/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Overfladebehandle dug
Fra : Feodora
Vist : 825 gange
50 point
Dato : 15-09-06 18:50

Kan man gøre en alm. bomuldsdug vand og smudsafvisende (som en voksdug) og hvis ja, hvordan?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-06 19:01

Du kan gøre den vandafvisning ved at inprenerer den med spray beregnet til fortelte til campingvogne, dette købes i et campingcenter.

Jeg har købt et stykke klart plastik i et lidt kraftigt materiale i Jysk sengetøjslager og lagt oven
på mine duge, så fungerer det som voksdug

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-06 19:06

Som "Nordsted1" siger kan du godt impregnere det - men det bliver aldrig "vandtæt" som voksdug....

Det skyldes at en dug jo af gode grunde ligger fladt og vandet derfor vil samle sig og tilsidst trænge igennem....

At det virker på telte osv. skyldes at det er skrå flader.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-09-06 01:01

refi>>
den der med at det virker på telte o.s.v. på grund af at det er skrå flader, det kan ikke være korrekt. Når et telt / fortelt har stået opslået nogen tid, så danner der sig en 'bule' i taget hvori regnvandet samles og det begynder altså ikke at dryppe
Vi plejer så, når vi synes det bliver en kende FOR faretryende, at tage en kost og banke op i loftet så vandet falder ned - men utæt, det bliver det altså ikke.

Venlig hilsen, god weekend og godnat
fra Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-09-06 01:01

ak ja - trykfejlene fremkommer fordi vi har passeret midnat

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-06 11:12

Jo - det passer.....

De fleste telte er jo slet ikke 100 % bomuld..... Derfor holder de bedre vandtæt....

Derudover kommer selve vævningen ind i billedet........

Bomuld er vandSUGENDE - derfor er det næsten umuligt at gøre vandtæt....

Linolie eller bivoks kan klare det - men det egner sig vist ikke til en dug.....

Specielle tjæreblandinger kan også gøre det - men det er vist ikke bedre