/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Xml i word
Fra : Mads_Vang
Vist : 326 gange
100 point
Dato : 24-09-06 21:00

Hej med jer.

Jeg har et stort problem som jeg ikke kan finde en løsning på, så jeg håber i kan hjælpe.
Jeg skal lave en hente en reservedelsliste ind i Word fra en XML fil. Det skal være sådan at når XML filen opdateres, opdateres word filen også. Det skal altså kædes sammen. Men jeg har ikke kunne finde en måde hvorpå jeg kan hente disse data ind i en tabel i word.
Er der nogen der har kendskab til hvordan man gør dette? Eller ved hvor jeg kan finde ud af det?

På forhånd mange tak.

Mads Vang

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 21:21

Når du har kopierer arket og indsætter det i Word skal du bar sætte flueben i Indsæt kæde.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 21:24

Du skal (i Word) i øvrigt vælge Indsæt speciel og Microsof Office Excel-Regnearks-objekt

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 24-09-06 22:28

Hvad mener du med arket? Kan man ikke hente data fra en XML som man gør fra en access database?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 22:41

Jo, marker og kopier der celler du vil have indsat i Word.

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 24-09-06 22:45

Skal jeg have XML filen igennem regneark først?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 22:51

Ja

Åbn regnearket
Maker de celler med tal/værdier der skal overføres til Word
Kopier
Åbn et Word-dokument
Vælge Indsæt speciel
Sæt flueben i Indsæt Kæde
Vælg Microsof Office Excel-Regnearks-objekt
De markerede celler indsættes derefter i Worddokumentet og hvis du ændrer indholdet i disse celler i Excel-regnearket vil værdierne i Word også blive ændret.

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 24-09-06 23:15

Findes der evt. en lettere metode? Det bliver en meget besværlig proces ved opdatering da, man skal åbne regnearket for at opdatere XML'en og der efter word, ellers kommer XML rettelserne ikke med. og med 150 XML filer kan det godt blive farligt.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 23:22

Citat
Det skal være sådan at når XML filen opdateres, opdateres word filen også.

Hør nu her Mads.

Du skal da for pokker åbne regnearket for at kunne ændre data eller hvad havde du forestillet dig.
Når du så har ændret dine data i regnearket er de automatisk ændret tilsvarende i Word.

Ellers må du lige skære ud i pap, hvad det er du mener.

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 24-09-06 23:27

Jeg har et program (3d cad) der gennere denne XML fil til mig, Så det er ikke en fil som jeg selv laver, Den ligger bare i en udvækslings mappe. Så det er ikke en fil som jeg normal vil åbne, eller redigere, det klare systemet for mig. Der for er det vigtigt at der ikke er formange led hvor opdatering kan gå galt. I et word dokument vil jeg ofte komme op og bruge 10-15 lister.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 23:36

Ok. Det ændrer bare ikke ved, at hvis du vil have data fra XML kædet sammen med Word skal du gøre som jeg beskriver. Hvis du kan få CAD-programmet til at opdatere dine XML filer vil Word læse disse ændringer og også opdatere.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 23:37

Det er jo desuden kun een gang du skal oprette dit Worddokument. Så besværligt er det da heller ikke.

JEG kan ikke se andre muligheder - men er da nysgerrig efter andre måder - så lad os få andre på banen.

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 24-09-06 23:41

Ok. Så må der være en eller anden fejl hos mig, for når har jeg har opdateret xml'en og åbner word, kommer rettelserne ikke med, det gør de først efter jeg har åbnet og opdateret den excel fil som jeg har lavet for at kunne få dem over i word. Det er det excel led jeg gerne vil undgå.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 23:48

Jamen så er det da fordi dit CAD-program IKKE skriver data i din XML-fil (du skriver at du skal ind og opdatere XML-filen)

I øvrigt, Du har vel kædet fra den excel-fil CAD-programmet laver til Worddokumentet???.
Der er jo inen grund til at du selv laver en ekstra!!

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 24-09-06 23:57

Tror vi snakker lidt forbi hinanden.

Når jeg opdatere min XML trykker jeg på en knap i mit cad program. (så er den på plads)

Jeg lavede en excel fil, hvor jeg importerede dataen fra min XML - derefter indsatte jeg excel filen som en kæde i word. Det må jo give en fil ekstra... Jeg kan ikke helt se hvordan jeg kan undgå den. (med denne metode)

Jeg håbede lidt på at man kunne kæde den sammen lidt på samme måde som man gør med brevfletning og access.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 25-09-06 00:03

OK Dit CAD-program laver et Excel-regneark. Er det korrekt forstået???

Så er det jo DET regneark du skal åbne og markere felter i og derefter overføre til Word.

Det MÅ simpelthen virke .

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 25-09-06 00:06

Nej den laver ikke en *.XLS fil men en *.XML..
Det er ikke det samme.

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 25-09-06 00:10

*.xls = Excel regneark
*.xml = Extensible Markup Language (http://www.w3.org/XML/)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 25-09-06 00:11

UPS..

Kræver nyovervejelse

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 25-09-06 00:21

Puha Mads: DET var en alvorlig svipser fra min side

Men spekulerer så straks på om det ikke kan lade sig gøre alligevel. altså kæde fra din XML til Word, evt Fra XML kædet til regneark og så til Word)??

Undskyld min manglende opmærksomhed på filtype.

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 25-09-06 08:03

Citat
Jeg lavede en excel fil, hvor jeg importerede dataen fra min XML - derefter indsatte jeg excel filen som en kæde i word. Det må jo give en fil ekstra... Jeg kan ikke helt se hvordan jeg kan undgå den. (med denne metode)

Så det kan jeg godt, men det bliver bare meget farlig.
Men det er helt ok, det var da en lille hyggelig diskution

Annuller spørgsmålet
Fra : Mads_Vang

Dato : 26-09-06 19:44

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål