/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
STARTER IKKE! :: Samurai DM50
Fra : NoEffect01
Vist : 1576 gange
40 point
Dato : 24-09-06 21:37

Jeg har haft min DM50 skilt næsten helt ad i forbindelse med renovation og maling. Hele el-nettet har bl.a. været afmonteret. Jeg har før haft det afmonteret og samlede det igen efter ledningsdiagrammet i t-hansen reservedelskataloget, hvor det virkede upåklageligt. Nu er den samlet igen, og jeg står med det problem at den ikke vil starte.
Jeg har konstateret at der ikke er gnist på tændrøret. Jeg har testet både ved at lægge tændrøret på topstykket og trådt i kickstarteren og ved at føre tændrørsledningen ned til topstykket - ingen gnist.
Jeg mistænkte stelforbindelsen til at være årsagen, men efter at have sikret god forbindelse ved at fjerne malingen omkring forbindelsen, tvivler jg på at det er årsagen. jeg har forsøgt om der går nogen strøm igennem systemet vedat tjekke at hornet virker - hvilket det gør.
Når jeg træder i kickstarteren begynder blinklysene nogengange at lyse så længe jeg træder. Der er intet lys i for- eller baglygte.

Jeg håber at der er nogen derude som kan hjælpe mig med dette problem!

mvh Allan

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 24-09-06 22:27

Service manualen siger: "Defekt CDI enhed Udskift"

Kommentar
Fra : NoEffect01

Dato : 24-09-06 22:59

Hvilken funktion har CDI enheden? Hvor sidder den og hvordan ser den ud?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 40 point
Dato : 24-09-06 23:21

CDI enheden Den skal du lede længe efter, den kom først 10 år efter DM50

Det har jo ikke noget med lys/horn/blinklys at gøre, de drives af strømspolen.
Ved siden af strømspolen sidder der en tændingsstrømspole(Fødespole)(Bag svinghjulet), som skal være stelforbundet i den ene ende af sin spole. Den anden ende går via den sort/røde ledning op til tændspolen + den løber hen til tændingsnøglelåsen hvor den kan kortslutte til stel hvis nøglen ikke er drejet til start.
Altså hvis tændingen ikke er sat til start, så bliver den sort/rødes strøm ført til stel, så der ikke kommer strøm op til tændingsspolen.
Så du kan prøve at fjerne ledningen til tændingslåsen.
Se også efter at fødespolen nede bag svinghjulet har den ene ende/tråd ordentlig på stel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoEffect01

Dato : 24-09-06 23:27

Jeg har overhovedet ikke været inde og pille omkring svinghjul og de spoler der sidder derinde.
Du foreslår at fjerne ledningen til tændingslåsen - er det for at undersøge om tændingslåsen er årsagen?

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 24-09-06 23:34

OK Jeg funderede også over hvor den skulle sidde
har trod salt haft min DM50 skilt ad.
I den omtalte service manual (for DM50 kun) under servicemeddelelser 7.1
fandt jeg følgende.

ingen gnist:
snavset tændrør
vådt tændrør
defekt CDI spole
defekt isolation på tændkabel
defekt primærskole

se nogle af delene her
http://www.thansen.dk/products.asp?c=751143885&n=1706718863

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-09-06 23:38

OK, så er spolerne nok ok.
Ja, det er for at se om tændingslåsen er i stykker, eller om du har sat den sort/røde ledning forkert på.
Du kan tjekke tændspolen med en autolader, ved at sætte stel på stel, og lynhurtig slå plus ind på tændspolens klemme, så skal der komme gnist på tændrør når det ligger mod stel, men hold ikke plus på i længere tid.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoEffect01

Dato : 24-09-06 23:39

Ok, tak - vil forsøge at kigge på tændrøret og tændkablet.

Jeg er ikke klar over hvad CDI-spole og primærskole er? Kan i prøve at forklare det?

Kommentar
Fra : NoEffect01

Dato : 24-09-06 23:45

Alle kablerne fra ledningsnettet og tændingslåsen er forbundet til hinanden med et fælles plastik-stik. Har ikke pillet ved ledningerne men bare hevet stikkene ud af hinanden da jeg afmonterede det. Så tror ikke at det kan lade sig gøre at montere det forkert. Men jeg vil undersøge om der er løse forbindelser eller ledninger der er blevet revet ud af stikket.

Tændspolens klemme? Tændspolen er den sorte boks der hænger oppe under tanken og er forbundet til stel og med resten af ledningsnettet med en sort/hvid ledning?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-09-06 00:11

Tændspolen er den sorte boks der hænger oppe under tanken JA
og er forbundet til stel og med resten af ledningsnettet med en sort/hvid ledning?
Nej den er sort/rød
Den sort/hvide er stelledning
VH Palle Hansen
NB: Er der ikke platiner som åbner og lukker inde bag svinghjulet?

Kommentar
Fra : NoEffect01

Dato : 25-09-06 00:25

Jeg har lige tjekket det på knallerten, og på mit ledningsnet er det en sort/hvid ledning, der forgrenes ud lige på det sted hvor tændspolen er placeret. Der er monteret et fladstik, som passer lige til tændspolen. Jeg har også kigget på et ledningsdiagram og kan godt se at det burde være en sort/rød ledning i stedet!
Ledningsnettet er ikke originalt (det er fra T-hansen) men før jeg skilte den ad fungerede den fint med dette ledningsnet.
Jeg kan ikke finde en sort/rød ledning på ledningsnettet bortset fra den der er forbundet til tændingslåsen og den til svinghjulet?

Kommentar
Fra : NoEffect01

Dato : 25-09-06 00:27

Jeg har som sagt ikke kigget på svinghjulet, men læste et andet sted tidligere, at der ikke er platiner på DM50, men den skulle have elektronisk tænding.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-09-06 00:42

Jamen har du prøvet at rykke ledningen af tændingslåsen? Eller bare hele stikket.?
Og i alle tilfælde kan du finde ud af om tændspole-tændrørshætte-tændrør er ok, ved at fjerne ledningen fra tændspolen og bruge et batteri eller lader til at lave gnist.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoEffect01

Dato : 25-09-06 00:48

Jeg har kun haft hele stikket af tændingslåsen.
Jeg vil forsøge at tjekke tændspole-tændrørshætte-tændrør: Jeg skal fjerne den sort/hvide ledning (som burde være sort/rød) fra tændspolen. Hvor skal batteriet da sluttes til? Skal det sluttes til stellet og til spolen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-09-06 07:48

Nu kræver det batteriet er nogenlunde opladet.
Da batteriet som sidder på allerede er tilsluttet stel, er det ikke noget problem.
Du lader bare batteriskoene blive siddende, men finder en ledning som du kan bruge til forsøget.
Den holder du på batteriets plus, og den anden ende slåes indpå og forbi tændspolens klemme(altså holdes på i 1/10 sekund), så tændspolen inducerer en gnist på tændrøret.

Jeg er ikke klar over om modellen en kort overgang havde platiner, som dem her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=751181374&n=1706571899&pn=1706573484
Man kan se ind gennem svinghjulets huller, om der oppe foroven sidder platiner, hvor den ene halvdel bevæger sig.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoEffect01

Dato : 25-09-06 14:49

Så er det sgu liv i knallerten igen!
Jeg valgte at trække et ekstra kabel fra det sort/røde kabel fra svinghjulet og op til tændspolen (fa vi jo havde konstateret at det manglede på ledningsnettet). Herefter startede knallerten første gang. - Så tusind tak for hjælpen gutter!

Nu tænkte jeg bare på om man bør justere motoren?
Motoren kører fint og går ikke ud, men den siger nogle underlige "raslende" lyde og nogle små knald, når der bliver gasset op og også en gang imellem i tomgang. Det er svært at lokalisere lydene, men jeg er temmelig sikker på at det ikke er løse dele på knallerten. Det lyder som om det kommer nede fra motorblokken eller cylinderen. Det er som sagt værst når der gasses op!

Det skal siges at jeg har skiftet olie på motoren og renset cylinderen og topstykket for sod, da forbrændingen tilsyneladende ikke har været optimal tidligere. Da jeg forsøgte at sætte stemplet i igen var det meget svært og ringene knækkede. Jeg valge at sætte et nyt i som satte sig på plads uden problemer.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 27-09-06 19:04

Godt du fik den startet.
Jeg synes at kunne genkende din beskrivelse af lydene fra motoren.
Mon det ikke skulle være en koblingsplade der er splintret.
Det betyder så motoren af, og at du skal have højre side skruet af
så du kan rense alle stumper ud fra motoren, og sædte nye koblingsplader på,
gummidimserne på kanten af pladerne valgte jeg at spare væk, da de er rasende dyre,
det hele er ganske let, du skal jo ikke have åbnet den midterste del af motoren.

VH Per

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 27-09-06 19:08

Ups dette er et nyt spørgsmål
Du bør anerkende dem der hjalp dig med at få den startet.
Hvis min kommentar om Koblingspladerne ikke hjalp dig
må du stille et nyt spørgsmål.
VH Per

Kommentar
Fra : NoEffect01

Dato : 27-09-06 20:58

Det er rigtigt - i skal have MANGE tak for hjælpen!

Jeg vil prøve at kigge på koblingspladerne over weekenden, og se om det er årsagen. Hvis jeg har problemer vil jeg prøve at åbne et nyt opslag.

Godkendelse af svar
Fra : NoEffect01

Dato : 27-09-06 21:03

Tak for svaret pallebhansen - og tak for hjælpen perchris!
!