/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Madam Blå - rengøring?
Fra : acilia
Vist : 3755 gange
50 point
Dato : 16-09-06 12:45

Jeg har lige fået min oldemors madam blå ting og nu vil jeg gerne gøre dem ordentligt rene - hvad gør jeg bedst det med uden at det blå ryger af?
Der er specielt een af tingene som ligner at den har stået i et køkken hvor der har været gaskomfur - den er helt fedtet til og jeg kan skudde få det af med rent vand og sæbe?
Hvad med eddike? Vil det skade det blå?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-09-06 14:16

Smør dem godt ind i brun sæbe, pak dem ind i en tæt plastpose til næste dag - måske længere.

Så siger Dem, fru Heilbundt - de bliver blanke.

Jeg gjorde det med et malet saltkar - dét er så flot!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-09-06 16:00

Hvis du med "Madam Blå-ting" mener blå-emaljerede køkkenting som kaffekande, sigte, skåle og lignende, -så behøver du ikke være så nervøs. Emaljen er ret robust og beregnet til daglig rengøring. Hvis det er gas-fedtede ting kan en gang rengøring med "Ajax" eller lignende salmiak-holdig rengøringsmiddel også gøre det. Du ødelægger heller ikke noget med en nylonsvamp.

Men hvis dine "Madam Blå-ting" er en eller anden slags hånddekorerede køkkenting, som måske nærmere er malede end emaljerede, så skal du passe på! For de holder ikke til ret meget. Hvordan de skal rengøres afhænger helt af, hvad de er malet med.

Eddike skader ikke emaljen, men malede ting kan tage skade.

Accepteret svar
Fra : funck1

Modtaget 50 point
Dato : 16-09-06 18:17

mine "madamblå" ting (Glud & Marstrand) kommer af og til en tur i opvaskemaskinen - det kan de godt tåle .
i hverdagen bli'r de vasket af med alm. rengøringsmiddel.
mvh. Funck

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-09-06 20:04

er kanden brugt på gas er der sandsynligvis en masse der er brændt fast - jeg brugte en skuresvamp og en god opløsning af vand og bagepulver - til de værste steder fugtede jeg bagepulveret så det blev til "skurepulver " - flot resultat.

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 21-09-06 11:19

Dejlig nem løsning - jeg troede ikke de kunne gå i opvaskeren.
Tak for det