/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Undtagelsestilstand???
Fra : viskinge
Vist : 3103 gange
100 point
Dato : 20-09-06 07:17

Nu er der undtagelsestilstand i Thailand, men hvad betyder og indebærer undtagelsestilstand rent præcist?????.

MVH

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-09-06 08:23

Den korte forklaring er, at landets normale lov og orden er ophævet/trådt ud af kraft.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-09-06 08:26

Ikke helt tådt ud af kraft, men det betyder at forsvaret (forsvarsministeren) kan træffe foranstaltninger som under normale omstædnigheder vil være i strid med landets love.

Og så alligevel ikke i strid med lovgivningen for undtagelsestilstand er i hvert enkelt lands tilfælde beskrevet meget præcist og giver specifikke råderammer, således at der ikke blot opstår anarki.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-06 11:10

Det afhænger af landets forfatning.

Men lige i den slags situationer hvor nogen overtager magten og tilsidesætter den lovlige regering, har man normalt allerede sat sig udenfor forfatningen, og så har undtagelsestilstand ikke en bestemt mening, hvis det er oprørerene, der erklærer den.

Undtagelsestilstand vil mange steder betyde at man indfører militær straffelov overfor civilbefolkningen. Mulighed for indespærring uden dom, dødsstraf, ingen forsamlingsfrihed og lignende. Derfor ofte også kaldet militær undtagelsestilstand.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-06 11:21

Citat
Undtagelsestilstand er en retslig tilstand hvor normale love og rettigheder er sat ud af kraft på grund af omstændigheder der truer samfundets struktur eller eksistens. En undtagelsestilstand erklæres af den udøvende magt, dvs. regeringen. En undtagelsestilstand erklæres oftest som følge af naturkatastrofer, civile uroligheder, krig eller lignende.

Man kan skelne mellem civil og militær undtagelsestilstand. Under en civil undtagelsestilstand ligger magten hos regeringen, mens den under en militær undtagelsestilstand vil være varetaget af militæret.

Nogle lande har lovgivning om, hvornår en regering kan erklære en undtagelsestilstand, og om hvilke rettigheder tilstanden kan have indflydelse på. Det er ikke tilfældet i Danmark.

http://da.wikipedia.org/wiki/Undtagelsestilstand

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 12-10-06 08:30

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans