres en sådan?

Venlig hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-06 00:21

Du kan læse om reglerne i linkene her:

Citat
Fast sats og kørselsbog
I stedet for at skulle holde styr på afskrivninger og driftsudgifter kan du bruge en fast sats pr. kilometer, du har kørt for virksomheden. Satsen reguleres hvert år og er 3,30 kr. pr. km for kørsel til og med 20.000 km om året (2006). Ved kørsel udover 20.000 km om året, kan du trække 1,78 kr. fra pr. km (2006).

Hvis du vælger denne løsning, skal du føre kørselsbog. Hver dag skal følgende noteres:

dato
kilometertællerens tal ved dagens begyndelse og slutning
kørslens fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel.

Når du bruger din private bil

Du skal også føre kørselsbog, hvis du benytter din privatbil til erhverv. For at kunne dokumentere, hvor meget du har kørt på jobbet, skal du skrive, hvorfra og hvortil du kører og i hvilken anledning.

http://www.virk.dk/VirkPortal/site/Startguiden/KomGodtIgang/Skat/SkattemaessigeFradrag/FradragForBiler.aspx

http://www.hlb.dk/publikat/bilen/side5.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-09-06 12:38

Som udgangspunkt skal du skrive ned hver gang du sætter dig ind i bilen

Hvilken dato det er
Hvad står din tæller på ved start
Hvor kører du fra og til
Hvad står din tæller på ved turens afslutning
Hvilket formål har køreturen

Dette skal gøres både ved privat og erhversvmæssig kørsel.

Og de km der er erhversmæssige kan du så trække fra i regnskabet jvf. ovenstående takster