/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gode aktiviteter til F1 lab.?
Fra : SandraFalk
Vist : 481 gange
70 point
Dato : 19-09-06 11:57

Vi har en vanvittig livlig Formel 1 labrador hvalp på 5 mdr. Vi går til hvalpetræning med hende. Vi mangler nogle aktivitets "lege" til hende.. Hun keder sig nemt. Vi har brugt nogle plasticflasker med godbidder i, det syntes hun var sjov - men ik mere.. Og marvben med guf indeni.. Vi ku godt tænke os nogle aktiviteter til hende hvor hun ku bruge sit krudt - selvfølgelig også helst hendes hjerne
Hun er helt vanvittig glad over at se os om morgenen.. Hun kan slet ik styre sin glæde. Vi fik af vide af træneren at vi skulle ignorere hende. Det hjælper så lidt, men hun er stadig helt vild. Selv vi går en laaang tur med hende og leger og kasetr bold, ja så lidt efter er hun ude på spilopper igen. Hun er ik ret glad for at være alene. Bider ting i stykker, tapet osv. Hun vil helst sidde på skødet af mig hele tiden..Og får hun ik lov til at "klistre" sig op af mig så laver hun ballade.. Laver ting hun ik må. Ligge i sengen, bide toiletrullen i stykker, bide i vinyl gulvet osv.
Vi har en dejlig stor have, men hun vil højst være derude i 5 min. af gangen så gør hun. Så går jeg derud og så driller hun mig og vil lege tagfat.. Hun vil bare ik være alene.. Er der ik nogen gode lege, der kan gøre hende mere stimuleret, så jeg kunne få bare 1 times fred om dagen? Jeg er gravid og ku godt tænke mig en lur engang imellem..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-09-06 12:06

Hvis jeg var dig, ville jeg træne spor med hende - det er en rigtig god aktivitet som kræver en masse hjernearbejde - og kan give en ro og koncentrationsevne.

Indendøre er der jo en masse små tricks, man kan lade hunden udføre. Gemme godbider rundt omkring i hjemmet, som hun skal finde. Lege lidt gemme med hende, lægge godbider under et askebæger og lad hende arbejde med at få det ud. - Og mange andre rigtig sjove ting.

En F1 er jo skabt til at arbejde, så det er nok det, hun mangler. Og så er hun jo selvfølgelig bare en stor hvalp, der har en hulens masse energi, der skal brændes af

Igen - sporarbejde er noget, du som gravid sagtens kan lave med hende - så der ville jeg helt sikkert starte, hvis jeg var dig

Vaxen

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 80 point
Dato : 19-09-06 12:17

Du kan måske få lidt ideer her:

http://www.naturlig-hund.dk/traening/index_traning.html

Vaxen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 19-09-06 12:29

I stedet for at lade hunden spise af sin madskål, kan du sprede maden ud i haven og lade hende finde det selv - hvis hun bliver fodret fx to gange dagligt, så lad den ene gang være i haven. Og som Vaxen skriver - sportræning er virkeligt noget der går hunden træt

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 19-09-06 12:46

Vaxen det var en god side med masser af god inspiration Hun er allerede i fuld gang Ser lige an om der kommer flere svar..

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 19-09-06 12:58

Tak for svaret vaxen. Lynhurtig og godt svar

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-09-06 13:08

Det var da dejligt, at du kunne bruge det

Og jeg er sikker på, at vapsen kommer til at være ligeså glad for det som du

Stort held og lykke herfra - både med hunden, men bestemt også med den lille i maven

Vaxen

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 19-09-06 13:59

Tusind tak

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-09-06 14:55

Nå, jeg er lidt sent ude... Men jeg kan næppe heller finde på noget at sige, som ikke i forvejen står på den hjemmeside, du har fået link til fra vaxen. Den ser rigtig god ud, og jeg kendte den ikke.

Men din beskrivelse af din lab i det oprindelige spørgsmål lyder som en kopi af min egen dejlige golden-pige, Silke, da hun var i den alder. Jeg var vildt overrasket, for jeg troede at jeg havde købt en hvalp af en race, som skulle være en rolig og nem familiehund. Og jeg var vant til bernersennen-hvalpe, der omtrent sov deres barndom væk.

Intet af hvad jeg tidligere havde brugt til mine hunde duede til Silke.
Først og fremmest kunne jeg ikke skælde hende ud eller ruske eller rykke i snor. Den slags forstod hun bare ikke, og hun blev kun mere stresset og forvirret af et skrapt "Føj" eller lignende.

---Men af Silke lærte jeg at "den bedste kur mod gale streger er gode streger". Og "hvis man er i gang med et stykke arbejde, så har man ikke tid til at lave ulykker". Og "hvis man er arbejdsløs, så må man selv finde på noget at lave".

Det er jo ikke det første barn, du venter, Sandra. Så du burde vide, hvor meget en baby fylder i hverdagen. En klog hundehvalp er ikke så meget anderledes.

Forøvrigt, tillykke med graviditeten! Dejligt, at det endelig lykkedes. Jeg gætter på, at du skal nedkomme til foråret, ikke?

Det står sikkert på den side fra vaxen, men jeg vil lige sige det også: Lad være med at motionere din hund ved at kaste bold eller pind eller sådan noget. Hun bliver voldsomt stresset af det.

Silke er vildt begejstret for sin bold, så det er svært at sige nej når hun tigger om den. Men hun bliver aldrig træt af den. Så vi bruger kun bolden som belønning. Hvis hun f.eks. stikker af efter en kat eller en ræv, så nytter det ikke noget at råbe og skælde ud og skrige NEJ og FØJ!! I stedet råber jeg "SEEEEee, hvad jeg har..." --i en meget høj hysterisk tone. Og så lader hun ræv være ræv og kommer spurtende. For hun ved, at hvis hun kommer med det samme, så vanker der måske et boldekast.

Angående din lur en gang imellem, -kunne du ikke arrangere det sådan, at I tager en lur SAMMEN? Jeg har forstået det sådan, at I ikke sover sammen om natten, og det er jo en del timer, hun er afskåret fra familien. Måske vil hun synes, det er rart at tage en lur sammen med dig f.eks. på en madras på gulvet? Eller du kan måske ligge på en sofa mens hun ligger på gulvet ved siden af? --Men hun skal selvfølgelig først være træt i hovedet af meningsfuld aktivering.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-09-06 12:07

Som jeg læser det, er din hund overgearet. I bedste mening stresser man som hundeejer ofte sin hvalp en hvalp skal have rolige forhold.

Med sin fører skal den have organiseret træning, og gerne leg med resten af familien. Vil du selv lege med den, skal der være et klart forhold mellem leg og træning. At den så også vil opfatte træning som en form for leg er fint.

Som du har hørt fra din træner skal du ignorere hnden, dvs du selv laver andre ting i huset og overlader hunden til sig selv.

For at give hunde flere stimuli bør du melde dig til træning i retrieverklubben, her lærer du, hvorledes en retriever får stimuleret og udviklet sine instinkter.

En velstimuleret hund er en rolig hund. Og for en retriever drejer dette sig overvejende om at apportere.

mvh
qfha