/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Afinstall. af Windows Vista
Fra : kepe2000
Vist : 526 gange
50 point
Dato : 23-09-06 21:55

Jeg har for et stykke tid siden installeret Windows Vista Beta.

Jeg lavede en separat partition på min PC, hvor jeg installerede Vista, så jeg stadig havde Windows XP på mit C-drev.

Når jeg i dag starter min PC op, så kan jeg vælge, om jeg skal starte op med XP eller Vista.
Jeg har nu testet og afprøvet Vista og ønsker at afinatallere den igen.

Hvordan gør jeg det bedst?

Jeg kan uden problemer blot formatere Vista-partitionen. Men vil systemet så selv finde ud af, jeg ikke længere har Vista og så slutte med at spørge, om jeg vil starte i Vista eller XP - eller skal jeg ændre noget for at få PC'en til at starte XP igen automatisk?

Håber nogen kan hjælpe. TAK :)

/kepe2000

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 23-09-06 22:05
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 23-09-06 22:53

Der er 2 forklaringer,A og B som sikker begge virker.
A:
Dual-booting with vista can be a little tricky to remove because of the new bootloader.

Playing with dual-boot systems has killed many people's hard drives. I would suggest massive back-ups before you try to remove part of a dual-boot system. If you mess up, you might be unable to boot to any of your partitions. You do this at your own risk.

Here's the basic steps you need to do:

To remove the Boot Manager loader from your primary partition, use the BootSect.exe utility found in the Boot folder of the Vista DVD
Use option /nt52 to restore the ntldr loader
Use option /nt60 to restore the BootManager loader
Editing the menu options in the Boot Manager when starting your computer is no longer available through the file boot.ini
You have to use the BcdEdit.exe tool to acomplish this task

B:
1. Backup, backup, backup
2. Reboot and Boot to your XP CD-ROM
3. Start the Recovery Console
4. Run Fixboot
5. Run fixmbr to reset the master boot record
6. Exit the Recovery Console
7. Reboot
8. To remove the extra entry, edit the boot.ini file to remove the "Microsoft Windows Longhorn" entry.
9. Format Your Vista Partition
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : kepe2000

Dato : 24-09-06 13:56

Tak for svaret pallebhansen.

Jeg fik det ønskede resultat sådan:

1) Formaterede min Vista-partition
2) Startede Recovery Console
3) Kørte Fixboot på min windows-partition (c:)
4) Genstartede PC - og nu var Vista væk og PC'en starter XP op automatisk

Hilsen
Kenneth