/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
købeloven??
Fra : SACA2
Vist : 1256 gange
100 point
Dato : 20-09-06 14:56

Hvordan er det lige med købeloven og køb af brugte biler hos en forhandler..
Og hvad kan komme ind over garanti?

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-09-06 15:04

det er vist ret individuelt..
selv har jeg lige for nylig købt en brugt bil hos en privat forhandler, ikke en butik, og jeg har ikke fået nogen skriftlig garanti....han ville kun gi mig en 3 mdrs mundtlig garanti på de store dele.
grunden var, at jeg har fået bilen rimelig billig og derefter selv sørge for diverse reparationer....
jeg kan vist ikke bruge købeloven til en fis..
men prøv dog at kiggepå lovenevt under fdm's side..der er jeg sikker på du kan finde en rigtig masse informationer....
god fornøjelse med bilen
miss.j

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-06 15:12

Der står en del her

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad/

øv har du allerede problemer med din bil, hvor surt!!!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-09-06 15:15
Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 20-09-06 15:16

Købeloven gælder for køb af brugte biler. Dvs 6mdr garanti hvor sælger har bevisbyrden og derefter 18mdr hvor køber har bevisbyrden hvis noget går i stykker.

Da det er brugte biler må man regne med slitage alt efter bilens alder. Dele der bliver slidt op kan du altså ikke regne med bliver dækket af garantien (typisk alle bevægelige dele), men til gengæld alle mulige andre fejl, som feks en utæt slange.

Men hvis forhandleren har en "100% garanti", så spørg ham specifikt hvad slags fejl han mener bliver dækket af den garanti.

Rent praktisk kan det være en meget sej kamp at få noget lavet hvis en forhandler nægter. Mange af dem er mestre i at trække sagerne ud i så lang tid så du opgiver, da du ofte er afhængig af bilen. Jeg taler desværre af erfaring :(

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 20-09-06 17:10

i følge købeloven så har du uanset om bilen er brugt eller ny så længe den er købt hos en forhandler (altså en hvor bilsalg er en del af hans erhverv) 6 mdr., hvor der er forhandleren der skal bevise at fejlen IKKE var stede ved købet. Og derefter 18 mdr. hvor køber skal bevise at fejlen IKKE var til stede ved købet.
Bruger forhandleren ordet "garanti", så skal forhandleren dække alle fejl, der ikke skyldes slitage, selv om fejlen først er opstået efter købet. Det er dog en god ide at have det på skrift for at kunne bevise at ordet "garanti" er brugt. Garantiens længde afhænger så af hvad forhandleren har skrevet.

Kommentar
Fra : bublebee