/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Reparation af vaskemaskine
Fra : diannapilegaard
Vist : 6520 gange
100 point
Dato : 20-09-06 15:21

Hej.

Jeg søger nogen kloge hoveders hjælp.

Jeg har en 7 kg. vaskemaskine af mærket Nyborg type 903. Den er købt brugt sidste år. Den har stået tørt i en staldbygning, og er først i sidste uge blevet tilsluttet.

Jeg har vasket første maskinefuld, og opdager, at maskinen har rykket sig temmelig en del. Den er nærmest "hoppet" en meter ud fra væggen. Vi rykker den på plads, og tænker ikke videre over det.

Da jeg så vil vaske næste maskinfuld tøj, fungerer maskinen ikke længere. Den tager godt nok vand ind, og starter også programmet op, men den står bare og "klikker", og tromlen kører ikke rundt. Programmets tidsangivelse tæller godt nok ned, men der sker bare ikke yderligere.

Er der nogen der ved, hvad dette kan skyldes? Hvad kan være gået i stykker i maskinen? Min mand er forholdsvis fingernem, og vil med stor sandsynlighed kunne reparere det selv, men han ved bare ikke helt, hvor han skal ende eller begynde.

Jeg håber, at du/I kan hjælpe os... På forhånd mange tak.

Mvh. Dianna.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 15:27

Det kan være et den kondensator, der skal "sparke" tromlen i gang (dreje). Læg mærke til om tromlen "forsøger" at komme til at dreje rundt uden held. Jeg skifte selv min. Tag relæset med og få det testet ved en elektriker.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 15:28

relæset = relæet, dvs kondensatoren

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 20-09-06 15:49

Det lyder nok dumt, men har i husket at fjerne Transport sikringen de sidder når man tager låget af så holder de på delvis tromle.
Det er noget man sætter på på alle nye maskiner der bliver transpotere fra fabrik eller forretnig.
For så laver den nettop de problemer i sige, det kan være det.
Hilsen Robert
Det er 2 stk pladejer der går på tværs af maskinen for at holde den i ro under transport.

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 20-09-06 15:50

Det ser ikke ud som om, at tromlen overhovedet forsøger at dreje rundt. Den står umiddelbart stille, mens maskinen klikker. Kan det måske være motorenm, der er brændt sammen, eller nye kul der skal til?

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 20-09-06 15:53

droslerne:
Der har vist ikke været nogen sikring på... Maskinen har jo kørt første maskine uden problemer, så jeg tror ikke, at det kan være årsagen... Maskinen er jo også købt brugt, så jeg tror ikke, at tidl. sælger overhovedet har tænkt på sådan nogen...

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 15:55

droslerne: Hun har jo vasket en gang

Det lyder som om tromlen har slået ganske kraftift. Jeg vil ikke udelukke at den kan have slået "et eller andet løst"
Når den står og klikker så får programuret jo strøm.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 15:58

Prøv at tage bagbeklædninen af og se om der er løse ledninger/forbindelser.
SLUK STØMMEN VED KONTAKTEN FØRST - BEDST, TAG KONTAKTEN UD.
Jeg vil nu stadig ikke udelukke kondensatoren.

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 20-09-06 16:08

Vi har prøvet at kigge "bagind", men kunne ikke umiddelbart set nogen "løse ender". Forresten, så var vores sikring også sprunget den aften, hvor den vaskede. Ved ikke, om det var pga. maskinen, men det kan være en mulighed. Vi prøver at tjekke kondensatoren og relæet. Mange tak. Og ja, maskinen får strøm, for hele displayet er helt almindeligt oplyst, så ingen problemer dér. Tak for hjælpen. Vi tjekker lige i aften, og så melder jeg tilbage.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 16:25

Det med sikringen er ikke uvæsentligt. Så kan det være en ledning der har løsnet sig og fået forbindelse til kabinettet under tromlens besærkergang. Da I så skiftede sikringen nåede maskinen at falde til ro og den løse forbindelse havde ikke længere stelforbindelse. Slog jeres relæ fra (For I har da jordet maskinen??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-06 16:35

Kører maskinen på én eller flere faser? Det vil sige har den ordinær trebenet stikkontakt med jord, eller er det en fembenet sag? Hvis den er fembenet, kan der sagten være røget en fase, uden at det kan ses på programværket. Om der er noget brændt af kan man snuse sig frem til!
Prøv forresten lige og checke, om indgangsfilteret eller magnetventilen er løbet fuld af sand eller rust ved første maskinkørsel. I givet fald skrues af og pustes eller skylles igennem med tryk modsat den normale strømretning. Den sprængte sikring KAN give bange anelser, men held og lykke med sagen. Og check nu først det der med strøm til alle faserne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-06 17:18

Der er mange fejlmuligheder.
Her er et par bud.

Trasportsikringen har siddet i. Det er ikke så galt under vasken, men når der skal centrifugeres kan tromlen ikke bevæge sig frit i fjedrene, og så hopper hele maskinen og diverse dele kan slås i stykker.

Forkert forbundet, så de dele der er til 220V får 380 . Så kan de ødelægges og en sikring udløses. Det kan bl. a. ske ved ved en manglende nulforbindelse.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 17:27

Citat
Trasportsikringen har siddet i. Det er ikke så galt under vasken, men når der skal centrifugeres kan tromlen ikke bevæge sig frit i fjedrene, og så hopper hele maskinen og diverse dele kan slås i stykker.

Citat
Der har vist ikke været nogen sikring på... Maskinen har jo kørt første maskine uden problemer, så jeg tror ikke, at det kan være årsagen... Maskinen er jo også købt brugt, så jeg tror ikke, at tidl. sælger overhovedet har tænkt på sådan nogen...

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 20-09-06 17:29

Øhh... Sikken en masse tekniske "mande-"spørgsmål... Jeg skal prøve at svare så godt jeg formår...

Pirt03: Nej, relæet slog ikke fra - sikringen sprang bare. Det kunne vi se, da der efterfølgende ikke var lys i displayet, og vi så tjekkede sikringskassen.

pbp_et: Jeg ved ikke, om den kører på én eller flere faser. Stikket er ikke sådan et almindeligt "lampe-stik", men aflangt og ja, jeg tror der er fem ben. Er det ikke et kraftstik, sådan ét? Maskinen lugter ikke brændt. Hvordan kan man så konstatere, om der er røget en fase? Sorry - det ved min mand sikkert... Det må vi lige prøve at tjekke. Mange tak.

Transor: Maskinen har jo kørt i et boligkompleks tidligere, og har fungeret upåklageligt. Der er ikke ændret på nogen ledninger eller stik, så det kan vel ikke være pga. manglende jordforbindelse eller forkert forbundne ledninger - kan det? Ville problemet så ikke have været opstået ved tidligere brug også?

Tak for Jeres tid, og alle Jeres gode forslag. Jeg vil printe det hele ud, og prøve det igennem fra en ende af - så finder vi måske fejlen til sidst...

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 17:39

-> he he

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-06 17:45

Fembenet stik - så er der (mindst) to faser samt nul, maskinen kører på. Hvis to eller tre sikringer i skabet er røget, og I kun har skiftet den, der gir lys i displayet, så er der ikke noget at sige til svigtet.
Men check alt det med transportsikring etc. samt elsikringerne; så er der måske lys forude. Og hvis vandhanen ikke har været i brug i lang tid, kan der sagtens være røget rust og/eller kalk og/eller sand med ind, som har stoppet filter eller magnetventil. Det sidste kender jeg fra fritidshuset. Der er det sand fra brønden og kulpartikler fra det aktive kulfilter, som lægger sig inde i magnetventilen og blokerer den. Problemet opstår næsten hver gang, huset har stået uden vandtryk på, og hydroforen skal til at bestille noget igen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 20-09-06 18:59

pbp_et:
Der var kun en sprungen sikring, og vandhanen bruges også til vores almindelige vaskemaskine (den omtalte er købt specielt til hesteudstyr), så rust, kalk og lign. burde det heller ikke kunne være. Hmmm... Vi må afprøve og krydstjekke fra en ende af. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-09-06 20:51

903'eren er jo en industri vasker. De bør boltes fast i gulvet... der sidder på sisse maskiner nogle sikringer bagpå, under/ved det stykke plade hvorpå vand tilslutning osv er, glas sikringer i runde sorte sikrings holdere, lige til at tage ud med en mellem flad skruetrækker.. Der kan sagtens være røget en af disse samtidigt med den anden sikring. Det der klikker vil jeg mene er maskinens relæer. Det er vel den maskine med stort display?

Kommentar
Fra : diannapilegaard

Dato : 21-09-06 21:22

tanusanden: Ja, men vi troede ikke, at det var nødvendigt at bolte den fast, for selve maskinen vejer et ondt år - vi fandt jo så ud af, hvorfor det lige præcis var en god idé at bolte sådan en maskine fast til gulvet... Af skade bliver man klog osv. Vi vil da lige prøve at tjekke sikringen i maskinen også. Anede slet ikke, at der sad sådan nogen i maskinen.

Jep, der er i al fald et pænt stort display, men om det lige er dén type med stort display ved jeg godt nok ikke. Har ikke set andre modeller af 903´eren, end denne...

Vi er også nået frem til, at det må være relæet, der står og klikker... Vi har dog ikke haft tid til at kigge nærmere på maskinen i dag, da bilen nu også pludselig trængte til en hjælpende hånd. Joh, én ting kommer sjældent alene - smil! Løsningen på mysteriet (den irriterende vaskemaskine, som vil alt andet end at vaske) leder vi videre efter i morgen...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-09-06 21:34

Held og lykke med det :) Ellers må jeg lige se på diagrammet en dag, det har vi da over de fleste maskiner på arbejdet. Der sidder vist forresten også en kontakt der kan aktiveres ved de voldsomme rystelser af karret. Den skal slå strømmen til motoren fra. Hvis den er kommet til at sidde i klemme, så.. Men så burde den skrive en fejlmelding i displayet.