/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Spoergsmaalstegn paa skaermen
Fra : vinterlie
Vist : 337 gange
20 point
Dato : 17-09-06 05:40

jeg har faaet lavet et vaerre rod i systemmappen, saa nu kan jeg ikke aabne skrivebordet, der kommer kun den lille smilende mand, vekslende med et spoergsmaastegn - jeg har hoert om et program, norton utilities, som skulle kunne klare det, men jeg vil gerne vide om der maaske er andre muligheder.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-09-06 06:42

Du skal ikke rode i systemmappen. Du skal starte på din system CD.
Læg den i drevet og hold evt. C tasten nede hvis dit cd drev hedder c. Så kan du starte op og skal så gendanne din systemmappe.

Med vednlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 17-09-06 19:59

Du kan ikke reparere din systemmappe med Norton Utillities. Norton Utillities er først og fremmest et harddisk reparations program, dvs. til reparation af en ødelagt disk struktur, de-fragmentering af harddisk og i et vist omfang til at gendanne fejlagtigt slettede filer.
I øvrigt vil jeg tillade mig at mene, at det konkurrerende produkt, ved navn "Tech Tool Pro 4", er væsentligt bedre. Men heller ikke dette produkt vil kunne redde dig nu. Det ville forudsætte at du havde installeret og konfigureret programmet inden skaden indtræffer. Det er lidt ligesom med en tyveri- eller ulykkes-forsikring, den skal tegnes før skaden sker, ikke bagefter. Hvis du havde haft "Tech Tool Pro" sat op med et såkaldt "eDrive" (en særlig nødstarts partition) ville du kunne starte dit system op derfra og så rette de fejl du har lavet.
Men som din situation er nu, er der nok kun et at gøre: geninstaller operativsystemet. Det gøres ved at starte maskinen med Mac OS X installations DVDen i drevet imens "C" tasten holdes nede. Din computer vil da boote fra DVDen og starte installationsprocessen. Alt afhængigt af nøjagtigt hvilke ulykker det er du har lavet, kan det efterfølgende også være nødvendigt at genindstallere nogen af de programmer du har på maskinen.
En alternativ løsning, der dog kræver et lidt dybere kendskab til Mac OS X, kunne være manuelt at rette de fejl du har lavet fra en anden maskine. Det gøres således: Boot din syge maskine imens "T" tasten holdes nede, tilslut derefter en anden Mac (som virker!) via et firewire kabel. Den syge maskine vil nu vise sig som en ekstern harddisk og du kan nu rette de fejl du har lavet på den. Du skal dog være opmærksom på at denne fremgangsmåde forudsætter at du ved hvad det er du laver og ved præcis hvad der er der er fejlen. Fordelen ved denne metode er selvfølgelig at du kun retter de fejl du har lavet og således hurtigt kommer tilbage til dit oprindelige set-up. Til forskel fra en komplet genindstallation der jo dels er tidskrævende og dels kan nødvendiggøre en re-konfiguration af systemet fra bunden og op.
Til slut et godt råd der ikke kan gentages for tit, og som i denne sammenhæng nok er mere relevant end nogensinde: BACKUP! Lav altid backup, især inden du giver dig til at rode rundt i styresystemet!