/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
dug udv. energiruder
Fra : ds23
Vist : 1643 gange
100 point
Dato : 13-09-06 21:13

Hej.
Har fået udskiftet mine 3lags ruder med energiruder, 2lag 6/4m/m
her i sommer. Opdager nu her udv.dug på ruderne. Det var der aldrig
på de gamle 3lags. (vender mod syd)
Er det noget man skal lære at leve med eller????????.
/steen b.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 13-09-06 21:22

Tjah - det er vist normalt - vi har samme problem på jobbet. Vi har lige fået isat vinduer ind til et lokale med aircondition, og der dugger ruderne også udvendigt.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 13-09-06 21:50

OK til dig.
Men hvad er kombi. af glas/tykkelse/hvormange lag???. I mit tilfælde er
det lokaler ud til "naturen"
/steen b.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-09-06 22:01

at der bruges 2 fors glastykkelser , er for at lyddæmpe udefra , er det 2 ens tykkelser vil de ikke dæmpe lyden
tykkelsen på på luften mellem glassene har noget at gøre med isoleringsevnen , jo mere luft , jo bedre isolering , alm terme er der bare luft i hvorimod lavenergi er luften erstattet med en gasart
de gamle 3 lags bruges sjældent mere , var en combination af bedre isolering og lyddæmpning , i dag bruges to fors glastykkelser og gasarter , det giver bedre efekt

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 13-09-06 22:06

Du bør være glad. Når dine energiruder dugger udvendigt betyder det faktisk at de isolerer meget bedre end dine gamle 3 lags.
Den varme-mængde der trænger ud, er så ringe at ydersiden af dit glas er koldt og kan være under dugpunktet.

Du skal ikke være så ked af det for det vil kun ske relativt få dage om året. Tænk i stedet på den store energimængde du sparer.

Det har ikke noget med dit spørgsmål at gøre, men det der sker med energiruderne, svarer til hvad der sker når bindingsværkshuse isoleres på indv. side. Så bliver ydersiden også kold, men her kan det betyde at træværket bliver fugtigt og der kan opstå råd.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 13-09-06 22:33

Hmm, i vores nye hus er der også meget dug på ydersiden af ruderne, og det har der faktisk været mere end et par dage, det er faktisk pisse træls.

Jeg håber at det hjælper når vi på et eller andet tidspunkt får varme på.

Ellers må man vel til at sætte varme i vinduerne?

Fnis...

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 14-09-06 00:36

Bredker.
Vil du dermed sige: 3lags/dugfri- energi 2lags med dug?? (udv.)
/steen b.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-09-06 05:45

årsagen til duggen kan jeg ikke svare på , men de teorier de andre kommer med lyder meget sansynligt
men ja, de nye lavenergiruder har erstattet de gamle 3 lags ruder

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 17-10-06 23:46

Citat
Du bør være glad. Når dine energiruder dugger udvendigt betyder det faktisk at de isolerer meget bedre end dine gamle 3 lags.
Den varme-mængde der trænger ud, er så ringe at ydersiden af dit glas er koldt og kan være under dugpunktet

Vi har også fået nye energiruder og kan kun tilslutte os både Bredker og Jørgen Ros udlægning.

Første gang vi så vores nye vinduer dugge, blev vi IKKE forbavset, for det havde leverandøren forberdt os på.
I øvrigt er vi utroligt glade for de hæve-skydedøre, der blev installeret, det er virkelig kvalitet ikke at forglemme det indvendige, de lavde bare det sidste pift - perfekt.

Firmaet fandt jeg faktisk på nettet, min lokale tømret skulle have noget der svarer til 35-40% mere for det samme arbejde!

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 18-10-06 00:04

TAk gribben 1.
Jeg venter lidt med at lukke mit spørgsmål, der
kommer måske flere svar??
/steen b.