/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
opmåling af tag
Fra : jego
Vist : 5693 gange
300 point
Dato : 20-09-06 23:45

Hej!
Jeg skal lægge nye tagplder på et udhus på 12 gange fem meter. Jeg bruger lette fuldlængde metal tagplader. Hvordan måler jeg den rette vinkel op så jeg får lagt pladerne rigtigt?
Hilsen Jego

Kommentar
Fra : jego

Dato : 20-09-06 23:52

Næhh ikke taghældning, men frmgangsmåden for at lægge den første plade rigtigt langs gavlen, så de passer hen langs langsiden

Jego

Accepteret svar
Fra : bjarkemarkelarke

Modtaget 310 point
Dato : 21-09-06 00:06

Du laver det der hedder en 3-4-5 trekant.

Se du er så heldig stillet af din tagflade er 5 meter fra stern til kip (fra nederst ved udhæng/tagfod og til spidsen af dit spær.) så måler du fx 3 meter hen af taget ved tagfoden - og den sidste side af trekanten skal så være 4 meter. Nu har du lavet en retvinklet trekant.

Du måler altså først op ad, så henad, og hvis ikke den sidste side af trekanten passer må du rykke siderne lidt. Så ved du hvordan du skal ligge den første plade.

Nu er du rimelig heldig stillet ved at det er plader i fuld længde. Det er straks sværre med fx halve eternit plader, eller tegl.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : jego

Dato : 21-09-06 00:17

Ok bjarkemarkelarke, men kan jeg få nogle flere detaljer med lægter og snor o.sv. jeg skal jo lægge nye lægter også

Jego

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 21-09-06 01:11

Ja... mht til lægter skal du op i den der hedder 38x73 - det er den størrelse lægte som det nye bygningsrelegment foreskriver for at der er forsikringsmæssig dækning i tilfælle af skade. eksempelvis storm.

I dit lokale byggemarked hvor du har købt dine plader vil de kunne være behjælpelige med at fortælle dig lægte afstand. Jeg arbejder selv i en STARK forretning, og her ved jeg at du hvertfald kan få kompetent rådgivning. I Det hele tager så er danske trælast uddannede yderst veluddannet og kompetente. Dette være sig Byggekram, STARK og RÅD & DÅD samt div. andre små lokale trælaster.

Det vil være en rigtig god idé at slå streger ud med en kridtsnor for at få en lige linie. Ligeledes husk altid at måle fra bunden af og ligge lægte afstanden til hver gang. Det duer ikke at måle fra forkant lægte hver gang du har lagt en nye stibe lægter. Så skrider målet til sidst.

Ved fx. LINDAB TOPLINE 40 - TAGSTENSPROFIL som også er en banevare, forskriver Lindab en lægteafstand på 40, dvs du måler således du 40+40=80+40=120+40=160 osv osv, altså ikke måle 40 - 40 - 40 - 40 for så får man nemt målt 40,2+ 40,4+ 40,1 + 40,3 = 161, og det kan skride meget meget mere i mål da lægterne også sjældent holder målene 100%. En lægte kan nemt være 38x75 selvom den i byggemarkedet hedder 38x73 i systemet. Det kan varierer fra sending til sending af træ.

en anden god ting vil også være at efterhånden som du kommer derop af, så mål lige fra forkant øverste lægte til kip. Her er det jo vigtigt at målet så er det samme, for ellers er det skredet.

Hvis udhuset er opvarmet, vil jeg anbefale dig at bruge en undertags løsning og selvfølgelig isolere.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 21-09-06 08:04

Hej
Husk at købe godkendte taglægter. De har et stempel, jeg kan ikke huske hvad der står. Men det ved de i trælasten. Det har betydning for forsikringen.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 21-09-06 10:19

3-4-5 så har du en retvinklet trekant, men hvem siger at dit udhus er i vinkel. Og med den lange side i gavlen er det den der bliver ret og pladerne vil hoppe henad forsiden. Sæt en snor foroven så udhænget passer og læg pladerne efter den. Jeg har selv lagt tag på en bygning der ikke var i vinkel og brugte vinkelmetoden men blev hurtigt klar over at det ikke funkede.

Kommentar
Fra : jego

Dato : 21-09-06 11:31

Hej
Det er bygningen der er tolv gange fem meter ikke taget. De er nu også ligemeget.
Jeg mener at jeg skal lave en vinkel uanset hvad, for så kan du styre hvor du vil fordele evt skævhedder: på gavlen eller langsiden.
Jeg har faktisk lagt et tegltag før og målt det op, men det var lidt bøvlet, så jeg har spurgt her først for at få lidt nye ideeer og tricks.
Det jeg efterlyser er: en helt konkret beskrivelse af opmålingen: For eksempel... du sætter DE FØRSTE TO LÆGTER OG EN LÆGTE FOROVEN, DERNÆST SÆTTER DU SNOREN OPAD, 10 CM. FRA UDHÆNGET (?) DERNÆST ....
Eller hvad ved jeg...forstår i hvad jeg mener?
Beskrivelse af opmåling af tag med snor!
Øvrige komentarer om lægter med mere er naturlivis velkomne men opmålinge´n med detaljer er det helt afgørende spørgsmål.

Kom nu!

Hilsen Jego

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 21-09-06 20:07

Du må ned i dit lokale byggemarked og få en sludder der..... der er ikke andet for.

Udførelse af byggeri og tips & tricks rådgivning er svært at give over nettet.

Kommentar
Fra : jego

Dato : 21-09-06 22:29

Det hved jeg ikke, det er da ellers ret elementært, at måle et tag op altså....hvis man hat gjort det 8-10 gange eller mere.....
Bare skriv hvordan i gør, jeg er ikke helt uerfaren og jeg kan godt lægge til og fra i det i skriver, så bare prøv...

Jego

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 23:43

Synes da at de forklaringer der er givet lyder MEGET kompetente, på baggrund af dine oplysninger.
Jeg giver bjarkemarkelarke ret. Ned i byggemarkedet hvor du har købt / vil købe pladerne. Skulle da ikke undre mig om de har en vejledning du kan bruge. Ellers er der jo biblioteket.
Det er stort set umuligt at danne sig et overblik over dit projekt her, der mangler TEGNINGER.

Godkendelse af svar
Fra : jego

Dato : 23-09-06 21:25

Tak for svaret bjarkemarkelarke.

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 24-09-06 14:11

du er velkommen :)