/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk i Poolen
Fra : Sunnyman
Vist : 3674 gange
100 point
Dato : 20-09-06 18:11

Jeg har lige købt hus med tilhørende Pool.
Desværre har den tidligere ejer aldrig haft tømt poolen, og ej heller brugt korrekt kemikalier til at holde kalk væk af sider og bund. Resultatet er at sider og bund er dækket af kalk.

Hvordan fjerner jeg det ? Hvilket middel bruges til det ?
Ligeledes hvilket middel skal man bruge i poolen til at holde kalk væk ?

Jeg tømmer poolen her til efteråret, så det kan blive gjort ordentligt.

Henrik

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-06 18:21

Jeg er sikker på, der er en masse foretagsomme firmaer, som hjertensgerne vil sælge dig udstyr og kemikalier med tilhørende brugsanvisning til at løse netop dit problem.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 20-09-06 18:47

Se evt her
www.swimmingpool.dk

der er både instruktioner og vejledninger

ps. husk at lukke spørgsmål ...... også gamle

gasmanden

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 20-09-06 18:49

Jeg havde nu regnet med at gøre det selv...

Så alle forslag til at gøre det selv vil blive meget værdsat

Henrik

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-06 19:03

Nu ved jeg ikkelige hvordan din pool er lavet.
Hvis det er en traditionel nedgravet med fast væg og en indvendig plastdug til tætning skal du nok lige tale med en rigtig kyndig om det fornuftige i at tømme den.
Når den er tom er der intet indvendigt tryk til at modvirke det udvendige jordtryk, og så kan det gå grueligt galt. Den kan blive trykket sammen og den kan flyde op af hullet hvis jorden er plastisk eller der komme rjordfugt udvendigt.
Hvis det er et badekar ovenpå jprden kan man godt tømme det.

Kalk kommer der kun hvis man gentagne gange eller løbende tilføjer vandværksvand. Prøv hellere at basere det på regnvand.

Hvis du vil undgå kalkafsætning er det en dårlig ide at tømme og fylde poolen med frisk ledningsvand..

Der findes filtre, som kan tage kalken ud af vandet . Med sådan blødgjort vand vil fastsiddende kalk efterhånden gå i opløsning. Vand i balance med atmosfæren kan opløse en lille smule kalk.
Vamd fra undergrunden har opløst meget kalk, som afsættes når vandet står med fri atmossfære over overfladen.
Der findes også "kalkbindere", som kan få vandet til at opløse mere kalk ved kompleksdannelse. Jeg ved ikke om de vil være sunde at bade i . Man skal i hvert fald ikke drikke dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-06 19:11

Forhandlerne vil altså gerne sælge dig kemikalierne uden selv at blive våde!

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 20-09-06 20:11

Det er en pool nedgravet i jorden, med armeret beton i kanterne, så jeg kan sagtens tømme den.
Findes der et kemikalie jeg kan komme i vandet og så fjerner det kalk ?

Er jeg nødt til at tømme den for at fjerne al den kalk som allerede sidder på fliserne ? Evt højttryksspoole dem ?

Henrik

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-06 22:14

Hvis du sørger for at dinsurhedsgrad er < pH 7, vil kalken opløse sig igen, især hvis du bruger saltsyre til at gøre vandet svagt surt med, og måskie samtidigt lave frit klor med Hypoklorit (klorin).

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 21-09-06 09:22

Det vil jeg lige prøve... Hvad menes med Frit Klor ?

Henrik

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-09-06 13:34

Frit klor, er det du kan lugte, og som ikke danner ion, eller andre kemiske forbindelser, og som slår bakterier i hjel og nedbryder organisk materiale.

Godkendelse af svar
Fra : Sunnyman

Dato : 22-09-06 20:06

Tak for svaret A.C.Rosmon.