/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
T-Hansen
Fra : bublebee
Vist : 3053 gange
100 point
Dato : 19-09-06 12:47

Vi har for ca ½ år siden købt nogle hjulkapsler i T-Hansen. det skulle vi vidst aldrig have gjort. Vi tog igår dækkende af vores bil, for at kunne undervognsbehandle den, og da vi pillede hjulkapslerne af kunne vi se, at de i fordækkende havde slidt sig ind gennem dækket. I det venstre er der en rille på ca 5 mm i bredden og så er den så dyb, at den går helt ind så du nu kan se trådene i dækket i bunden af rillen. Skummelt, tænk lige hvad der kunne være sket hvis vi ikke skulle have haft dækkene af, men bare var blevet ved med at køre med dem.

Så nu skal min mand en tur i T-Hansen idag og give dem en sviner over, at sælge noget så farligt og dårligt.

Det er disse : http://www.thansen.dk/product.asp?c=749277575&n=1199147585&pn=1225992204

Er T-Hansen nu tvunget til, at erstatte vores 2 fordæk eller hvad siger købeloven her ???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-09-06 13:29

Det er ikke købeloven....men lov om produktansvar du skal have fat i.

http://www.im.dk/publikationer/forsikr/bilag11.htm

Så jeg vil mene, at med den i hånden, så bør T. Hansen dække omkostningerne ved udbedring af skaden, og evt. også lade handelen gå tilbage.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-09-06 13:32

Men nu er det vel ikke sådan, at det er fordi I har kørt med for lavt dæktryk, så dæksiden så at sige er blevet presset ned over dine 14" kapsler med 16" look?

Kapslerne er jo væsentligt større end fælgene, så måske burde I have været opmærksom på det tidligere.....

Jeg kan godt forestille mig, at det er den slags argumenter I vil blive mødt med. Så sørg for at få checket dæktrykket, og kontrollér at det er i overnesstemmelse med det tryk der foreskrives for din bil.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-06 14:19

Det der lyder altså helt usandsynligt

For det første formoder jeg, at de der kapsler er af plastic til den pris, og slet ikke vil være i stand til "slide" en så dyb rille i dækket, da kapslerne jo følger med dækket når hjulet drejer rundt

Når der på den måde er mærker/slitage i dækket, og hvis det stammer fra de navkapsler, kan det kun skyldes at der har været alt for lidt luft i hjulene, sådan at dækket er blevet presset ud imod kanterne af de navkapsler og har "gnavet op og ned" af dæksiden , og så vil jeg alligevel mene, at det skulle forudsætte, at kapslerne er lavet af metal, da jeg ellers vil tro, at kapslerne ville knække før dækket gik i stykker.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 19-09-06 15:35

Uha,- Uha ! Noget af en forskrækkelse, det kunne have gået grueligt galt. Jeg håber, at THansen giver nye dæk.
Nallatruk

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-09-06 15:55

Der er det luft der skal være i dækkende, for det er tjekket. Gør vi hver måned. Og de er altså lavet af plastik. derfor er det også så vildt at de har ødelagt dækkene på den måde.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-09-06 16:15

Hård plast (altså hårdere end en plasticpose!) der lige netop berører gummiet tusindvis af gange i det samme punkt samtidigt med at millioner af partikler ((bremse)støv, sandkorn mv.) arbejder sig frem og tilbage mellem dæk og pyntefælg, vil sandsynligvis kunne frembringe et såkaldt abresivt slid - netop som beskrevet.

Hvis du har kørt med foreskrevet dæktryk, mener jeg at den produktansvarlige i princippet er erstatningsansvarlig for den påståede tingskade - så er det jo blot lige om den produktansvarlige vil slippe slanterne - og især set i lyset af kapitel 3, §8 i loven - hvor en evt. erstatning fratrækkes kr. 4.000 .... og det er sikkert mere end et par nye dæk koster.

Ikke for at tage pippet fra dig - men jeg tror du får svært ved at hive penge hjem igen.....måske du kan få et par nye hjulkapsler der passer til fælgene uden at rage ud over.

Derudover - HVIS det vitterligt er hjulkapslernes skyld, så BURDE der også være tegn på de øvrige hjul....jeg tror desværre du har en dårlig sag, men det skader jo aldrig at prøve.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-09-06 17:24

alle hjul er mærkede. Og har idag været i T-Hansen og ekspedienten sagde at vi ikke var de første der kom ind med dette problem. Og en advokat siger så, at så har vi ret til nye dæk, så nu må vi se

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 19-09-06 19:37

Fint - så er det jo bare at klø på! T. Hansen har jo også sit omdømme at pleje/forbedre... så måske ad den vej er der håb. Man kan så spørge sig selv om, hvorvor T. Hansen ikke har taget produktet af hylderne, hvis I ikke er de første der har oplevet dette problem.

Hvad så nu?
Foto af skaderne
Foto af fælgkapslerne
Angivelse af det kørte antal kilometer med monterede fælgkapsler
Dato for køb
Dato for ibrugtagning
Dato for skadens opdagelse
Beskrivelse af skadens omfang
Opgørelse af det økonomiske tab - gør krav om fuld erstatning gældende, men regn dog selv med at der givetvis bliver beregnet fradrag for alm. dækslid, og fradrag jf. produktansvarsloven.

Man kan så håbe, at T. Hansen blot betaler og ser glade ud, så der ikke cirkulerer rygter om dårlig kundepleje og lignende...

Jeg tror som sagt stadig du får svært ved at hente pengene hjem, men jeg er samtidigt overbevist om, at du principielt har ret til erstatning......

Så - held og lykke - og lad mig høre hvad der sker i den sag

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-09-06 22:34

Jeg syn's det lyder usandsynligt at hjulkapsler kan udrette en sådan skade Det må da være nogle forkerte kapsler i forhold til fælgen.Har aldrig hørt om eller set noget lignende.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-09-06 23:11

Nu er det vel ikke sådan at i bruger for brede dæk i forhold til fælgene. Når man så samtidig bruger for store fælgkapsler alt sammen for at se smart ud- så er man ,efter min mening, selv ude om det.

Den slags produkter skulle det forbydes både at sælge og købe.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-09-06 11:33

Det er helt alm dæk, og når vi nu ikke er de første, men at der rent faktisk er en del der har haft det problem er det vel ikke så usandsynligt !

Og nej det er ikke forkerte kapsler i forhold til fælgen. Det er heelt alm kedelige fælge. Altså vi er jo ikke dumme og køber noget der ikke passer. Er bare sure over, at det så ødelægger så meget.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-09-06 14:24

Om det er forkerte fælgkapsler kan jo diskuteres..... de passer på en alm. kedelig 14" stålfælg, men må nødvendigvis rage ud over dæksiden for at det kan se ud som en 16" fælg når man blot kigger på dytten/hjulene....

Havde du købt helt almindelige 14" fælgkapsler var skaden jo aldrig sket.

Hvor mange er "en del" der har haft dette problem? Kan du få sælgeren til at oplyse dette?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-09-06 12:51

Alene i butikken i Nyborg, hvor vi var nede havde der være 5 andre ud over os.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-10-06 04:16

"T Hansen - så kører det for dig" - eller hvad?

Hvordan går det? Finder I ud af noget? Får I nye dæk - eller bliver i blankt afvist?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-10-06 11:32

Vi får 2 nye fordæk - vinterdæk af T-Hansen. Så det er jo super godt.

De måtte jo indrømme at det selvfølgelig ikke var så heldigt - men de sælger stadig hjulkapslerne så vi i lørdags - hehe flot.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-10-06 17:38

Super! Så kan det stadig nytte at klage sin nød, men jeg så også, at kapslerne stadig til salg i net-butikken....

Sært de ikke har fjernet dem fra hylderne.....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-10-06 17:40

ja med alle de klager de har fået så forstår jeg ikke at de ikke sender dem retur, men der skal nok en ulykke til først

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 03-10-06 14:09

Tak for svaret berpox.
Som sagt så ringede T-Hansen til min mand og spurgte ud til hvad det var der var gået galt og at de følte at han var lidt sur over det. Og han sagde at selvfølgelig var han sur, for man forventede at når man købte et produkt fungerede det også.
Manden fra T-Hansen ville herefter snakke med sin chef om hvad vi skulle gøre og tinge tilbage.

Han ringede tilbage et par dage senere for at få vores dækstørrelse så vi kunne få 2 nye fordæk - vinterdæk.

Så det er jo super.