/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gode råd ved køb af andel?
Fra : HelleS
Vist : 1761 gange
100 point
Dato : 23-09-06 15:01

Hej
I morgen skal vi ud at se på en andelsbolig. Jeg er så lige ved at forberede mig så jeg ved hvad jeg skal være opmærksom på etc. Jeg har søgt en del på nettet, og der bliver jo advaret en hel del omkring nye andelsboliger og rentestigninger etc. Men den bolig vi skal se på er bygget i 1992, så den hører vel ikke ligefrem ind under kategorien nybygget? Er der nogle specielle ting jeg skal spørge om eller papire jeg skal bede om? Vi kar selvfølgelig tænkt os at få advokaten til at se det hele igennem inden vi evt. skriver under på noget, men jeg kunne godt tænke mig lidt råd her og nu!

Accepteret svar
Fra : slambert

Modtaget 110 point
Dato : 23-09-06 15:53

Problemet med finansiering af andelsboliger har været fremme i forbindelse med HELT nye byggerier, hvor den husleje, køberne bliver præsenteret for, reelt er baseret på variable lån. Når/hvis I køber denne andelsbolig er I jo selv med til at bestemme, hvordan den skal finansieres. Jeg har selv ejerbolig, så jeg ved ikke, om man ved køb af andelsbolig bliver præsenteret for de samme papirer som ved ejerbolig, men se meget nøje på finansieringsforslagene, hvis I gør. Disse papirer skal I jo så tage med til banken og få dem til at godkende (hvis ikke I allerede er godkendt).

God idé at få en advokat til at kigge alt grundigt igennem - de penge er altid godt givet ud i forbindelse med hushandel - og HUSK ikke at skrive under på nogen købsaftale uden at få indføjet et advokatforbehold. Så kan I trække jer ud af handlen gratis, hvis der viser sig at være problemer af den ene eller anden art.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-09-06 15:55

Du skal ikke på nogen måde acceptere penge " under bordet"

Du skal kende lånene i ejendommen, så du ved om der kan ske ændinger i din husleje via dem.

Du skal vide hvilken måde du vil finasiere andelen og hvad det koster, og hvilke ændringer der også her kan ske ved en renteændring.

Du kan få fastforrentede lån, men de er nok dyrere...

overordnet skal du vide dine ricici / husleje fremover, og du skal kigge i referater fra foreningen OM der er tale om / snak om / planlagte reparationsarbejder på det der er fælles...

og hvis du også er interesseret i andet end andelsbolig, se hvad der er dyrest, for ikke alle andelsbiliger er det billigste mere..

god fornøjelse

/ Henrik

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 23-09-06 16:09

Vi betaler andelen kontant, så vi skal ikke ud at låne penge (pga. salg af ejerlejlighed).

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 23-09-06 16:17

I skal stadig være opmærksomme på fællesudgifter, som Tordenkalven ganske rigtigt skriver, og især de projekterede som f.eks. nye vinduer/nyt tag (det sidste burde dog ikke være relevant i 14 år gamle boliger). I samme forbindelse kan det være en idé at checken andelsboligforeningens formue - hvis den er høj, er der ikke sandsynlighed for store uforudsete udgifter for jer foreløbig.

Ellers kan jeg ikke komme på noget - sorry - I står jo godt, når I har så stor en sum penge at komme med

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-09-06 16:18

Tordenkalven
Hvorfor skal man ikke betale penge under bordet? Da jeg købte min andlslejlighed så måtte jeg betale penge under bordet for at få lejligheden.His jeg ikke betalte så fik jeg den ikke.Og da lejligheden var såpas billig, og jeg ville have en fed lejlighed,så vurderte jeg at jeg antagelig ikke ville få en så fin lejlighed til den pris.
alimak

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-09-06 16:31

jeg ville aldrig betale penge jeg ikke kunne bevise jeg har betalt....og måske aldrig så igen...

dels MENER jeg også det er ulovligt.

alt under bordet er for mig lyssky.... *S*

og mange lokker bare pengene fra uvidende..

andelsboligpriser er jo reguleret i lov om andelsboliger...

løsøret kan man handle om, men der er man lidt ,mere med hvad tingene koster( køleskab, fryser og andet )

/ Henrik

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 23-09-06 17:59

Der er slet ingen diskussion om, at penge under bordet i forbindelse med andelsbolighandel er ulovligt - det er desværre bare en realitet i forbindelse med mange andelsboliger, specielt de billige i København. Men det står jo altid køber frit for, om man vil betale alligevel - sælger har det nemt, for den slags lejligheder skal man nok komme af med.......

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-09-06 18:28

ja, man må forholde sig til udgiften i forhold til hvad man får, og ved senere salg OM man kan gøre det igen..

Boligmarkedet ændrer sig hele tiden...

også andelsbolig i forhold til ejerbolig

også efter hvor i landet det er

god fornøjelse i morgen

Henrik

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 23-09-06 19:59

Bed om at se seneste årsregnskab for foreningen samt budget for indeværende år. Det kan give oplysninger om foreningens økonomi samt hvorledes finansieringen er (fast/variabel - afdrag/afdragsfrihed).

Derudover skal du også bede om kopi af vedtægter og referat af seneste generalforsamling. Generalforsamlingsreferatet vil normalt have oplysninger om kommende større renoveringsarbejder og lignende.

Godkendelse af svar
Fra : HelleS

Dato : 24-09-06 14:10

Tak for svaret slambert.
Jeg synes alle svarene var lioge gode, så det blev slambert der fik point, da han svarede først

Vi var ude at se boligen i dag, og vi køber helt sikkert. Der blev hverken krævet penge under bordet eller noget andet lusket! Så hvis advokaten godkende det så køber vi! Sælger havde i øvrigt vedtægter, referat, regnskab, budget og opstilling af hvordan prisen er beregnet med forbedringer etc. klar til os. Så det gik fint!