/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
For meget lys i baglygte
Fra : Puch_MaxiK
Vist : 3406 gange
318 point
Dato : 15-09-06 17:32

Hej

Jeg har en puch maxi, hvor der er mere lys i baglygten end i forlygten. Når jeg slutter baglygten fra, er der meget lys i forlygten, men når jeg tilslutter baglygten, så er der næsten ikke noget lys i forlygten, men der er meget lys i baglygten. Jeg vil selvfølgelig gerne have at der er mere lys i forlygten. Hvad kan der være galt?

Hilsen Kristian

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 15-09-06 17:48

Bliver lyset kraftigere når du køre (altså tager den flere omdr.) hvis den gør det er det lysspolen.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 15-09-06 17:49

Pæren i baglygten er ikke den anbefalede type.
For mange watt.
Henvend dig til puchforretning og køb en anbefalet pære

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 15-09-06 18:36

Tjek stelforbindelsen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-09-06 20:59

Du skal have en pære i med få W= 6Volt og 3Watt :
http://www.thansen.dk/search.asp?c=748197704&n=0
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 16-09-06 10:50

Når jeg gasser op, bliver lyset i baglygten kraftigere, men lyset i forlygten forbliver lige svagt hele tiden

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 16-09-06 10:54

Kan jeg godt købe en pære med 6Volt og 3Watt til en af de store baglygter?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-09-06 11:42

Sådan som du beskriver det er watt-tallet i din baglygtepære for høj. Din baglygtepære "æder" alt strømmen. Kig på den pære du har i nu. Læg mærke til Watt-tallet. Den baglygtepære du skal have, skal sandsynligvis have et lavere watt-tal.
Du kunne da også lige tjekke om din forlygtepære er som den skal være. Hvis den har for stort volt-tal er det jo også galt.
Det bedste du kan gøre er at kigge i instruktionsbogen, hvilke pæretyper du skal have - så er du sikker. Har du ikke lige instruktionsbogen kan enhver knallertforhandler eller reservedelsforhandler (fx THansen) sikkert fortælle dig hvilke pærer du skal bruge.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 04-10-06 18:35

Jeg har været ude i THansen, og de anbefaler de pærer jeg allerede har i, og det er 6v og 15w i forlygten, og 6v og 10w i baglygten. Er det ikke de rigtige pærer eller er det ledningerne?

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 04-10-06 19:07

prøv at købe en pære i en rigtig knallert forretning, eller undersøg hvad der bør side i, der må findes en side der omhandler dette, lyder til der skal side en 12w eller en 10wat pære i din knallerts baglygte, for en ting er sikkert at som du fortæller det, har pirt03 helt sikkert ret.
kom da lige i tanke om jeg vidst nok husker noget om det plejer at være en 6watt pære der plejer at side der i.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 318 point
Dato : 05-10-06 00:12

Instruktionsbogen har jeg da, den siger:
Forlygte 6Volt 15 Watt sokkel P26 s
Baglygte 6Volt 3 Watt sokkel BA 9s bajonet
Er der andet du vil vide fra instruktionsbogen?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 31-10-06 17:47

Både tHansen og cykelhandlerne anbefaler en 6v og 10W til baglygten. Kan det være fordi at min baglygte ikke den gamle originale. Jeg har en af de nye store på. Kan den samarbejde med min forlygte, eller skal jeg lave et eller andet ved det?

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 31-10-06 17:52

Hvis din maxi er beregnet til en 3 watt pære som pallehansen skriver, så skal skal der også side en 3 watt pære i din baglygte, ellers vil du få det problem som du snakker om, og din baglygte vil æde al strømmen, så du for en meget kraftig baglygte og en svag forlygte.
det er 100% sikkert.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 31-10-06 18:08

Jeg kan bare ikke købe en 3w pære nogle steder

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 31-10-06 18:17

cykkel handleren skulle da gerne have de gamle slags med barjonet fatning, men hvis du har en af de gamle puck maxi'er og din strøm spole er lavet til den slags pære skal du også bruge den slags, ellers må du smide en anden baglygte på hvor du kan få den størelse pære du skal benytte til netop din knallert. Jeg ser desvære ikke andre løsninger for dig P.T.
Hvis du vil afhjælpe problemet, men er du lidt fiks på fingrene kan man godt lave fatnings systemet om, til noget hvor du kan få pære til, evt. en af de pære man bruger til lommelygter, der kan du nok finde en 3watt pære af en eller anden slags.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-06 22:16

Pivili: 3watt pære af en eller anden slags.
Hmm, det skal jo være til 6 volt, og ikke til 2*1,5Volt=3volt. Så han kan ikke bare bruge en tilfældig lommelygtepære.
Hvorfor kan du ikke købe en pære?:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=767301623&n=1686254240&pn=1686300782
Men om det er 3 eller 4 Watt er underordnet, bare det er 6 volt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 31-10-06 22:23

pallehansen: hmmm det regnede jeg med var indlysende, men hvis det skal skæres ud i pap kan jeg så fortælle at en eller anden slags=udformningen.
man behøver jo heller ikke gå i små sko bare fordi det er dejligt at få dem af igen vel.

Kommentar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 01-11-06 11:39

Den pære du linker til, ser da ikke ud til at passe i soklen. Eller gør den?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-11-06 16:59

Jo den passer, den ligger også under et andet varenummer under maxi baglygte:
Varenr.: 10340300

http://www.thansen.dk/products.asp?c=767777436&n=1709621324
Maxi bruger enten pinolpærer, eller en af de alm. sokkel BA 9s bajonet
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Puch_MaxiK

Dato : 12-11-06 16:33

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 04-02-07 17:10

du kan sætte en modstand på før baglygten hvis du ikke kan finde den rigtige pære jeg tror du skal bruge en 100 ohm elller noget i den retning