/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
f(x)=g(x) - hjælp?!
Fra : softwareshark
Vist : 618 gange
40 point
Dato : 23-09-06 20:45

f(x)=2 ^ x og g(x)= 2x + 6
f(x) = g(x)

dvs.

2 ^ x = 2x + 6

hvordan kan jeg løse det?
når jeg bruger solve funktionen på min TI-89 får jeg 2 løsninger, og det er vel fordi de to grafer skærer hinanden 2 stedder...men..jah...fatter altså ikke lige hvordan man skal løse den der ligning...

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 23-09-06 21:30

Håber du før den fåreste unge
Det var emgamg
Kan ikk se mre

olsen banden

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-09-06 01:34

Du isolerer alle led på den ene side så du får en 2. grads ligning. Dvs.

2 ^ x - 2x - 6 = 0

Så bruger du formlen for nulpunkter, hvor den jo skærer x-aksen 2 steder, hvis der er 2 nulpunkter.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-09-06 01:35

Sludder.....den skærer ikke x-aksen.

Den ene er en parabel og den anden en linie som skærer hinanden 2 steder.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 13:52

Der er INGEN parabler.
f er en eksponentialfunktion, g er en linie.

Accepteret svar
Fra : gert_h

Modtaget 40 point
Dato : 24-09-06 15:07

Du kan kun løse den vha af din grafregner. Enten vha af din SOLVE-funktion eller ved at du tegner de to grafer ind i graf-menuen og finder skæringspunkterne (x-værdien)

De to løsninger:
x = -2,9346
x= 3,7562

vh gert_h

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 15:16

Han har brugt raffunktionen gert-h

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 24-09-06 16:17

ja - og han har ikke andre muligheder!

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 24-09-06 16:17

ja - og han har ikke andre muligheder!

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-09-06 16:30

Åh ja sorry, jeg fik læst 2^ x omvendt

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 16:35

Den kan da løses???
Det er noget med noget log-halløj, gider bare ikke finde bøgerne frem.
men altså:

xlog 2 = log(2x + 6)
??

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 24-09-06 16:46

Ja - og hvordan vil du så løse dén? Nu skal du af med log.

Brug grafregneren. Eneste mulighed så vidt jeg kan se.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 16:53

Ja det er jo det gert_h

Kan ikke huske det

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-09-06 17:15

LOG funktioner kan man kun regne på en lommeregner, men hvis der skal ligge mellemregninger, vil det være forkert bare at aflæse punkterne på en graf.

For 30-40 år siden havde man tabeller hvor man fandt resultatet, men idag skal man bruge LOL knappen på lomeregneren.

Godkendelse af svar
Fra : softwareshark

Dato : 24-09-06 22:28

Tak for svaret gert_h.

jeg havde selv brugt solve funktionen, og kunne ikke finde andre løsninger...
tak for bekræftelsen