/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Batteri på bærbar
Fra : vaxen
Vist : 787 gange
100 point
Dato : 16-09-06 11:44

Hej med jer!

Ville lige høre, om man skal tage batteriet ud af sin bærbare, hvis man altid har strøm på den?

Er der risiko for, at batteriet langsomt bliver sløvt ved ikke at blive brugt og stort set have konstant strøm?

Glæder mig til at se jeres svar

Vaxen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-09-06 11:48

Det er ikke alle der kan undvære batteriet hvis den er på netstrøm, men det er korrekt at batteriet helst skal holdes igen for at forblive godt, men tag så bare og brug den på batteri drift ind imellem og kør den gerne helt i kælderen lig før den slukker. Plug så lader i igen og lad fuld op. Så klarer batteriet sig i lang tid.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-09-06 11:52

Det er jo lige det.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-09-06 11:52

Jeg mener at vide, at batterier ikke har godt af at ligge afladede hen.
"Klatladning" er OK, men en gang imellem skal batteriet aflades helt.
Har du ALTID strøm på, bliver der næppe tale om nogen af ovenstående situationer, og jeg vil mene at batteriet ikke tager skade af det, og at det er bedre for batteriet end at ligge ubrugt hen.

Selv har jeg oftest strøm på, men lader en gang imellem være, for at aflade batteriet helt, inden jeg sætter strøm på igen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-09-06 11:55

Ikke enig.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-09-06 11:58

du skal aflade dit batteri HELT en gang eller to om ugen så holder det længere og bliver ikke sløvt....

bare lad den gå helt i dvale, og sæt så strøm til igen.....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-09-06 11:58

Tak for svarene indtil nu

Peet49, du er ikke enig - vil du begrunde det, så jeg kan blive lidt klogere ?

Vaxen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-09-06 12:26

Et genopladeligt batteri har en "hukommelse" når du klatlader for mange gange, kan du resikere, at batteriet husker sidste ladning, og var den 10%, har du kun 10% af kapasiteten af batteriet tilbage. Mir batteri er 4 år og har stadig næsten 100%, det er en HP, som jeg oplader bat. derefter tager jeg bat ud. Ca. 1 gang om måneden sætter jeg bat. i maskinen aflader det helt, oplader det igen, tager det ud igen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-09-06 12:53

Yes Pete, men ved total afladning slettes "hukommelsen" og batteriet "starter forfra".

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-09-06 12:55

myg->> Passer ikke. ved ikke hvor du har det fra.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 16-09-06 17:22

Nu ved jeg ikke om peet49 blander tingene sammen!
De første genopladelige batterier var jo Ni-Cd, som ganske rigtigt have en memory effekt, og de have også en ret stor lækstrøm.
Senere kom så Ni-Mh, som var langt bedre og med en større kapasitet. De er langt mindre følsomme for sjatladninger, men har dog godt af, at blive støvet helt af.
De nyeste er Ion batterierne, som vel nok sidder i de fleste nye bærebare. De har næsten ikke nogen af de fejl, som nævnt for oven.
Et helt opladet batteri kan tåle at ligge i ca ½ år, uden problemer, når bare det ligger tørt og koldt. Det skal dog lige have en opladning inden det tages i brug.
Om det så kan undværes i PC'en er et godt spørgsmål! - Nogle kan andre kan ikke!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-09-06 17:32

De fleste producenter vil dog stadig kun give 6 mdr. garanti på batterier, så mom ikke de er lidt usikre på området også, hvis de nye har det som severino påstår, kan jeg ikke se, hvorfor garantien ikke følger med.
Jeg har dog erfaring fra værkstedet, der siger, at de nyeste typer også skal vedligeholdes som de "gamle", også producentens råd.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-09-06 18:22

Nu er garanti jo noget der træder i kraft fra købsdatoen, uanset om det tages i brug eller ej. Men jeg mener det er en overtrædelse af købelovens garantibestemmelser. Men igen, det kommer også an på, hvordan det behanddles, bruges/misbruges.
Jeg tror ikke helt du har læst min kommentar korrekt, peet49!
Jeg har blot taget udgangspunkt i de mange artikler som jeg har læst på nettet og i blade. Så det er ikke nogen påstand i den forstand!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-09-06 19:22

Der står så meget i diverse populære blade, som skrives af folk, som ikke nødvendigvis har meget indsigt. det er et åbent spørgsmål om memmory effekten i det hele taget ikke er en gammel skrøne.
De første opladelige elementer var ikke Ni Cd. Før den tid var der Ni Fe , og blybatterierne er også ældre. Et kendt batterifabrikat hed Nife indtil de begyndte at kalde sig noget andet , Jeg tror deres sidste navn er Varta.

Op og afladning af batterier kaldes en reversibel proces fordi den i princippet fører tilbage til samme tilstand efter en hel cyklus. Men det er i teorien. I praksis er den aldrig fuldstændig reversivel og der tabes en lille smule kapacitet for hver gand et batteri aflades og oplades igen.
der er meget forskel på hvor stort tabet er. Det afhænger ag batteriets art , kvalitet, temperatur og
strømmens størrelse.

Når man laver batterier til satellitterne og lignende gør man sig alle mulige anstrengelser for at få dem til at holde så længe som muligt. Der laves meget specielle batterikaser, som sørger for at stabilisere elementernes temperatur.

Det korte og det lange er at batterier slider på kapaciteten hver gang de aflades og oplades igen.

Så lad være med at tro det hjælper at motionere dem.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-09-06 19:29

Ok - Transor...

Siger du dermed, at det er helt ligegyldigt, om man bare lader batteriet sidde i konstant - og at det ikke er nødvendigt at aflade dem en gang imellem?

Vaxen.... Der stadig spændt lytter med ved sidelinjen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-09-06 19:45

Det er et meget sværere spørgsmål Vaxen. Det gled jeg jo behændigt udenom.

Det afhænger helt af hvor "intelligent" laderen er. De moderne Li ion batterier tåler efter sigende overhovedet ikke den mindste smule overladning. så de gode ladere slukker for strømmen til batteriet, når computeren er på netspænding og det er opladet. Når strømmen er nul, er det jo ligegyldigt om batteriet sifder i. Men computeren bliver varm og batteriet varmes og køles derfor. Det foregår næppe i fuldstændigt ens i alle celler, og derfor bliver selvafladningen skæv. nogle celler aflades lidt hurtigere end andre.

I praksis behøver den effekt dog ikke at betyde alverden. Man har også en bærbar for i givet fald at kunne bruge den på batteriet, og så er det jo rart at det altid er opladet. Så jeg lader mit sidde i altid, men tænder den normalt aldrig uden at have sat netadapteren til.

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 29-12-06 21:25

Tak for svaret severino.

Svigermor kontaktede Dell og fik at vide, at hun trygt kunne tage batteriet ud af maskinen....

Vaxen