/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Ethernetkabel ?
Fra : bv32
Vist : 1179 gange
100 point
Dato : 18-09-06 15:49

Jeg har problemer med at få et ethernetkabel til at virke. Der står på kablet 100 Ohm og kategori 5E, er det almindeligt for et netværkskabel eller har vi fået købt det forkerte ? Jeg kan godt få udstyret til at virke med et andet (også kortere) netværkskabel (det er IP tv der er tale om, fibernet med sådan en boks på).

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 18-09-06 16:32

Det virker ikke som om det er et forkert type rent ohm mæssigt, men det der kan være problemet er at du måske har fået et krydskabel og du skal bruge et ligeud (eller omvendt).
Du skal så om farverne i det kabel der virker er ens i begge stik eller om den på det ene er vendt om.
Hvis farverne er ens er det et "ligeud" og hvis de er krydset er det pudsigt nok krydskabel.
Check så om det nye kabel har samme benforbindelser.
har det ikke det er det forkert og skal byttes. Eller købe et nyt (er jo ikke så dyre)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-09-06 17:02

kategori 5E kan så vidt jeg husker , strække sig 180 meter.
Det kunne så tyde på at der er fejl på kablet !
er det et af dem med stik der ligner antennestik ?

Hvis ikke , og stikket ligner et stik der sidder på et telefonrør (RJ45)
Så findes det i 2 udgaver, 1 almindeligt og et krydset,
Hvis du holder hver endes (RJ45) stik ved siden af hinanden, skal du kunne se faverne på
ledningerne, de er fra højre, hvid-rød-hvid... i begge stik .
i et krydset er de omvent i den ene ende.

Mvh. jørgen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-09-06 17:05

Jg bruger persoligt disse RJ 45 CAT6, 300MHzHastighed (Overførelse) 1000 Mbit(alt efter ens forbindelse og net kort) hele vejen
pc>router>modem og jeg kunne mærke at der var hul/hastighed igennem lige med det samme da jeg udskiftete mine gammle Cat5e 75 ohm kabler>
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800312

Jeg tror du har fået fat i sådan et her>

op/ned mellem hardware
Crossover

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800088

Disse kabler er osgå et godt køb(perfekt afskærmet med et metal net)ingen konflikter med anden elektronisk støj,men de
øverste kabler er mit bedste bud på et effiktiv hul igennem til
f.eks. netværks hardware.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=270106

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-09-06 17:11
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-09-06 17:17
Kommentar
Fra : bv32

Dato : 18-09-06 17:19

Det er ikke et krydset kabel, jeg har selv sat stik på (har sådan en tang). Men jeg synes, at det er mærkeligt at jeg ikke kan få det til at køre. Jeg har prøvet med 3 forskellige længder kabel (jeg har købt en stor rulle på nettet). Det var oven i købet dobbelte kabler, men det vil bare ikke virke. Jeg begynder at tro, at der er fabrikationsfejl på kablet eller stikkene eller et eller andet.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-09-06 18:34

du har vel afklippet enderne for korte
de skal være 13 mm

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-06 23:16

Nu er det sådan, at du ikke bare kan stikke trådene ind parvis, og så klipse dem fast. For så er du sikker på at det ikke virker.
Ben 3 og 6 skal komme fra det samme snoede trådpar. En typisk fejl på hjemmelavede kabler.
(Jeg har selv begået denne fejl, med det resultat, at et 2 meter kabel ikke fungerede, selv om der var forbindelse igennem)
Du bringer herved signalet ud af den ballancerede tilstand, hvilket giver et stort signal tab.

Prismessigt kan det ikke betale sig, at lave kabler selv, da man kan købe 2 10 meter eller 1 20 meter kabel Cat 5E for 50 kr. hos ALDI.

Trådparrene i et kabel er oftest:
orange/hvid og orange
Grøn/hvid og grøn
blå/hvid og blå
brun/hvid og brun

Ben 1 = orange/hvid
Ben 2 = orange
Ben 3 = grøn/hvid
Ben 4 = blå
Ben 5 = blå/hvid
Ben 6 = grøn
Ben 7 = brun/hvid
Ben 8 = brun

Forbindelsen skal være ens i begge ender for et lige igennem.
Et krydset kabel skal der byttes om på de orange og grønne i det ene stik.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-09-06 23:30

suplering til hvad severino skrev
jeg har netop købt i ALDI
et stk 10 meter og et stk 20 meter kabel samlet pris 50,00 KR

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 19-09-06 13:20

Du er genial ! Jeg har lige lavet det om og det virker fint.
Tak for det !

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-09-06 20:14

Genial og genial, hmmmmm?
Det er en simpel naturlov for internettet.

Jeg kan så fortælle dig, at de fire trådpar, der er snoet parvis, har forskellig antal snoninger pr. meter, for at undgå afsmitning på nabotrådene.
Ved at sno trådene, opnår man en slags skærmet virkning i hvert par da signalet bliver ballanceret, som man kendte det fra de gamle UHF kabler med 300 ohm, mellem antenne og tv.
Det er først når man skal op og køre 1000 Mbit, at kablet skal være skærmet, og her bruger man alle 8 tråde.
Ved 10 og 100 Mbit, bruger man kun trådene 1, 2, 3 og 6.

1000 Mbit er kun aktuelt i lokalnetværket.
10 Mbit vil klare sig fint til internettet, da mange af de hurtige private forbindelser kun ligger mellem 2 og 4 Mbit.