/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hver linie startes med stort?
Fra : theking20000
Vist : 3230 gange
100 point
Dato : 21-09-06 09:06

Hej!

Mit Word er begyndt at formatere første bogstav til stort i alle linier. Hvad er jeg kommet til at pille ved?
Jeg tænker ikke på funktionen i Autokorrektur "første bogstav i sætninger med stort" - for jeg vil jo gerne have at Word starter med stort efter punktum.
Dvs. trykker jge "enter" - starter Word med stort, den at jeg har afsluttet sætningen??

Nogle forslag?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 09:16

Prøv at gå ind i formater- store og små bogstaver - og fjern fluebenet i - første ord i sætning med stort-

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 09:17

Formater- indstillinger-store og små bogstaver- og så fjern prikken i - osv

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-09-06 09:18

Lige efter, Word har lavet det store bogstav, kan du trykke på CTRL Z, så fortryder den det.

Hanne

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 21-09-06 09:27

Hej Norsted1,

Jeg tror du har fået i det rigtige, men når jeg står i funktionen "store og små bogstaver" har jeg 5 valgmuligheder. Jeg synes ikke at nogen "lyder" korrekt? - Jeg skal jo vælge en af dem?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 09:54

Ehm... Når jeg ser på mine indstillinger, har jeg prik i - brug kun store bogstaver-??

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 21-09-06 09:55

Det samme har jeg... Men det løser ikke mit problem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 10:14

HAHAHAHA, jeg prøvede lige at skrive et par linjer, og jeg fik også alle begyndelsesbogstaver med stort, ups undskyld, du skal have prikken i - benyt kun små bogstaver -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 10:17

Øv, nu giver jeg op, lige da jeg satte den til - benyt kun små bogstaver - virkede det, men nu driller den også mig, så nu vil jeg lige følge med, og se hvad andre skriver

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 21-09-06 10:22

Hej Nordsted1

Det er jo ikke en general indstilling? Eller Word skifter tilbage til "benyt kun store bogstaver"??. Gælder denne funktion ikke kun for et markeret afsnit?

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 21-09-06 10:23

Sorry

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 21-09-06 10:24

En "løsning" ville være at fjerne flueben i Autokorrektur "første bogstav i sætninger med stort. Men så starter Word IKKE med stort efter punktum. Og det er jo hele humlen i mit spørgsmål!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 10:28

Øv altså, jeg ved jeg har prøvet det før, og fandt løsningen, jeg sidder lige nu og prøver på at gennemlæse i hjælpefunktionen, men der står mest om nedsænkede bogstaver...

Vi bliver bare ved, indtil løsningen er der, det er bare så irriterende sådan noget, gad vide hvorfor jeg har fået det ændret....

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 21-09-06 10:42

Min Autokorrektur står med flueben i "ret 2 bogstav i ord til lille" og flueben i "udskift teksten under skrivning". Men så begynder mine sætninger heller ikke automatisk med stort bogstav.
Ved ikke om det hjælper hos Jer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 10:57

Theking20000.... Det er da i autokorektur du skal rette den skriver ikke automatisk med stort bogstav, du skal holde piltasten (den lige over ctrl) nede når du vil starte med stort bogstav... iiih
hvor du lige fik gjort mig forvirret.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-06 11:44

det er sku da ikke så svært
Åbn Word -> Funktioner -> Autokorrektur -> fanebladet Autokorrektur -> slet flueben eller prik ved Første bogstav i sætninger med stort

grunden til at der hos dig startes med Stort begyndelsesbogstav, er at du laver tvunget linjeskift, hvorfor word tror at du starter på en ny sætning. Men det kan du altså komme ud af ved at følge ovennævnte procedure.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 11:50

hcma, alt er nemt bare man kan det men vi har fundet ud af det nu

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 21-09-06 11:52

Hej HCMA

Som jeg tidligere har skrevet, så ville din kommentar løse problemet. Men så mister man Autokorrektur funktionen "stort efter punktum"! - Den funktion vil jeg gerne beholde!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 11:56

Jeg har altid brugt at holde piltasten nede, når jeg skulle skrive med stort begyndelsesbogstav, hvis det var hele sætninger der skulle være med stort, bruger jeg caps lock... har du ikke altid brugt word sådan??

Så må vi søge videre, troede lige problemet var løst

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 21-09-06 11:57

du må vælge enten/eller. du kan ikke have begge ting.
hvis du vil undgå Stort begyndelsesbogstav i ny linie, skal du lade være med at lave tvunget linjeskift.

prøv at skriv et eller andet og LAD VÆRE MED at tænke på linjeskift og lad Word selv klare det (altså bare skriv i en køre...)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-06 13:48

Har siddet lidt og tygget mig igennem jeres svar.....

Det du prøver på er jo at ændre på grundreglerne for dansk retskrivning....

Så det er da logisk at word ikke vil være med til det.....

Laver du tvunget linieskift SKAL der startes med stort på næste linie (der er jo underforstået afslutning på forrige sætning)...

Vil du IKKE have stort startbogstav på næste linie er det DIG der skal ændre det....

Hvis word gjorde andet ville der der jo være fejl i programmet....

Som andre også skriver gør den det kun hvis DU laver linieskift - ellers ikke.

Så word virker som den skal

Derimod kan du på kandu skrive som det passer dig - ALT ER MED SMÅT - medmindre DU trykker shift

men det er jo heller ikke et tekstbehandlingsprogram

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 21-09-06 14:55

Der kan nu godt være tidspunkter, hvor det er relevant at skrive med småt først i en sætning og lave tvunget linieskift i den forbindelse (ved f.eks. korte opremsninger).

Men hvis man både vil have den mulighed og ikke gider trykke på shift-tasten, når man VIL have stort begyndelsesbogstav, har man et problem. Den eneste løsning, word tilbyder, er den allerede foreslåede med at fjerne fluebenet i "første bogstav i sætningen med stort". Dette flueben vil også give problemer i f.eks. forkortelser og datoer, hvor månedsnavne som bekendt ikke skrives med stort på dansk.......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 15:25

refi... jeg vil nu ikke helt give dig ret i at word, gør som den skal, hvis man laver et linjeskift behøver det ikke pr. automatik skulle være med et stort bogstav på næste linje, kun hvis linjen
slutter med et punktum, og det var ikke sådan word gjorde, den skrev simpelthen alle begyndelsesbogstaver med stort uanset om der var punktum eller ej

Slambert.... det hjalp ikke at fjerne prikken i - skriv kun med små bogstaver - ... det blev først rettet, da man gik i autokorrektur

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 21-09-06 15:43

et tvungent linieskift = et punktum

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 15:49

hcma.... sådan noget sjusk

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 21-09-06 15:53

Nordsted - jeg har aldrig sagt, at man skal fjerne prikken i skriv kun med små bogstaver, jeg har sagt, at man skal fjerne fluebenet i "første bogstav i sætningen med stort" og ja, det er under autokorrektur, men hele stihenvisningen var givet af andre, så den valgte jeg at undlade. Det er den eneste måde at komme ud over problemet, men som jeg skrev før, kan problemet ikke løses 100%, hvis man ikke gider bruge shifttasten ved store bogstaver (den, du kalder "pil over ctrl-tasten").

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 16:05

hø hø slambert, vi er eninge

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 21-09-06 17:02

Jeg tror vi lukker den her..

Godkendelse af svar
Fra : theking20000

Dato : 21-09-06 17:06

Tak for svaret hcma. Jeg synes du kom med bedste besvarelse. Dog ikke den første...

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 21-09-06 17:23
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 18:03

hcma... som theking20000 sagde, så kom du med det bedste svar, så annuller du bare dit tråd til mig