/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Klarlak ujævn
Fra : H_Lambert
Vist : 2239 gange
100 point
Dato : 13-09-06 20:27

Hej

Jeg er igang emd at lave noget rust i en Ford Fiesta (eller er vel nærmere ved at fjerne rusten)

Jeg er nu ved at lække en omgang klarlak oven på metal lakken.

Mit problem er dog at klarlakken bliver meget ujævn i overfladen, når den er tør.

Hvorfor sker dette?

Kan dette poleres væk? eller skal det matslibes?

På forhånd tak.

Hans Lambert Pedersen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-06 21:39

Det ka' der være flere årsager til, f.eks.:
Lakken er for tyk
sprøjtes på i et for tykt lag,
det bliver ikke rigtigt forstøvet
Det sprøjtes på med for meget tryk på malersprøjten
Måske lakken ikke kan arbejde sammen med malingen og derfor "krymper sammen" og bliver bulet
temperaturen er forkert

Og nej, du kan ikke polere det væk, for jeg gætter på, at det er selve lakken der lægger sig i et uensartet lag.

Der er kun at vente til det er hærdet, derpå slibe det ned og forsøge igen.
Nu ved jeg ikke om det er noget du har prøvet før at lakere biler, men der er jo en grund til, at det tager lang tid at blive uddannet autolakerer

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-09-06 22:40

Jeg mener hvis bilen har vært poleret så skal man bruge "silicon fjerner" i lakken. det er en kemikale jeg har set maleren bruge. Ellers bliver det ikke et pent resultat.
alimak

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 13-09-06 22:41

Selve lakken var der ikke noget galt med. Den så faktisk overraskende pæn ud.

Kan den klare lak heller ikke matslibes med noget fint sandpapir? evt vådslibes?

Noget må man da kunne gøre ved klarlakken, da der ikke var noget galt med selve "farve" lakken.

Nej, jeg har ikek erfaring som autolakkerer. Og ja, ved godt at der er en grund til at det tager flere år at uddanne sig til autolakkerer.

Men det tager jo også flere år at blive snedker. Derfor ser vi jo også gør det selv mennesker sætte deres eget køkken om. ik

Håber der er andre der kan hjælpe

Kommentar
Fra : janik

Dato : 13-09-06 23:19

Jeg har prøvet noget af det samme ved en autolakerer og den
fik en vådslibning så meget kan tages med en vådslibning.
Men 100 % fin får du den ikke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-06 23:30

Endelig ikke vådslibe.

Lakken skal være helt tør, 0g så kan du slibe det af igen/matslibe , også uden at du behøver slibe så dybt at du fjerner selve farvelaget.

Og så skal det have ny lak igen.
I meget tynde lag.

Men det er svært... for tykt et lag eller for meget tryk på malersprøjten gør at det buler , og for tyndt et lag, så bliver det ru på overfladen.

Evt må du finde et stykke plade og øve dig på indtil du har tjek på hvordan du får det pænt.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-06 01:16

Det er ikke altid så let med autolak.

Det er vel ikke bare støv i lakken. Det ses ikke så meget på den matte metallak. men når der kommer blank lak på er det helt fantastisk hvor lidt støv der skal til at ødelægge resultatet.

Sprøjterummet skal være totalt støvfrit. Bilen skal helst støves af inden lakeringen med en speciel harpipsholdig og fnugfri klud, som binder støvet.
Papir eller alm. kluge giver for meget støv efter sig.

Endlig skal bilen være i termisk balance , ikke noget med en kold port i den ene ende.
Lakkens viskositet, skal måles og instilles efter brugsanvisningen . Det samme med sprøjtetryk.

De trænede professionelle behøver måske ikke så meget måling men kan efter fornemmelsen. Men de får også dårlige resultater ind imellem.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-09-06 11:41

holder du sprayen eller hvad du bruger i en passende afstand. Bedre kun at give den meget lidt af gangen og så af flere gange, det gjorde vi og vores bil ser fin ud idag