/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Færdsel
Fra : refi
Vist : 685 gange
10 point
Dato : 14-09-06 13:35

Foranlediget af et hastighedsspørgsmål her på KANDU:

Nu har vi endelig fået periodiske bilsyn.......

Hvad med periodiske køreprøver

I forvejen er der jo visse kategorier af transport der skal til en form for periodeprøve/godkendelse (luftkaptajner - buschauffører - taxachauffører).

Disse blot fordi de transporterer mere end 8 mennesker - men er det mere rigtigt KUN at transportere 7

Lad høre jeres mening og om hvordan i kunne forestille jer det skulle udformes....

Selv mener jeg absolut det burde kræves.

I dag kan du tage kørekort som 18 årig (det bliver sikkert også sat ned) og derefter køre næsten hele livet uanset at regler og foreskrifter bliver lavet om hver anden dag.

Er det rimeligt ?????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-06 13:57

Ja, ifølge det spørgsmål du hentyder til, kunne det godt lyde som om, det hos nogen står sløjt til med selv de mest elementære færdselsregler.

Men alligevel tror jeg ikke det vil hjælpe synderligt meget med opfølgende køreprøver.

For i langt de fleste tilfælde er det ikke manglende kendskab til reglerne.....men derimod, at reglerne ikke respekteres, og det kan nok så mange køreprøver ikké afhjælpe.

Det kan kun en holdningsændring hos de hensynsløse trafikanter.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-06 14:00

Det kunne være fornuftigt. Adfærden på danske veje er stygt kritisabel.

I det daglige praktiseres:

Kørsel med forkert lydteføring - mestendels tåbelys.
Venstrekørsel på motorvejen
Man kører for stærkt.
Man kører for langsomt.
For lille afstand til forankørende
Man undlader at blinke af når man skifter vognbane.
Man orienterer sig ikke i spejlene inden vognbaneskift.
Brug af håndholdt mobilos.

En simpel opfølgning på disse færdigheder kunne hjælpe den efterhånden elendige danske færdselkultur op på et højere plan. En samtidig indsats fra stridsernes side, hvor de prøvede med synlighed og bøder for andet end fart, istedet for at lege skjul kunne nok også hjælpe lidt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-06 14:04

Klækkelige bøder og fratagelse af kørekort har dog vist sig at have en opdragende virkning.

Ergo politifolk på motorvejen istedet for i skjul. En tur ned af motorvejen, og ind til siden med de gummihoveder der sidder og snakker i mobil (oftest får de liiige automatisk et par af de andre forteelser med i hatten). Et par klip i kortet og en bøde der passer! Så kan det være det har en opdragende virkning.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 14-09-06 14:07

er der ikke ligesom taget højde for dette i klippekortene.
Dem der synder bøder!
Hvor svært kan det være at køre bil da?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-06 14:11

Det koster nada at snakke i mobilos og nada at køre med tåbelys osv. Derfor snupper panserne kun det der giver penge i kassen. Dvs fart. Det andet skæpper for lidt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-06 14:12

Det er gået op for selv Lene Espersen, at politiet udelukkende holder kampagner der hvor det giver mange penge. Ikke der hvor det er farligt at folk kører for stærkt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-06 14:16

Jo - højere "straffe" ville nok løse en del.......

Problemet er at vi er vanemennesker (selvom vi ikke altid vil indrømme det )....

Den gammelkendte med "Lars Pedersen" der kører ud fra sin indkørsel uden at se sig for og torpederer en anden bil er et slående eksempel...

NU HAR JEG KØRT UD HER I 30 ÅR - DER KOMMER ALDRIG NOGEN - SÅ DET KAN DA IKKE VÆRE MIN SKYLD

Mobiltelefonen er ligesom selerne også bare "en vane"

Den samme med EEN hånd forneden eller foroven på rattet.
Krydse hænderne ved drejning.
Armen i det åbne vindue.
Smøgen i den ene hånd og lighteren i den anden - knæene styrer.....

Ak ja - vores færdselskultur er ikke den bedste....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-06 14:21

"classic26"

Nej der er ikke taget højde for det med klippekortet - der er skaden jo sket....

De værste syndere er de såkaldte "rutinerede" billister.....

Det drejer sig ikke om at KØRE bil - det kan selv en 5årig lære - DET ER MÅDEN MAN GØR DET PÅ.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 14-09-06 14:22

Men vi kan forsøge med os selv først og se om det breder sig!

dvs de deltagende i denne tråd lover:

..at holde til højre
..kontrollerer deres lys og lygteføring.
..bruger side- og bakspejle
..overholder tilnærmelsesvis gældende hastighedsbestemmelser.
..husker selen.
..undlader at snakke i mobilos
..husker at blinke i god tid ved vognbaneskift på motorvej.
..holder afstand
..viser hensyn i almindelighed

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-06 14:22

Der er forskel på om vi alle render rundt med en maskinpistol der ER afsikret - eller om vi render rundt med den i SIKRET tilstand.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 14-09-06 14:31

>Refi

De værste syndere er de såkaldte "rutinerede" billister.....>>Hovedrystende generalisering!

Det drejer sig ikke om at KØRE bil - det kan selv en 5årig lære - DET ER MÅDEN MAN GØR DET PÅ.
>>>Ordkløveri

står af her!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-06 14:36

HØRT "3773"

Det er da vist også klogt at stå af - med den indstilling

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-06 14:41

Den sidste var ikke til dig "3773"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-06 15:09

Imorges kørte jeg 80 km på motorvejen. Både 110 km/t og 130 km/t strækninger. Jeg kunne konstatere at omkring halvdelen af de forbikørende eller dem jeg kørte forbi brugte mobilos. Af uransalige årsager var der kun et fåtal med tåbelys. Men en stor del kørte i kø i det yderste spor, oftest med meget lave hastigheder, idet en forankørende ikke ville holde til højre (man bliver i ydersporet, uanet at man først om 1000 meter skal overhale lastbilen foran. Ligeledes viser speedometret meget for meget). Jeg tilpassede min hastighed efter kørecomputeren (det er faktisk temmelig præcist). Jeg kan kun konstatere at mindst ligeså mange kører langsommere end de må, sammenholdt med dem der kører for stærkt. Samme strækning en week-end, efterlader nu langt fra den tanke at det er de rutinerede der er problemet. Søndagsbilisterne og familien på tur, giver mig den opfattelse at nervøse og ikke-trænede bilister er vildt farlige. Ligeledes har jeg oplevet hele biler fulde af komikere af andet etnisk herkomst der kører regulær chikane på andre.
Gårsdagens kørsel med anhænger gav desuden det indtryk at lastbilchaufførenes opfattelse af hvad de må og ikke må ligeledes er blakket. Igen brugte jeg computeren for ikke at sinke unødigt og holdt mig pænt til højre. Uanet dette blev jeg konstant overhalet af vogntog, der kunne køre et par km hurtigere end mig. Disse vogntog var stadig i syne efter 25 km, så de har således vundet nogle få sekunder på strækningen. Til gengæld har de overtråds hastighedsreglerne (det gør alle så pyt med det), men de overtrådte ligeledes overhalingsforbuddet og chikanerede den øvrige trafik.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-09-06 15:13

Et lille fif hvis man har kørecomputer og fartpilot. Lad computeren checke speeometret. Det er væsentlig mere præcis. Computeren bruger km tælleren (den passer oftest temmelig præcis) og tiden. Resten er simpel regning. Jeg har eksempelvis en fejlvisning på ca 10 kmt ved motorvejshastigheder. En anden bil jeg sommetider kører i har meget tæt på 0. Min egen privat viser 15 for meget.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-09-06 21:21

Hej REFI, du er lidt forkert på den med hensyn til nye prøver. Har man erhverskort til personbil(taxa eller limousine) eller til bus skal man ikke til nogen form for prøve resten af livet. (JEG HAR SELV SAGT DE SIDSTE 10 VÅR DET ER FORKERT, LIGESOM TVUNGET SYN SKAL ALLE TIL TVUNGET KØREPRØVE HVERT 5 ÅR). mANGE DER KØRER RUNDT I DAG KENDER IKKE FÆRDSELSLOVEN.

For at give dig lidt ret, skal man have fornyet sit erhvervskort (ligemeget om det er til personbil eller bus) hver 5. år. Man skal blot stille på motorkontoret med en lægeerklæring at du er sund og rast og så betale et gebyr, ikke andet.
Men der er forkert.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-06 22:05

"hawaii7"

Hvis du så havde læst rigtigt skrev jeg også periodeprøve/godkendelse
Og det skal du altså med erhvervskørekort

Lægechekket er en godkendelse - bortset fra det var det kun for at sætte tingene i relief

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 28-09-06 21:38

Tak for svaret 3773.