/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
El sparepærer - ???
Fra : carlarne
Vist : 1924 gange
300 point
Dato : 18-09-06 21:22

Jeg har en masse (ca. 20) udendørs hegnslamper af mærket Scorpio. De tændes via sensorer 20-30 (?) om dagen (aftenen). Pærerne har lille fatning. Jeg har anvendt både alm. pærer og energisparepærer. Begge dele med ikke særlig tilfredsstillende resultater.

Jeg vil naturligvis helst bruge energisparepærer, når det drejer sig om så mange lamper. Holdbarheden på dem, jeg anvendte, var 2-3 måneder, så det var en dyr fornøjelse.

Jeg beder om forslag til brugelige sparepærer til den pågældende opgave med:
Fabrikat
Pris
Levetid
og hvad der ellers kan være nyttige oplysninger.

Skulle nogen kunne give mig et tilfredsstillende svar, vil jeg love at huske den pågældende i min aftenbøn.

Kan I hjælpe mig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-06 21:28

Man siger normalt at energisparepærer udelukkende bør anvendes hvor de er tændt i længere perioder. Ved gentagne tænd/sluk forsvinder den økonomiske fordel totalt såvel hvad angår besparelse af energi som pærernes længere holdbarhed. I dit tilfælde mener jeg ikke der er nogen god grund til at anvende energisparepærer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-06 21:31

Undskyld, jeg tror jeg misforstod. De tændes altså én gang hver aften og slukkes næste morgen når lyset atter kommer. Så burde det være en god ide at bruge energisparepærer. Disse er jo kvalitets mærkede, så det er vel blot om at benytte dem med den højeste kvalitet? Hedder de ikke A-mærkede?

Accepteret svar
Fra : Nallatruk

Modtaget 310 point
Dato : 18-09-06 21:53

Jeg havde det samme problem, med min lampe ved entredøren. Pærerne holdt kun ca. 3-4 mdr.
Så fik jeg anbefalet "OSRAM ECOMOMY" 8w disse fås med 6 års garenti. Jeg købte 2, men den første lyser endnu, den blev sat i d. 15. maj 2003.
Jeg købte dem i Bauhaus, og de var ikke specielt dyre.
Nallatruk

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 18-09-06 21:54

Jeg kender ikke dine lamper men kan fortælle at jeg købte ifjor en energisparepære hos Biltema med indbygget sensor-denne har nu fungeret upåklageligt i 1 1/2 år .
Jeg har en anden lampe med indbygget sensor som ligeledes kører på en af de energipærer som sælges hos Biltema uden noget problem-Så om disse pærer er bedre eller om det er dine lamper det ved jeg desværre ikke ???

Men prøv at gå ind på www.biltema.no og se under Bygg-elektrisk og så lamper .Der ser du dem som holder hos mig

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-09-06 22:08

Jeg ville først gå i jem & fix, se hvad de har, og derefter se om du kan gøre en god handel. Den lokale el-instalatør kan også være interesseret i at give et godt tilbud. Det er jo rigtigt mange pærer du har brug for, og køber du til et års forbrug, kan du sikkert presse prisen ret meget. Når jeg køber malingog andre kunstnerartikler, får jeg tit 10 - 33 %rabat Der er steder hvor jeg ikke kan få rabat, men de har så indkalkuleret rabatten så alle får det billigt, og samtidigt har de ting jeg ikke kan få ande steder. Undersøg på nettet og i butikker i nærheden,, og har du en billig pris fra nettet vil mange handlende gerne matche de priser.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-09-06 22:09

Du skriver at det er en lille fatning, så det må være dem der hedder E14 - du kan prøve at
kigge her http://www.harald-nyborg.dk/listwebgrp.asp?page=1&Product=&UserGrp=24170&n=10 men vær opmærksom på at der er andre end E14.
De har E14 til ca 50 kr. stk.

//bentjuul

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-09-06 22:13

jem & fix har ca. samme varer som Harald Nyborg, og til samme pris.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 18-09-06 22:26

carlarne,: spurgte om pærer, som kunne holde. Så er i ved at falde over hinanden for at sende ham til Harald Nyborg, jem&fix og så videre, efter 2 sort. discount lort, der må være noget som holder, og derved bliver billigere end Harald Nyborgs. Hvis min OSRAM ikke holder 6 år, så får jeg en ny, uden beregning. Se det batter.
Nallatruk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-06 22:30

Problemet med de pærer er ikke så meget fabrikatet eller om det er enegi-eller almindelige pærer.

Det er derimod, til dels at de er monteret udendørs, .

Og at temperatursvingninger gør, at pærerne ikke holder så længe.....og så, at pærer monteret i lamper der tænder ved sensor, af en eller anden årsag ikke holder så længe, hvorfor ved jeg ikke, det er kun erfaring

Og så er der for øvrigt slet ikke den besparelse ved energipærer som der lokkes med, og du kan derfor ganske roligt benytte de billige fra Harald Nyborg eller andre billige steder.

Jeg kender en elektriker, der påstår, at det er "fis og blålys" med de energipærer.
For de holder som regel ikke nævneværdigt længere tid end alm. pærer selv om det bliver lovet, og selv om de måske er billigere i brug, så er den merpris de koster i indkøb og deres holdbarhed, med til, at det ikke kan betale sig.
Og at selve strømbesparelsen kun er "en dråbe i havet" taget ud af den samlede elregning, idet der til belysning i hjemmet kun ud af en gennemsnitshusstands samlede årlige elregning kalkuleres med ca 800 pr år når man skal "analysere" ens strømforbrug.

Og lyset de afgiver (hvis til indendørs brug) er på længere sigt, drønusundt for øjnene.

mvh dova

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-09-06 22:47

Bruger kun lavenergipærer fra Harald Nyborg og Ikea. Dem, der sidder udendørs, holder lige så længe som de indendørs, og det er flere år. De er tændt adskillige timer i døgnet - mest på den mørke årstid (ca. 8 - 10 timer).
Måske kan dyre pærer holde endnu længere, men jeg er nu godt tilfreds.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 18-09-06 22:50

Mange af mærkerne lover 3 - 4 - 5 eller 6 års holdbarhed, men det er ved ca 3 t brændtid i døgnet (står på pakken)

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 18-09-06 22:52
Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 18-09-06 23:17

Jeg har købt Herstal lavenergipærer dels til en udendørslampe med sensor og dels til gangen ude foran børneværelserne, og jeg er godt tilfreds. Jeg giver 10 kr. pr pære på tilbud i Bilka, og den ude i gangen har siddet der i nu 1 1/2 år og den uden for i mere end et år. Den i gangen er tændt hver nat og den uden for er tændt i kortere perioder dagligt. Disse pærer er stavformede og dette kræver selvfølgelig at der er plads til en sådan i lampen.

Det er rigtigt at man ikke får helt den samme farvegengivelse ved lavenergi som ved alm. glødepærer, og derfor vil jeg kun have glødepærer over borde og andre steder hvor jeg vil have et godt arbejdslys.

Men prøv og kig på dette link for at få nogle facts om sparepærer:
http://www.a-paere.dk/

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 19-09-06 00:00

Hej.

Jeg er helt enig med Myg og flere andre - vi køber sparepærer hos Harald Nyborg til alle vore udendørslamper, de er tændt i mange timer af gangen og holder i flere år, en af dem kan vi såmænd ikke engang huske hvornår vi købte, den sidder ved bryggersdøren og er tændt hver eneste aften og nat.

Men en ide kunne måske være at lave en tegning over alle dine lamper - købe forskellige fabrikater forskellige steder og så skrive ind, på din tegning, hvilken pære der sidder i hvilken lampe - og så ud fra de erfaringer du får dér, gå over til den mest sejlivede af dem. Et irriterende stykke arbejde - jo men det skal trods alt kun udføres en enkelt gang - så ved du hvilken pære du skal købe hvor, for eftertiden.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 19-09-06 00:06

Hvis en sparepære er mærket 11W og en almindelig pære er mærket 60W så kan det ikke diskuteres at den almindelige pære giver en mere end 5 gange så stor strømrening.
Hvis det antages at lyset er lige godt fra begge skal man selvfølgelig vælge sparepæren.
At du ikke har en tænd/sluk bevægelsessensor må undre. Selv om du vælger sparepærer (11W) og har dem tændt fx 10 timer så vil 20 pærer koste dig 2,2 kWh á mindst 1,50 kr. De almindelige vil koste mere end 5 gange så meget.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 19-09-06 08:21

Hej
Måske kan de nye diodepærer (LED) løse dine problemer. De skulle være meget nergibesparende, lang holdbarhed, og kunne tåle at være udendørs. Jeg har ikke selv erfaringer med dem endnu.
Ved at søge på diodepærer dukker der mange forhandlere op.
Mvh Else

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 19-09-06 11:02

Vi køber kun vores elsparepærer i IKEA, da de er billige og fungerer upåklageligt. 2 stk E14 energisparepærer koster fx 69 kr.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-09-06 12:42

Vi køber vores i harald nyborg. Vi har lige købt nogle til ca 50 kr stykket og de giver et fint lys og holder pænt.....

Og jo det er nu også billigere i længden mht strømregningen.

Godkendelse af svar
Fra : carlarne

Dato : 20-09-06 18:06

Tak for svaret Nallatruk.

Som du sikkert har bemærket, var svarende generelt ligeså ringe, som jeg havde forventet. Intet konkret - Harald Nyborg,Jem & Fix, Ikea - --

Dit svar indeholdt en oplysning, som jeg har belønnet med de 300 point: Osram Ekonomy med 6 års garanti!! Det er et meget konkret svar, som jeg er i færd med at få checket hos Osram. Jeg har bedt om oplysninger om pærens velegnethed i tænd/sluk lamper og om garantien har nogle begrænsninger. Men det er mit problem.

Din oplysning om garantien var for mig det vigtigste.

Stor hilsen fra carlarne (som nok skal huske dig i aftenbønnen)

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 20-09-06 21:04

Tak,- tak. Jeg håber, at du får held med dem.
Nallatruk