/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kalk på toiletspejl - rensning
Fra : jobestar
Vist : 10787 gange
100 point
Dato : 18-09-06 19:41

Hej!

Jeg er ved at være godt træt af at måtte skimte mig selv gennem hundredevis af små kalkpletter på spejlet:

http://www.badongo.net/pic/289505

Har prøvet med gnuppe med en klud og brugt noget universelrens og eddikesyre, men det hjalp ikke. Tænkte jeg ville høre om der er nogen der har et bud på hvad jeg skal bruge for at fjerne de her sejllivede kalkpletter inden jeg går i krig med alverdens forskellige renseprodukter.

Mvh Oscar

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 18-09-06 19:45

hvis det er på hele spejlet der er pletter der ikke vil gå af, kan det også være glaspest eller noget andet. og så kan du ligesågodt skifte spejlet.

ellers prøv med grundrens. det kan du købe hos maleren.

MVH Jannick

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 18-09-06 19:45

Hej.
Kom alm husholdningseddike på. Søb det godt ind. 1 behandling er måske ikke nok men har selv brugt det.
Torben

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 18-09-06 19:48

hvis det ikke hjælper, så prøv gradvis at lave en mere koncentreret blanding af grundrensen.

jeg har brugt det meget i forbindelse med murerarbejde på overflader hvor saltsyre er for kraftigt. og der har det fungeret ganske udmærket til fjernelse af kalk.

MVH Jannick

Accepteret svar
Fra : bauchmann

Modtaget 110 point
Dato : 18-09-06 19:57

Grundrens er nok udemærket, men kemikalier er ikke godt for naturen. Derfor eddike, eller også citron. Det kræver nok mere arbejde, men er naturvenligt.
Torben

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 18-09-06 20:14

Jeg har haft akkurat samme problem og jeg kunne ikke fjerne urenhederne i overfladen. Hvis eddikesyren ikke har fjernet det tynde "kalklag" er der med garanti tale om glaspest. Så er næste skridt, som der ganske rigtigt bliver sagt, at skifte spejl.

"Glaspest dannes især i ældre glasvarer, der er fremstillet af glasformuleringer, som ikke tåler det stærkt basiske miljø i en opvaskemaskine. Under disse betingelser sker en ionbytning i glassets overflade, hvorved bl.a. calcium-ioner fjernes fra glasoverfladen og efterlader små revner/defekter. Dette fører i længden til mælkehvide "belægninger", der ikke kan fjernes (uanset hvilke produkter, der tilbydes på markedet). Glaspest smitter ikke fra glas til glas".

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Glaspest"

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 18-09-06 20:22

Tak for svaret bauchmann! Og tak til alle for respons..

Jeg havde simpelthen bare været en anelse for sløv med kluden

Prøvede med en hårdere børste og med lidt ren eddikesyre og det var bare det der skulle til. Det er spejlblankt nu he..

Men tak for det alle!