/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjælp til en god idé Nytårsaften...
Fra : Fnollerpige
Vist : 1840 gange
150 point
Dato : 28-12-02 20:34

Hej

Jeg har fået nogle store, flotte mørbrad ( svinemørbrad ) og efterhånden er mørbrad jo en hamrende dyr spise, og derfor slog det mig at jeg gerne ville lave dem Nytårsaften - men for ikke at ende op med sådan noget meget ordinært som mørbrad med bløde løg eller mørbrad i flødesovs, kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen herinde måske havde en god idé.

Godt Nytår allesammen
Fnollerpige

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-12-02 21:05

Jeg har lige fået mørbrad der var rullet omkring rosiner med lidt julesennep.
men ellers ved jeg ikke hvordan det er lavet. Det blev en slags roullade skåret i skiver. Uhm. Og godt Nytår herfra.
Emesen.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 28-12-02 21:08

Fyldt mørbrad
1 stk. stor svinemørbrad
4 stk. tynde skiver spegeskinke
75 g emmentaler i tynde skiver
1 bundt persille
1 spsk. smør
salt og peber
1 stk. finthakket skalotteløg
250 g champignoner
1 dl hvidvin
1½ dl bouillon
1½ dl piskefløde

Pynt:persille til drys

Tilbehør:
friskkogt båndpasta

Instruktioner:
Skær et rids i den istandgjorte mørbrad på langs, der går næsten helt igennem. Fold den ud, og rids den endnu 2 steder, et på hver halvdel. Bank den let flad med hånden. Vend mørbraden, og læg spegeskinken, ost og persille på. Luk kødet sammen om fyldet med kødnåle. Brun mørbraden godt i smør på alle sider, drys med salt og peber. Kom løg og champignoner ved, og steg dem lysebrune. Hæld hvidvin på, og kog ind til 1/3. Hæld bouillon ved, og kog ind til det halve. Tilsæt fløden, og kog, til saucen jævner. Vend kødet af og til, og steg, så kødet har fået i alt 20 minutter. Smag saucen til, og server kødet i skiver med sauce og tilbehør.

Mvh

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 28-12-02 21:22

FYLDT SVINEMØRBRAD MED ÆBLER, BACON OG SOLTØRREDE TOMATER

Der anvendes: Til ca. 8 personer

4 stk. svinemørbrad af ca. 500 – 600 gram
2 store æbler i tern
300 gram bacon i tern
80 gram soltørrede tomater i olie, skåret i tern
salt og peber
Appelsinsauce af:

4 rødløg
smør til stegning
1 liter appelsinjuice
6 dl hønsefond
salt og peber
maizena udrørt koldt vand
stegesky fra mørbraden
Tilbehør af:

2 kg kartofler i både
2 dl blandede hakkede krydderurter (fx persille, purløg, basilikum, timian)
Fremgangsmåde:

1: Mørbraden afpudses, og der skæres et snit ned igennem den, uden at skære helt igennem. Læg et stykke film eller en pose ud på bordet og læg kødet flad på filmen. Læg endnu et stykke film ovenpå og bank med håndfladen til mørbraden er ensartet flad. Gentag det samme ved hver mørbrad.

2: Steg bacon på en varm pande uden fedtstof. Kom æbletern og soltørrede tomater i og sauter i 2 minutter. Fordel fyldet på hver mørbrad i en lang række. Krydr med salt og friskkværnet peber. Bøj hver ende ind og rul kødet sammen. Snør rullen sammen med kødsnor. Sørg for at mørbradrullen er lige tyk over det hele.

3: Mørbraden brunes på alle sider i smør på en stegepande, og steger videre i ovnen ved 160 grader i ca. 30 minutter. Lad mørbraden hvile tildækket i ca. 15 minutter inden udskæring. Tag kødsnoren af og skær kødet i 1 1/2 cm. tykke skiver.

4: Saucen – Varm smørret op i en gryde. Kom rødløgsringe i og sauter uden at de bliver brune. Kom appelsinjuice ved og lad det koge godt op, inden hønsefonden tilsættes. Lad det hele koge igennem i ca. 15 minutter. Smag til med salt og peber og jævn saucen med maizena udrørt i koldt vand. Hæld stegeskyen fra mørbraden og kom det i saucen.

5: Kog kartoflerne møre og drys med krydderurteblandingen lige inden servering.

Forslag til yderligt tilbehør: Smørdampede grønne asparges, forårsløg og søde ærter.

/Philip

Kommentar
Fra : cRacKya

Dato : 28-12-02 22:08

Mørbrad i flødesovs og krydrede kartoffelbåde...Uhhmmm....

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-12-02 22:18

Hej Fnollerpige

Her er et par spændende opskrifter på mørbrad:
http://www.dk-kogebogen.dk/visopskrift.php?id=851
http://www.dk-kogebogen.dk/visopskrift.php?id=1237

Mange nytårshilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 29-12-02 00:05

pointene må retfærdigvis tildeles til den hvis opskrift jeg bruger ( mest ) af

uuhhh der er mange gode forslag - dem vil jeg lige "tygge" lidt på lidt på, og så vender jeg tilbage med point, men måske jeg nu er nødt til at dele dem, hvis jeg bruger lidt de forskellige forslag der er kommet - crackya din er specielt god og MEGET nem, ikk`....
men du må huske på jeg jo meget gerne skal imponere mine gæster og ikke mindst min kæreste

Godt Nytår allesammen
Fnollerpige

Kommentar
Fra : cRacKya

Dato : 29-12-02 01:13

Min er måske ikke den bedste, men den er da i det mindste rimelig åben for muligheder..

Kommentar
Fra : drost

Dato : 29-12-02 10:51

Hejsa Fnollerpige
Her er en virkelig god opskrift.
Mørbrad i rødvinssauce
4 pers.
2 mørbrad (500-600g)
15g margarine
½tsk salt
groftkværnet peber

2 fed presset hvidløg
1/4 l bouillon (vand + terning)
1dl rødvin
1/4 tsk basilikum
1/4 tsk salt 1 tsk maizena

1/4 kg champignon

tilbehør kartofler eller ris

Mørbradene brunes hele, steges hele på panden 10-15 min. afhængig af størrelsen, og drys med salt og peber.
Mørbradene tages op og holdes varme.
Hvidløg, bouillion og rødvin kommes på panden og småkoger ca. 5 min.
Basilikum og salt tilsættes, og saucen jævnes med maizena.
Champignon skæres i skiver og ristes på tør pande.
Mørbradene skæres i skiver, champignon drysses over, og saucen hældes over.
Go' appetit og godt nytår

Accepteret svar
Fra : funck1

Modtaget 150 point
Dato : 29-12-02 23:09

ups!!!!! det første link virker ikke ---undskyld--
men det næste viser retten med det samme*SSS*

Kommentar
Fra : funck1

Dato : 29-12-02 23:09

ups!!!!! det første link virker ikke ---undskyld--
men det næste viser retten med det samme*SSS*

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 29-12-02 23:19

hej funck1

tak for dit forslag - kigger lige på det - og så finder jeg lige samtidig ud af HVEM der skal have pointene

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 30-12-02 14:24

Tak for svaret funck1.

så er beslutningen taget, og det bliver meget noget fra dit forslag der kommer til at gælde - vil prøve at lave indbagt mørbrad - så mange tak for svarene allesammen - de var supergo´e allesammen

Rigtigt Godt Nytår allesammen

P.S selv Crackya får en finger med i spillet, for jeg har planer om at servere krydderkartofler - men i form af hasselbalch-kartofler med krydderier på - så tak til dig osse

Fnollerpige