/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Malerpletter på gulv.
Fra : AhHaIC
Vist : 4201 gange
60 point
Dato : 21-09-06 11:50

Det lykkedes min kæreste og hendes fætter at pletter rigtig flot på vores gulv da de skulle male stuen forleden.. Vi har et lakkeret trægulv. Hvordan for jeg lige fjernet de pletter igen uden at ødelægge alt for meget ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-09-06 11:56

Det kommer jo meget an på hvad det er for noget maling

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 21-09-06 11:56

Hej
Rrøv brun sæbe (ikke flydende ) og dæk til med film. Det skal kunne klare det.
Torben

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 21-09-06 12:01

Hmm.. Det var en vægmaling glans 10.. bedste fra Bilka - Hvis jeg skal bruge "røvbrun" - sæbe - hvordan er fremgangsmåden sådan lidt mere detaljeret. Jeg er ikke den store "male-selv-mand".

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 21-09-06 12:08

Hvis det er vandbaseret kan det vel fjernes med grundrens og knofedt?

hvis det da ikke bare kan skrabes af?

Og næste gang du skal male, så husker du selvfølgelig at tørre pletter væk mens de er våde, ikke?

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 21-09-06 12:11

Jo, det er en lektie der er lært - Jeg har prøvet at skrabe det af med en af de der skrabere man også bruger til karamiske plader med et barberblad i, men de er så skabe de også rykker lakken af.. Ved ikke om grundrens er løsningen ? - er som sagt total uviden på det område.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-09-06 13:43

Hvis det er malet inden for den sidste uge, og helst i går, ville jeg tage en skuresvamp og opvaskemiddel, idet de fleste vandbaserede malinger tører i løbet af ½ -1 time, men er en god ugestid om at gennemhærde. Hjælper det ikke, kan du i nogle forretninger, der handler med kunstnerartikler købe noget der kan fjerne akrylmaling, men pas på det ikke også tager lakken

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 21-09-06 13:53

knofedt, vand og rengøringsmiddel og en god skuresvamp burde kunne gøre det meste af arbejdet. (rigeligt af det første kombineret med tålmodighed) Derefter kan du f.eks spørge i en farvehandel. Tror nu stadig at grundrens burde kunne tage det. I værste fald må du ud og købe kludetæpper og sprede rundt stuen

Ved du om lakken der er brugt på gulvet er vandbaseret? hvis den er det skal du være mere forsigtig med diverse midler, for så er chancen for at det, der tager mailingen også tager lakken.

Hvad har du forsøgt indtil nu og hvor længe har malingen siddet?

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 21-09-06 14:06

Matas foreslår acetone, men igen: Pas på lakken! ( prøv med neglelakfjerner under sofaen eller et ande skjult sted) det gælder også for den brune sæbe. Brun sæbe anvendes ved at du smører pletten ind i fast brun sæbe og dækker den til med husholdningsfilm. det skal blive siddende et døgns tid, men det fjerner altså også lakken http://renthjem.tv2.dk/brevkasse/svar/index.php?id=2316713

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-09-06 14:33

Altså, hvis du vil til at begynde helt forffra med gulvet, så brug brun sæbe uhæmmet. Det tager alle typer maling og lak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-09-06 19:14

Gulvlak er i reglen et robust produkt, som tåler mere end en forholdsvis frisk vægmaling.

Det ville jo være rart at vide præcis hvilke typer maling og gulvlak der er brugt og hvor gamle de er.

Hvis vægmalingsklatterte kun er et par dage gamle er de endnu ikke helt hærtet, og masser af knofest på en ikke for hård skuresvamp vil nok kunne fjerne dem uden at skade en gammel hård gulvlak.
Kemikalier af enhver art og især acetone vil skade lakken.

En dygtig snedker med en skarp høvl, kan indstille den så han høvler pletter af uden at tage af lakken. Memdet er ikke for amatører med en kogepladeskraber eller en billighøvl fra Silvan.

En god Ziehklinge har vel også en chance, men det er heller ikke for amatører.