/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hjælp
Fra : fkj64
Vist : 873 gange
100 point
Dato : 24-09-06 16:09

hjælp jeg har et problem med min datters computer.når jeg starter computeren op skriver den sådan her.
insyde software mobillepro bios version 4.00.05
copyright 1983-2003 insyde software corp. all rights reserved

BIOS VERSION R1.06
cpu type= mobille amd sempron (tm) processor 2600+
L2 cache: 128kb installed
base memory 0000640kb
extended memory 0457728kb
total memory 0458752kb
shared memory 0065536kb

Auto detecting IDE Devices
primary master: Samsung MP0402H
Firmware Version: UC 100-14
så kommer der en bib lyd og et nyt sort vindue kommer op hvor der står

Not Bootable CD IN Atapi CD-ROM
Intel undi,pxe-2,0 (build 082)
copyright (c) 1997,1998,1999 intel corporation
Via rhine II fast ethernet adapter v2.33 (2004/01/05)
PXE-E61:media test failure,check cabel
PXE-MOF:exiting intel pxe rom.

nyt vindue hvor der så står

BOOT DEVICE
(.) Hard DISK C
( ) CD-ROM/DVD
( ) DISKETTE A
( ) PXE LAN

Press<up/down> key to select a boot device. <enter> key accept entries.

når jeg så taster enter så sker der ikke noget.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 17:02

Fjern CD'er og DVDer fra de respektive drev og prøv igen

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 24-09-06 17:07

men der er ikke nogen cd/dvd i drevet.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 17:12

OK det ser ud som om den forsøger at starte via en CD i CD drevet.
Har du brugt pil op/pil ned for at tvinge den til at starte via C-drevet - ellers prøv det

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 17:18

PXE-E61:media test failure,check cabel

Der er også noget med et kabel, Kan ikke se det skulle hindre opstart, men tjek lige kabler

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 24-09-06 17:25

til pirt03 jeg har prøvet men stadigvæk det samme

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 17:53

Ok, det ser ud til at det enten er BIOSen der står forkert eller at der er fejl ved harddisken.
Du kan prøve at læse dette:

http://www.xmission.com/~comphope/issues/ch000229.htm

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 17:55

Hvis du ikke lige har mod på det, så se om den kan starte via din XP CD, kan den det, så udfør repair.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 24-09-06 18:11

det havde jeg overvejet men det er sådan at datteren min ikke kan finde den xp som skulle følge med.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 23:06

Du er nødt til at skaffe en XP CD for at kunne udføre repair. Du må prøve at låne en

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 25-09-06 12:25

skal det ikke være den xp cd -rom man har installeret fra start af man skal bruge?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 25-09-06 15:03

Må indrømme at jeg er i tvivl

Der er jo IKKE tale om en NYinstallation, så det burde være muligt at klare det med en tilfældig CD - men altså: i tvivl.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 03:46

Er der monteret en ny CD/DVD i comp.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 26-09-06 15:02

nej der er ikke monteret en ny cd/dvd i comp.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 16:12

Prøv at hente denne diskette og kig på din comp indefra.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Når den stopper ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Det er harddisken du kigger på.
Ud for C: .......................................lige under boot (står der yes)

når du har kigget så > exit
ved A:\> kan comp genstartes eller slukkes.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 26-09-06 16:31

e.c.

fkj kan slet ikke starte comp.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 16:41

BOOT DEVICE
(.) Hard DISK C
( ) CD-ROM/DVD
( ) DISKETTE A ................................den kan vel starte på A når den er hoppet forbi de to første
( ) PXE LAN

Ellers skal boot rækkefølgen lige ændres så A står øverst.

Disketten kan nok fremstilles på den comp som snakker med Kandu.

Min fornemmelse er at harddisken ikke booter evt. fordi den ikke er aktiv (boot = yes)

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 26-09-06 18:47

hej e.c. jeg har skrevet rækkefølgen c:/ cd-rom/ a:/ pxe lan for det er det vindue som kommer op men men der er ikke noget diskette drev på computeren så det undre mig at det at den skriver som om der er et på computeren.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 19:12

Ok - men stikket sidder på bundkortet, og det er det som registreres.

BOOT DEVICE
(.) Hard DISK C .................Dette viser at den gerne vil starte fra harddisken
( ) CD-ROM/DVD ...........hvis det flyttes hertil så kan den starte fra en boot CD (rescue eller XP-CD)
( ) DISKETTE A
( ) PXE LAN

Press<up/down> key to select a boot device. <enter> key accept entries.
hvis du trykker på page down så den lille prik er ud for CD/DVD og trykker enter starter den med CD

Er der så en boot CD (XP) kan der repareres.
kig lige her
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Men er det er recovery CD/DVD skal der bruges en lidt anden metode som fabrikanten foreskriver.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 26-09-06 19:20

hej igen. jeg har prøvet at installere en ny version af xp home edition og den starter fint op med at installere filerne, men så bliver skærmen helt sort med en lille blinkene markør ope i venstre hjørne og efter et lille minuts tid bliver skærmen blå med en fejlmeddelse hvor der står

Der er fundet en fejl,og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren.

Fejlen skyldes muligvis følgende fil:partmgr.sys

PAGe_FAULT_NONPAGED_AREA

Hvis det er første gang, at du hat set denne stopfejl,skal du genstarte computeren. hvis skærmbilledet vises igen, skal du gøre følgende:

Sørg for, at al ny hardware eller software er korrekt installeret.
Hvis dette er en ny installation, skal du spørge hadware- eller softwareproducenten, om der er windows-opdateringer, somdu muligvis har brug for.

Hvis problemet opstår igen, skal du deaktivere eller fjerne hardware eller software, der er installeret
for nylig. Deaktiver nogle instillinger for BIOS_hukommelsen, f.eks caching eller afskygning.
Hvis du skal bruge fejlsikret tilstand til at fjerne eller deaktivere komponenter, skal du genstarte computeren og trykke på F8 for at vælge Avancerede startinstillinger og derefter vælge fejlsikret tilstand.

Tekniske oplysninger:
¤¤¤ Stop: 0x00000050 (0xf77734ab,0x00000000,0xf77734ab,0x00000000)

¤¤¤ Partmgr. sys -adress f77734ab base at f7771000, datestamp 00000000

ja det fatter jeg jo ikke en brik af !!!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 19:25

Ved ny indstallation er det ofte bedst at pille alt unødvendigt grej fra.

Når du så indstallerer--------sletter du så en partition først og er det en aktiv (A) partition du indstallerer på.

Er det en recovery CD/DVD du har.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 26-09-06 19:30

det er ikke recovery cd det er en xp home edition med sp2.
hva mener du med unødvendigt grej? det er ikke sat andet til end det som der var ned maskinen fra start af.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 26-09-06 20:06

aktiv partition? der er en gammel installation af xp men når jeg intallerer den nye nå den ikke andet end at installere filerne så kommer fejlmeddelsen så jeg få jo ikke nogen mulighed for at ændre en patition eller noget andet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-09-06 10:48

Det er muligt at den harddisk skal slettes helt først, for at du kan indstallere.
Når den blinker oppe i venstre hjørne, forventer comp at kunne køre videre på det der lige er indstalleret.
Men tilsyneladende kan den ikke finde harddiskens boot-partition.
Eller der er rod i partitionstabellerne.

Under indstallationen ........... kommer der et valg om hvor du vil indstallere.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 27-09-06 15:34

hej e.c. når jeg installere xp få jeg ikke nogen mulighed for at vælge nogen partition hvor jeg kan installere eller slette/gemme. den stopper lige efter at den har installeret de første filer.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-09-06 15:53

Nu spørger jeg lige dumt: Er der simpelt hen ikke et løst kabel inde i maskinen et eller andet sted. Jeg synes beskrivelsen tyder på, at den ikke kan få kontakt med Harddisken????
Prøv at tage kabinettet af, sluk for strømmen og gå så ALLE kabelforbindelser igennem. Pres de brede kontakter med de flade kabler ordentlig på plads.

Det er da et forsøg værd.

PS. Så kan du lige benytte muligheden for at fjerne støv og nullermænd - ikke mindst ved blæsere (VÆR FORSIGTIG!!!)

Annuller spørgsmålet
Fra : fkj64

Dato : 08-10-06 16:21

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål