/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Overskydende kalk - hvorhen?
Fra : acilia
Vist : 596 gange
50 point
Dato : 16-09-06 11:50

Nu har jeg kalket mit hus og nej hvor blev det flot
Jeg har dog blandet alt for meget kalk hvad gør jeg med det? kan det hæles ud i et almindeligt afløb?

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 16-09-06 11:51

øh hæles= hældes

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 60 point
Dato : 16-09-06 11:58

det er en dårlig ide , det vil størkne og lave en prop et sted
lad det stå et par dage , så bliver det som sten , og kan tages med på genbrugspladsen

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 16-09-06 12:11

Jamen det har faktisk stået ude i garagen i en uge nu - bare dækket til - jeg har lige tjekket og kalken ligger nu i bunden og der er vand ovenpå. Jeg vil tro der er en 10 cm i alt - det er sådan en bredbundet tyk sort balje så der er temmelig meget.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 16-09-06 12:17

Du skal nok ikke have det dækket til. Hæld det overskydende vand fra, så størkner kalken bedre

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 16-09-06 12:20

Og det kan jeg så godt hælde ud i et afløb? det overskydende vand? (undskyld jeg er virkelig nybegynder
Jeg har faktisk en almindelig rist lige ude foran min indkørsel ned til kloakken kan jeg ikke bare hælde det direkte derned i så?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-09-06 12:20

Hvis der er noget, der får lidt gamle og slidte fliser til at se flotte ud, så er det en omgang tørt kalk, der bliver fejet grundigt rundt på fliserne...

Jaaa, der jo symptombehandling, men flot, så længe det varer....

Måske du kan bruge dit - på et tidspunkt - tørre kalk til det?

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-09-06 12:35

Det overskydende vand ville jeg ikke turde hælde i kloarken... Har du ikke et lille hjørne af grunden hvor du kan hælde vandet fra, hvis der så ligger kalk bagefter, kan de tage det op og smide ud??

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 16-09-06 13:17

Rør det op igen, fortynd evt mere, og spred/vand det ud på bar havejord. Det er ganske alm. kalk.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-09-06 13:31

så skal det fortyndes MEGET
der er IKKE samme slags kalk som det der bruges til at sprede
kalk til at kalke huset med ætser planterne , og i værste fald slår det planterne ihjel

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 16-09-06 13:38

Kan jeg så ikke bare fortynde det rigtig meget og så hælde det op ovenpå den kæmpe stak fældede buske og træer jeg alligevel på et tidspunkt skal køre på losseren?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-09-06 13:42

Når du alligevel skal på lossepladsen med buske mm behøver du slet ikke fortynde kalken, det bliver til en hård klump når først det er størknet

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 16-09-06 13:45

ok jamen så er det jo bare med at komme afsted når nu engang kalken er størknet. Det er nok fordi det stod overdækket at det stadig er opløst i vandet.
Tak til alle - hvad skulle jeg gøre uden Jer?

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 16-09-06 13:46

Tak for svaret bredker.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 16-09-06 13:56

Hej acilia

Jeg gåer ud fra du har brugt læsket kalk til at kalke med.
Læsket kalk kaldes for melkalk i tørrel og findelt tilstand.
Det er let opløseligt og kan f.eks. bruges til at kalke jorden med
i køkkenhaven, hvor mange planter er kalkelskende.
Det bedste er derfor at vande det ud over de jordstykker, hvor
der skal avles Porrer, Gulerødder, Persille og evt. lidt i komåpostbunken.
Bærfrugter og græsplænen er ikke så ivrige efter kalk - lad dem slippe.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-09-06 15:32

For mig er det indelysende, at du skal bruge det til kompost, køkkenhave og græsplæne! Så 2603ph burde få 100 point for det svar