/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Naturlig algefjerner?
Fra : slambert
Vist : 3517 gange
100 point
Dato : 24-09-06 14:06

På min terrasse har jeg et "vandspil" (nedgravet kar med pumpe, glasfiber dækplade, granitsten + granitkugle). Eftersom det jo er relativt stillestående vand, danner der sig en masse alger - bl.a. var der engang kuglen var rød , som jeg kan bruge en masse tid på at forsøge at fjerne. Nu skal jeg have gjort den vinterklar i håbet om, at hverken går i stå eller fryser til i løbet af vinteren og kunne derfor godt tænke mig at høre, om der er nogen, der kender en naturlig algefjerner.

Grunden til, at det skal være naturligt er, at mine katte bruger den som vandhane og selvom de sikkert vil vige tilbage fra lugten af kemikalier, kan jeg ikke se nogen grund til at tage en fornøjelse fra dem, som de har nydt godt af i 2½ år.

Slambert

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 24-09-06 15:46

Ja du kan anskaffe et UV-lys. Jeg har en stor havedam hvor der aldrig er alger i pga. af UV-Lys. Du kan købe en i et havedams center eller en akvarie forretning. De er ikke helt billige men da din ikke skal være særlig stor så vil jeg tro at det ikke er så galt.

Den fungerer på den måde at vandet løber fra baljen igennem UV-Lyset, vidrere tilpumpen og tilbage i baljen. UV-Lyset dræber alger og sygdomskim. Og da det er en belysning så er der ingen gift som din kat kan blive syg af.

Mvh jspi

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 24-09-06 15:59

Det har jeg godt hørt om før (uden helt at få fundet ud af, hvordan det virkede), men problemet for mig vil være, at vandet kommer fra baljen, hvor pumpen ligger i, bliver trukket op gennem stenen og løber tilbage ned i den samme balje. Ud fra din beskrivelse kan jeg ikke lige gennemskue, hvor der så skulle være plads til UV-lyset

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-09-06 17:16

Lige over baljen kan der måske være plads

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-06 17:17

Tag en løgpose eller andet utæt, fyld den med halm og læg en sten i og læg den i vandet. De bakterier og svampe, der vil nedbryde halmen, vil sluge alt nitratkvælstoffet i vandet, og så dør algerne. Fikst, ikk??
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : slambert

Dato : 24-09-06 18:27

Tak for svaret pbp_et. Bortset fra, at jeg lige skal finde en bondemand og stjæle halm fra, synes jeg, det lyder ret fikst.

UV-lyset er også en god idé, men ikke brugbar til den opstilling, jeg har, da der lige over baljen er en glasfiberplade og direkte på den en granitsten, der sidste år kostede mig en halv storetånegl.