/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Matador på PC?
Fra : bentedorrit
Vist : 468 gange
500 point
Dato : 21-09-06 19:15

Jeg er sådan er særlig, der ikke har fjernsyn. Til gengæld har jeg en dejlig ny bærbar PC med skærm på 17". Kan nogen fortælle mig om det kan lade sig gøre at se de udsendelser, som DR ikke har rettighederne til, altså f.eks. genudsendelsen af Matador? Det er vist noget med et TV-kort og så en antenne, efter hvad jeg har forstået. Kan nogen hjælpe?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-06 19:54

ved godt det ikke er hvad du spørger om - men du kunne jo egentlig bare låne eller købe dvd´erne

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 21:10

Jamen du har jo selv svaret. Du har brug for et tv-kort og en stueantenne. Tjek lige at du er i nærheden af en sender, så du faktisk kan modtage signalet i en acceptabel kvalitet.

Citat
de udsendelser, som DR ikke har rettighederne til

Hvad mener du? Det er jo DR, der sender serien igen

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 22-09-06 09:19

Hvis du får sat TV tuneren op, kan du også optage Matador på din pc lørdag aften og evt. brænde den ned på dvd.
Jeg har en 17" bærbar med indbygget TV tuner, hvor jeg både har stueantenne til og et stik bagpå hvor man kan sætte fællesantenne ledningen til.

Når jeg så vil se TV åbner jeg programmet Power Cinema, som fulgte med pc'en da jeg købte den.
Dette program kan man så sætte til at lede efter TV stationer, og optage fra når man har fundet det program man gerne vil gemme. altså ligesom en videobåndoptager.

Så undersøg om du har en TV tuner i din pc og hvilket program der følger med.
Skal du ud og købe en TV tuner koster de i omegnen af 500 kr.

Et andet alternativ er biblioteket, som har mange dvd film til udlån.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 22-09-06 09:22

Hvis du får sat TV tuneren op, kan du også optage Matador på din pc lørdag aften og evt. brænde den ned på dvd.
Jeg har en 17" bærbar med indbygget TV tuner, hvor jeg både har stueantenne til og et stik bagpå hvor man kan sætte fællesantenne ledningen til.

Når jeg så vil se TV åbner jeg programmet Power Cinema, som fulgte med pc'en da jeg købte den.
Dette program kan man så sætte til at lede efter TV stationer, og optage fra når man har fundet det program man gerne vil gemme. altså ligesom en videobåndoptager.

Så undersøg om du har en TV tuner i din pc og hvilket program der følger med.
Skal du ud og købe en TV tuner koster de i omegnen af 500 kr.

Et andet alternativ er biblioteket, som har mange dvd film til udlån.

Kommentar
Fra : bentedorrit

Dato : 22-09-06 14:33

Ja, jeg ved godt at jeg kan låne en DVD med Matador på biblioteket, og det gør jeg måske også, det er da langt det letteste.
Men når vi kommer ind i 2007 skal jeg til at betale medielicens, selvom jeg ikke har mulighed for at se ret meget TV på min computer, hvis jeg skal nøjes med det, som der kan ses via DR's hjemmeside, og endnu mindre på TV 2. Så i virkeligheden er man "tvunget" til at købe et TV, hvis man vil have noget for medielicensen - og det har jeg ikke lyst til, for så stort er mit fjernsynsbehov ikke.
Svar specielt til pirt03: på DR's hjemmeside står anført, at det via bredbånd kun er muligt at se de udsendelser som DR selv har rettigheder til.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 00:58

Du kan undgå medielicensen hvi du har en forbindelse til internettet der er mindre end en bredbåndsforbindelse på 256 kbit/s. (men så må du ikke installere TV-kort)

Kommentar
Fra : bentedorrit

Dato : 24-09-06 09:13

Jeg har bredbåndsforbindelse via bebyggelsens antenneforening. De garanterer en hastighed hos den enkelte bruger på 4 Mb i både upload og download, og det går da også meget hurtigt i forhold til i begyndelsen, da jeg sad med modem og spærrede for brug af telefonen. Så hvis jeg vil bruge internet (og det vil jeg selvfølgelig) kommer jeg også til at betale medielicensen.
Nu skal jeg så bare hitte ud af, hvor besværligt det er med det der TV-kort og hvad det koster. Og så er der problemet med antenne, hvor jeg går ud fra, at det må være en almindelig stueantenne, jeg skal anskaffe.
Der er desværre ingen indbygget TV-tuner, det var jeg ikke kvik nok til at regne ud, at jeg evt. kunne få brug for, da jeg købte den nye PC.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 24-09-06 09:49

Kode
Jeg har bredbåndsforbindelse via bebyggelsens antenneforening Og så er der problemet med antenne, hvor jeg går ud fra, at det må være en almindelig stueantenne, jeg skal anskaffe.

Du svarer nærmest selv på dine spørgsmål

Du skal selvfølgelig - udover en TV tuner - have en antenneledning til at plugge i antenneforeningens stik, så spørg forhandleren af tuneren hvilken én du skal have for at kunne gøre dette.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 24-09-06 13:13

Hej bentedorrit:
Alt det tekniske har du vist fået svar på. Spekulerer på om du ikke lige så godt kan overgive dig til tossekassen. I det lange løb holder det ikke at sidde og se TV på bærbar - heller ikke enkelte udsendelser. Har selv set film på PC fordi jeg ikke har en DVD afspiller koblet til TVet - det var bestemt ikke en nydelse.
Nå ja, du undgår måske at købe TVsignalet via jeres fællesantenne - så det skulle da lige være derfor (men det du kan fange med en stueantenne på PCen kan du jo også fange på et TV).