/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pillefyr..pilleovn???
Fra : solvej2
Vist : 5844 gange
200 point
Dato : 18-09-06 07:27

Hej alle I kloge hoveder
Jeg skal have en opvarmningskilde. Iøjeblikket kører vi med en brændeovn, men der er jo en del arbejde med den morgen og aften. Så tænkte jeg hvis man skal kombinerer hyggen og varmen kunne man jo købe en pilleovn. Men ulempen ved den er at magasinet er til max. 3 dage. Et pillefyr kan kører meget længere tid (hvis pillebeholderen er stor nok) og derved er man ikke så afhængig af at være hjemme.
Kom med nogle gode indspark og ideer, så vil jeg være glad.
Hilsen Solvej2

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-09-06 08:39

Når man fyrer med brænde er der ikke kun arbejde morgen og aften.
Deter der hele dagen, og natten med hvis man ikke bare lader ovnen gå ud.

Nogen - og det er vel ikke dig- fylder meget brænde på især om aftenen, og kniber så på luften så det ligger og oser natten igennem. Det er noget miljøsvineri , det giver løbesod, og det giver dårlig fyringsøkonomi. Alt sammen på grund af de tjæregasser fra træet, som ikke brændes af.
Dertil kræves høj temperatur og rigelig lufttilførsel.

Pilleyr med magasin, også via stoker. rummer en vis brandfare. Hvis der er tilageslag, eller hvis mekanikken svigter kan det ende med brand i magasinet. Risikoen er til at leve med hvis fyret står i en lille selvstændig bygning.

Økonomien er ikke så god som reklamerne lover, og regn med at træpillernes pris også følger olieprisen.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 18-09-06 09:07

Næ-jeg fedtfyrer ikke. Men du har da en masse foruddannede meninger om det. Min skorstensfejer har ikke noget at sætte fingeren på.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-09-06 09:31

Brændfare?...nej nu må du lige holde op...der er ingen mulighed for tilbageslag, der er sikkerheden altså ret stor.
Jeg kan stærkt anbefale piller, der er ingen arbejde med dem og det er nok noget af det reneste du kan fyre med.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 18-09-06 09:37

et godt sted at starte

http://www.pilleklub.dk/

jeg har selv en liagro, den køre perfekt. Lavt strømforbrug, 4-6 dage uden at fyre, kommer an på udendørs temp. 3 uger uden at tømme askeskuffen, pga gode piller

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 18-09-06 10:36

Transor er da gået helt galt i byen. Der er i dag så meget sikkerhed ved pilleovne/stoker, at der stort set ingen risiko er kontra brændeovn. Ingen risiko for skorstensbrand eller gaseksplosion, og tilbagebrændingssikringen er uafhængig af teknik, sker ved at ilden krymper en fødeslange eller åbner til en lille vandbeholder umiddelbart før brænderhovedet. Økonomien er da os' super, der går ca. 2 kg piller til 1 l olie, og prisen ligger nok omkring 1800-1900kr nu. Men det hjælper selvfølgelig ikke at bruge en gammel salamander kedel der kun udnytter brændslet 50%

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 18-09-06 11:29

Hej
Til Mokof: Nu var det jo en pilleovn til at sætte op i stuen at der blev spurgt om. Det er nok de færreste der vil sætte en gammel Salamander op i stuen.

Mht. projektet: Det er temmelig dyrt med en pilleovn. Og der er støj i stuen. og jeg er ikke tryg ved finmekanik og levetid. Har du overvejet en løsning med en centralvarmekedel, så kan du jo selv vælge brænde eller piller. Og hvis du vil ofre en Baxi Bonus 30 kan du nøjes med at fyre to gange dagligt om vinteren og 1 eller mindre om sommeren. Det forudsætter at der er ordentlig akkumuleringstank. Så kan du også fyre med fuld lufttilførsel og få en god forbrænding.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-09-06 11:41

www.naturvarme.dk er mit råd (selvom jeg har en trækedel selv)

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 18-09-06 11:56

Nu var det os' økonomi og sikkerhed i al almindelighed. Jeg har sanket brænde i 25 år inden jeg skiftede til piller og jeg vil under ingen omstændigheder bytte igen. Og hvis man skal købe brændet udenfor skoven er der heller ikke meget økonomi i det. Så skriver du "fyre med fuld lufttilførsel og få en god forbrænding" røggastemperaturen skal ligge omkring 300 grader, så prøv at sætte et røggastermometer på når du fyrer på den måde. Den standser vel på 5 - 600 grader så hvor meget god økonomi er der i det varmetab.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 18-09-06 12:05

Hej
Jeg har ingen anfægtelser mht. pillefyr af god kvalitet. Men jeg synes at pilleovne er noget finmekanik som jeg tror har for kort levetid samtidig med at det er dyrt.
Også enig mht. at købe brænde. Jeg har det gratis fra hegn og småbiotoper på en gård, så det er noget der under alle omstændigheder skal tyndes ud og beskæres af og til.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 18-09-06 12:06

Hej
Jeg har ingen anfægtelser mht. pillefyr af god kvalitet. Men jeg synes at pilleovne er noget finmekanik som jeg tror har for kort levetid samtidig med at det er dyrt.
Også enig mht. at købe brænde. Jeg har det gratis fra hegn og småbiotoper på en gård, så det er noget der under alle omstændigheder skal tyndes ud og beskæres af og til.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-09-06 13:52

For at springe så langt væk fra emnet som muligt: Pillefyr har ikke en kæft med FINmekanik at gøre; det er i ganske høj grad smedeløsninger. Og det der med at knibefyre uden at brænde skorstensfor af - det kan man udmærket, hvis man sørger for at ilden brænder OVEN PÅ brændet. Så er det nemlig ligegyldigt, om der er over- eller underspjæld. Det er alligevel gasserne og dampene, der brænder, indtil alt er forkullet. Oplysningen (og den holder!) er fra en vistnok 20-30 år gammel pjece om fyring med brænde.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 18-09-06 14:54

Hej pbp_et
Du har uden tvivl ret i at pillefyr er robust mekanik. Altså dem der står i kældre og udhuse og ofte har et magasin på adskillige hundrede l.
Men diskussionen går jo på pilleovne altså pæne små ovne som står inde i stuen. Ud fra størrelsen betragter jeg dem som finmekanik, der skal håndtere piller af forskellig kvalitet. Og det tror jeg at nogle af dem har svært ved i det lange løb og at de får en levetid ,som slet ikke svarer til det de koster. Jeg mener at prisniveauet ofte er kr. 30 000.-

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-06 16:29

Citat
Økonomien er da os' super, der går ca. 2 kg piller til 1 l olie, og prisen ligger nok omkring 1800-1900kr nu

Det kommer da an på i forhold til hvad, det synes jeg så ikke den er, superøkonomisk altså

Regnestykke:

Forbrug på 3000 liter olie/år skulle så være lig med 6000 kg piller = 6 tons til 18-1900 /tons

Det er så ca 10800-11400 det ville koste at fyre med om året, hvis man bruger det i stedet for olie.

Okay, olien er dyrere, men set i forhold til hvis jeg fyrer det samme op med træ, det kan jeg gøre med 30 m3/år til 4500,-

Det er godt nok meget at skulle betale ekstra for at slippe for at putte noget træ på fyret 2-3 gange om dagen

Og det der med at være væk fra et pillefyr i flere dage, det dur ikke, det anbefales at der er tilsyn med det mindst en gang i døgnet.
Bare en ting som en strømafbrydelse hvor cirkulationspumpen stopper er noget skidt når der er tale om at fyre med fastbrændsel, da anlægget kommer til at koge og kan blive ødelagt

Det eneste man forsvarligt kan være væk fra, er et oliefyr, et naturgasfyr eller hvis man har fjernvarme.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-09-06 16:36

>dova: Der skal da vistnok være åben ekspansion på et fastbrændselanlæg med vand i. Og stokeren stopper jo automatisk ved eventuel strømafbrydelse.
Det lyder mærkeligt, at en lille stueovn skulle koste 30 000, har lige set et svensk villacentralfyr til 14 000-15 000 SEK.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-06 18:05

Citat
Der skal da vistnok være åben ekspansion på et fastbrændselanlæg med vand i.

Ja, det skal der, men alligevel kan en kedel springe/flække/blive ødelagt hvis anlægget kommer til at koge, og måske stopper stokeren, men der er alligevel brændsel med ild i inde i kedlen

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 19-09-06 08:13

Hej
Nyere brændekedler som f.eks. Baxi Bonus 30 er godkendt til opsætning med trykekspansionsbeholder. Det kan være en stor fordel hvis man skal sætte kedlen op i et udhus med lavt tag og værelser på 1. sal men også i en kælder i et 1½ plans hus. Og man slipper for frostrisiko på ekspansionsbeholderen subsidiært at lave varmegennemstrømning.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 19-09-06 09:29

Godmorgen allesammen-tak for alle svarene(komentarerne).

Måske skulle jeg købe mig et naturgas fyr ??? - og beholde min brændeovn hygge-backup. Er der nogle navne (naturgasfyr/pillefyr) der er bedre end andre?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-09-06 20:22

sikke mange indlæg om træpillefyr.

Der kan være mange meninger om meget, og hvad der er pænt og bekvemt, kan der jo være mange meninger om.

Men et parvilde påstande som ikke skal være uimodsagt.

At der skulle findes kedler til fastbrændselsfyr, som er godkendt til trykekspansion, tvivler jeg meget på. Hvem har givet den godkendelse ? hvis det bare er forhandleren gælder det ikke.

Røggastemperaturen bestemmes af kedlens størrelse i forhold til forbrændingens effekt. Hvis røggastemperaturen bliver meget høj skyldes det for stor indfyring i forhold til kedlens størrelse.

Og husk så lige at en kedel er en beholder til at varve vand i . Det er noget andet end et fyr eller fyrboks, for at være mere præcis.

Hvis man får lav røgtemperatur ved at knibe på luften , beviser det blot den dårlige forbrænding.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 20-09-06 07:42

Hej
Jeg er ikke sælger eller på anden måde forlovet med Baxi, men når der rejses tvivl om spørgsmålet vil jeg da bringe en dokumentation. Det er et klip fra deres hjemmeside www.Baxi.dk. Bemærk at de skriver de er de første og ikke at de er de eneste.

BONUS 30
- til brænde, olie eller træpiller

BONUS 30 er den første brændekedel i Danmark, der er godkendt til installation med trykekspansion1. Det giver en nemmere, billigere og mere fleksibel installation.

BONUS 30 er det ideelle valg for dig, som ønsker at fyre med brænde og samtidig vil bevare muligheden for at fyre med olie eller træpiller. Alene fleksibiliteten er en meget stor fordel på grund af de ustabile energipriser.

BONUS 30 er som udgangspunkt en brændekedel, men ved hjælp af ekstraudstyr kan kedlen let omstilles til fyring med olie eller træpiller efter behov. Det vil normalt være en fordel at fyre med brænde om vinteren når varmeforbruget er størst og med olie om sommeren eller når familien drager på vinterferie. Brænde og olie købes naturligvis, når priserne er i bund.

Brændslet udnytter

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 05-10-06 13:24

Hwam laver et pillefyr til brug i eks. stuen. Se http://www.hwam.com/via203.html?channel=10&edition=1#1016_91. Det er en pillebrændeovn, som skal fyldes maks 2 gange i døgnet (en påfyldning holder 12-18 timer.) Den fås også med vandtank for tilkobling til radiatorer, gulvvarme mv. Fodringen med piller foregår automatisk, uden elektronik eller andet "finmekanik". Lufttilførslen er endvidere automatisk for optimal forbrænding. Eneste ulempe er, at kammeret til piller skal være tomt før man igen kan påfylde piller..

Og nej, jeg har ingen tilknytning til Hwam - blot igang med selv at undersøge mine muligheder for at skifte en (hjemmelaver..!) brændeovn...