/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Dos under win2000
Fra : EazyOne
Vist : 1062 gange
50 point
Dato : 29-12-02 12:50

Jeg har endelig (næsten) fået mit gamle dos-regnskabs program til at fungere under Win2k.
Har dog flg. problem:
Når jeg starter det op, kommer jeg tilbage i windows med beskeden:
[QUOTE]
16-bit MS-DOS-undersystem

Et program har forsøgt at få direkte adgang til harddisken, hvilket ikke kan understøttes. Det kan få programmet til at fungere forkert. Vælg "Luk" for at afslutte programet.
[/QUOTE]
Her kan jeg så vælge enten mellem: Luk og Ignorer

Spørgsmål 1:
Kan jeg på nogen måde "undertrykke" windows´trang til at gi mig en pegefinger?.. ;)

Spørgsmål 2:
Nogen problemer i at vælge "Ignorer", (jeg ALT-TABer aldrig ud i win medens jeg laver regnskab, så jeg BURDE vel ikke få nogen probs?)?

På forhånd tak
Ez1

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 29-12-02 16:14

Ehh.. hvis jeg højre-klikker og gåt i egenskaber, har jeg ikke noget "kombatibilitet"s folder/knap/flueben... :(

Ez1

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-12-02 16:30

Hej Ez1,

det er også i WinXp denne funktion eksistere... og desvære ikke i Win2000...

men hvordan og hvorledes kører du dit dos program... direkte ved at klikke på det, eller via kommandoprompten?

og hva' sker der når du vælger ignorer... funker det eller bryder det sammen?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 29-12-02 16:52

Hej EazyOne;

Det "lyder" næsten til, at du har en Navision N3 - alias Navigator!
Afhængig af din version kan du sagtens køre det under W2K, da der er lavet en udgave til netop dette.
Såfremt det er en Navision N3, så se om du ikke har en fil der hedder NAVIN.EXE istedet for den almindelige NAVI.EXE

Prøv eventuelt at skrive lidt flere oplysninger om program, version, mv.

/ Smitty

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 29-12-02 18:08

Jeg vil tro, at en løsning kunne være at lave en .bat fil der starter programmet og afslutter det igen.

/Thomas

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 29-12-02 21:27

Strarup:
Når jeg vælger "Ignorer", kan hoppe tilbage til programmet fra program-bjælken, og det kører upåklageligt videre!..

Strarup/Bofh:
Jeg kører det vha. en .BAT fil (eller rettere flere afhængig af mit printervalg) for dels at kunne rette skærmen til FULD SKÆRM (mode con:cols=..bla.bla.) samt at kunne tvinge programmet til at skrive direkte til LPT1 istedet for via windows og til printer.
Det kører til gengæld fint!

Eneste problem er nu at efter .BAT filen bliver kørt, popper jeg tilbage i WIN med LUK/IGNORE-vinduet som jeg "ignorer" og kan arbejde fint videre!.

Smitty:
Du har fuldstændig ret!. Det er Navigator..(hvorn fa... ku du gætte det udfra de givne oplysninger?) :P
Jeg mener bestemt det er ver. 1.53 (3.53?) (jeg sidder lige nu hjemme, og har ikke adgang herfra)
Der findes desværre ikke en NAVIN.EXE-fil. Firmaet har kørt med pågældende program i 5-6år(vil jeg tro), så det er lidt før win2k blev undfanget!.

hilsen
EazyOne

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 29-12-02 22:51

Jeg tror roligt du kan vælge ignorer og arbejde på den måde. winNT indeholder som en nøglekomponent HAL, hardware abstraction layer, der optræder overfor programmerne som om det var hardware. Det er imidlertid utænkeligt i et rigtigt styresystem at give programmer direkte adgang til hardware, i hvert fald til at skrive direkte til diske. Dette forhindrer HAL også effektivt, derfor skulle det ikke være farligt at lade programmet køre videre. Det tror bare at det skriver direkte til disken, men alt går gennem HAL. Jeg har haft det samme problem med Lotus Magellan, der er et tekstindekseringsprogram, og jeg kunne også godt få det til at køre ved at ignorere, men det kunne ikke snuppe de store diske man bruger nu om dage. Det med at du ikke går ud i win hjælper ikke meget - start taskmanager og kig under processes-fanebladet, så vil du se at der foregår lidt af hvert under overfladen - med de rigtige kolonner aktiveret, kan du også se at der skrives flittigt til disken.
En mere gennemført løsning kunne være at lave en lille 2 GB partition med fat16 i starten af din harddisk, hvor du kan have native dos (evt. win95/98) liggende og så bruge dualboot.

Mvh. Søren

Kommentar
Fra : k_eggert

Dato : 30-12-02 00:38

jeg tror ikke det kan lade sig gøre, NT tillader ikke programmer at have direkte tilgang til hardware,

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 50 point
Dato : 30-12-02 08:25

Hej (igen) EazyOne;

Hvordan? Simpelt! Jeg har arbejdet med Navision siden 1990, så beskeden er kendt.

Jeg tror ikke det er en version 1.53 - men nærmere 3.53 - eller måske 3.55
I kan nemt få opgraderet til f.eks. 3.55A eller endnu bedre 3.56A Sidstnævnte understøtter også TCP/IP og ikke kun NetBIOS, hvis i bruger den i netværkssammenhæng.

Hvis du "gider" finde det rigtige versionsnr., så skal jeg komme med det rigtige svar.

..... også lige apropos: Hvorfor have flere .BAT filer afhængig af printervalg? Du kan klare det inde fra Navision, som faktisk kan skrive direkte til en netværkssti. Kombiner det med bruger og rapport - og alt er på plads.
Hvis du vil styre det fra din .BAT-fil kan du lave det langt mere smart. Når du starter en PC kan du sætte en variabel via AutoExec.Bat; f.eks. NAVIPRN = KONTOR; og i den fil der starter din Navision laver du så en test på denne variable og efterfølgende laver en NET USE LPTx som passer på ovenstående.

Lad os starte med versionen, så kan vi efterfølgende se på de andre ting, hvis du er interesseret.

MVH /Smitty

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 30-12-02 17:34

Hej igen-igen..

Smitty>
Det ER version 3.53, mht. opdatering, har der været på tale at udskifte programmet helt inden for 1-2år, og derfor nok ikke helt den store forståelse for at lægge for store investeringer i programmet PT.
Mht. at lade Navigator selv styre printer, valgte jeg at lave 2 bat-filer da den ene kun skal bruges 1-2 gange pr år, og derfor slap jeg for at rode for meget med ops. inde i navigators "lækre" ascii-menuer!. ;)
Bruger netop oxo NET USE........ i mine bat-filer.
Er det nemmere at maile? problemet her er vel lidt for specifikt til at andre efterhånden får noget ud af at følge med? (Og må jeg skrive min mail her?)
ohwell : eazyone"snabela"wkk.dk

Hilsen
EazyOne

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 30-12-02 18:12

Hej igen!

Om du må skrive din e-mail adresse her? Aner det egentlig ikke; men hvis det støder nogle skal du nok få en kommentar med på vejen! Nogle er - efter min mening - utrolig emsige!

Well! Check din e-mail. Der ligger svaret med lidt ekstra info; men for god ordens skyld, så må jeg hellere lave en kortere version her. Navigator 3.53 kan ikke køre under W2K! Navigator 3.53 sammen m. W95 og senere kan give resultere i en "smadret" database. Navision 3.55A kan køre under W95/W98 Skal man have NT, W2K, XP skal man have udvidet med modulet "Eksekvering under 32 bit"

Som skrevet: Check din mail.

/ Smitty

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 31-12-02 11:50

Jeps, har læst den.. jeg vender tilbage til næste år! ;)

Og 1000 tak til alle der har bidraget til opklaring af mit problem.
Godt nytår alle!.

MVH
EazyOne

Kommentar
Fra : CyberBoss

Dato : 09-01-03 23:59

Hej EazyOne

Måske kan dette hjælpe.
Jeg ved ikke om du har været inde i fil config.nt og forneden sætte/rette files til 100 samt buffers=40
fil ligger i winnt / system32 husk også at fjerne REM ud for DOSNOLY
Genstart så din computer, og prøv dit dos program

Med venlig hilsen

CyberBoss

Godkendelse af svar
Fra : EazyOne

Dato : 02-02-03 01:38

Tak for svaret Smitty.

Havde vist glemt at "afslutte" mit spørgsmål..