/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Parabol-indstilling
Fra : Mr3xS
Vist : 23143 gange
100 point
Dato : 15-09-06 14:34

Vi har for et par måneder siden overtaget et hus, hvor eneste mulighed for lidt spændende tv-kanaler er parabol. Vi har bestilt Viasat, og parabol-reciever og kort er kommet og sat til. Nu er problemet så bare, at vi ikke ved hvilke satelitter parabolen er rettet mod..? Der er tre hoveder, og de vender umiddelbart mod stik syd..

Hvordan finder jeg ud af det..?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-06 14:55

Min sat boks har indbygget akustisk "SAT-finder". Dvs den med toner fortæller signalstyrken. Det er dødnemt at justere. Men min er canal digital.

Du bliver nok nødt til at snakke med viasat!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-06 14:58

Mener viasat bruger thor

Men det burde recieveren selv finde ud af - hvilke den kan fange og ikke fange

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-06 15:02
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-06 15:03

Sirius sender de fra

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 15-09-06 15:16

Hmm.. Tak.. Det må jeg hjem og rode med..

Hvordan finder jeg så ud af hvilket hoved der pejer mod hvad? Så vidt jeg lige kunne forstå, så skulle parabolmodtageren vide hvilken satelit hovedet pejede mod, for at kunne finde noget..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-06 15:26

Det ser du på din menu når du starter søgningen på recieveren - den finder selv alt (burde den gøre)

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 15-09-06 15:28

Nå, jeg må prøve igen..

Tak for hjælpen indtil videre

God weekend!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 15-09-06 15:56

Recieveren vil selv finde ud af, hvor mange satelitter den "fanger".
Når du laver programsøgning første gang vælger du satelitten een efter een.
På skærmen kan du se, hvor langt den er kommet i søgningen. Det kan tage op til 10-15 minutter pr satelit.
Derefter kommer så sorteringen af de 400-500 kanaler (tv og radio) du formentlig kan tage.

Jeg gætter på, at de 3 hoveder peger på Thor, Sirius og Astra.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 15-09-06 20:47

Hej MR3xS

Du skal starte med at sikre dig at din skær er indstillet korrekt mod satteliterne.. - eller modtager den jo ikke noget...

Hvis vi går ud fra Brokke44's teori om at der er tale om Thor, Sirius og Astra - skal disse pege mod følgende breddegrader:

Thor = 1 grad vest
Sirius = 5 grader vest
Astra = 19,2 grader øst

Den "indbyrdes afstand på LNB-hovederne er sikkert fastsat af fabrikanten - så det skal du ikke bøvle med...

Jeg gætter på at din Viasat reciever er "forprogrameret fra leverandørens side - med de kanaler du skal kunne modtage..

Derfor:
- Tilslut hele skidtet
- Sæt din reciever til at modtage TV3 DK ( går ud fra at der er "hul igennem" fra reciever til TV ? )
- Indstil din skærm vertikalt ( op og ned ) på ca. 26 grader
( kan svinge lidt i forhold til om den flade som skærm-sokkel er monteret på - er i lod ? )
- Tag et kompas og gør dig sikkert i hvilken retning "syd" ligger...
- Indstil skærmen således at TV3 toner frem på skærmen ( kan kræve en vis portion tålmod..)
- Finjuster til bedst mulig modtagelse ( det bør være muligt i receiver-menuen, et sted at finder "Modtager-styrke" eller "Signalstyrke" ...
- Når du har det perfekte TV3 DK billede burde resten af kanalerne være ok også..

Held med projektet..

mvh. Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 15-09-06 22:49

Det er meget rigtigt Ole - men som jeg læser det, har Mr3xS købt et hus, hvor parabolen allerede hænger oppe. Men kan vel så gå ud fra, at den er retningsorienteret, så det behøver spørgeren altså ikke bøvle med.

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 100 point
Dato : 15-09-06 23:11

ps Ole.

Breddegrader har altså ikke noget med øst og vest at gøre. De fleste tv-satelitter er geostationære satelitter på eller i nærheden af ækvator.
Øst/vest benævnelsen er selvsagt længdegrader.

Mit gæt på satelitternes navne var godt nok lidt vildt, for der jo en del at tage af.

MEN Sirius er altså 5 Øst og ikke Vest..

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 18-09-06 13:11

Tak til jer alle for svar..

Jeg nåede ikke rigtig at komme igang med det her i weekenden, men vil forsøge mig igen i aften.. Jeg har lidt en formodning om, at hovederne er analoge..? Og så hjælper det vel lige vidt..?

Så vidt jeg kunne se, så kunne vi sidst finde 2 satelitter, men det var ligesom om, at der ikke rigtig var nogle kanaler, selvol signalstyrken var ok.. Kan det være fordi de ikke er digitale?

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 20-09-06 13:20

Jeg snakkede med Viasat.. De kunne ikke få det til at hænge sammen, så enten er hovederne indstillet forkert, eller, måske mere sandsyneligt, er hovederne ikke digitale.. Jeg er vidst nødt til at få en parabolmand (kvinde) til at kigge ud..

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 12-10-06 09:05

Havde en antenne mand ude.. Det viser sig, at den parabolmodtager vi har fået af viasat (en Pace) den kan ikke køre med mere end ét hoved.. Derudover skulle der flyttes et hoved for at ramme den rigtige satelit..

Men tak til jer alle for svarerne..

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 12-10-06 09:07

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-10-06 09:21

Selv tak.

Du kan trøste dig selv med, at når det hele hænger oppe og er justeret og godt fastgjort, så skal der "kun" ekstreme regn-/snebyger til at "stjæle" dit signal.

God fornøjelse

PS I stedet for de forholdsvis billige receivere, der følger med abonnementerne, kan du for 1000-2000 kr købe en digitalreceiver med flere kortslots og flere antenneindgange.

Kommentar
Fra : floppy69

Dato : 15-07-07 21:03

jeg søger alle de tyske kanaler hvor f.... finder jeg dem vilken sat er de ligger på og vilken retning skal min spejl pege hend af