/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
RUST I BUNDEN, FUUUCK!
Fra : matiasnykfyahoo.dk
Vist : 4726 gange
50 point
Dato : 13-09-06 19:29

har købt en bil, men er blevet taget godt i røven =(

- er en længere historie, men fik købt en bil uden at kunne kigge efter i bunden for rust, så kommer jeg hjem, kigger, så er den fandme rusten!

Er min første bil, der er hul under sædet, må være hvor bolten til føre sæddet sidder, for er som om den er gået lige igennem, og så går der et firkantet "rør" langs bunden, det er også rustet huller i!

.'- er det noget af det man ikke må lave på? =/ eller kan det lade sig gøre?

: Har jeg købt en bil jeg ikek kan syne igen, som er lige til skrot?

Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 13-09-06 19:40

det er nemt at lave , lyder ikke galt ,alle biler ruster også de nyt , det firkantede rør du beskriver er vangen det må gerne repareres tager ca 2-3 timer det du beskriver , bagefter få den rustbeskyttet, der er et must , ellers går det stærkt , med rusten igen

Kommentar
Fra : matiasnykfyahoo.dk

Dato : 13-09-06 19:47

ok, vidste bare der var ting man ikek måtte lave plade arbejde i og sådan, men altser, sædet er røger direkte igennem bunden, skal man bare skære ud, og svejse ny plade igen?

Kommentar
Fra : matiasnykfyahoo.dk

Dato : 13-09-06 19:50

og når den er rustet SÅ meget de to stedder jeg lige kunne se dernede fra, ved bare at ligge ved siden af bilen, er der så ikek stor sansynlighed for at der er mange stedder i bunden som skal laves, som man først finder med en skuetrækker?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-09-06 19:58

Vange og hjulnæringer er en meget mere alvorlig sag.
De er nok heller ikke gode.

Du blev kun taget i røven hvis dugav for meget for bilen.

regn med at en mellemklassebil koster 3000 til 5000 kr / måned enten i afskrivning på en ny eller i reparation på en gammel .
Hvis du har givet 20000 og den holder 6 måneder er du ikke blevet snydt- ret meget.

Kommentar
Fra : matiasnykfyahoo.dk

Dato : 13-09-06 20:00

det er en colt fra 93, som jeg syntes havde en fair pris på 15000, hvis bunden havde været iorden! - men den skal altser stå meget meget meget slemt til før den skal skrottes pga det?

Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 13-09-06 20:09

jo der kan godt være flere steder der er rust-huller hvis du ikke har kigget mere efter, end det du beskriver , sikket en god ide at få den kigget efter under en lift , og ja der skal bare skæres ud , og så passer man en ny plade til , eller hvor meget det nu er, og vangen rep man også ved at skære ud og passe nyt til

Kommentar
Fra : matiasnykfyahoo.dk

Dato : 13-09-06 20:10

hvad vil det koste at få en til at lave hele bunden?
Hvis vi siger den er meget slem udover det jeg har skrevet indtil nu?

Kommentar
Fra : matiasnykfyahoo.dk

Dato : 13-09-06 20:12

jeg kan se at der er rusten igennem hele vejen i kanten, under døren, altser helt yderst i bunden, der kan man se jorden, i sådan en linie?
Hvor meget mere rust skal jeg finde før den skal skrottes

(er min første bil, og der er så mange andre ting med bilen jeg er blevet snydt med, så er rigtig nede ver det =(

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-09-06 20:21

Du må nok regne med at det er rust mange flere steder på din bil.Det koster for meget til at det kan lønne sig og lave hvis du skal betale timepris på et værksted. Kør så længe du kan.og få med en der ved noget om biler næste gang du køber bil.Når skal den synes?
alimak

Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 13-09-06 20:25

det bliver da værer og værer , det er panelerne du beskriver , de sidder yderst i bund kanten , med hensyn til rep pris , stumperne er ikke dyre der kommer du langt for 500 kr det er arbejdetstiden der koster kassen , kan gøres billigere hvis du kender en der kan arbejde orange

Kommentar
Fra : matiasnykfyahoo.dk

Dato : 13-09-06 20:35

altser, den står og skal synes nu, den er uden plader, er det der er noget pis! - kan være jeg kan få nogen til at lave på det, men jeg sidder bare og er uldstændig ude af mig selv! - men hvis vi siger jeg kunne få en til at gøre det for 100 kr i timen, ville det så kunne betale sig, hvor meget vilel i skyde på det løb op i så?

Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 13-09-06 20:42

pris det er svært at byde på , det tør jeg ikke gætte på, når man ikke kan se omfanget men 100kr i timen kan det da ikke gå helt galt hvis der er et par dages arbejde i den

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-06 21:52

Nej, helt ærligt, du har vel ikke givet 15000 for en gammel 93er colt der skal synes

Hvem pokker har bildt dig ind det er en ok pris,

Se f.eks denne annonce på en årgang 96er

Citat
Mærke og model Mitsubishi Colt 1,3 GLXi
Brændstof benzin
Døre 3-dørs
Årgang 1996
Farve Blåmetal
Alufælge 15" alufælge

Mitsubishi Colt 1,3 GLXi benzin 3-dørs, '96, servostyring, blåmetal, nysynet, ABS, airbag, centrallås, træk, startspærre, 15" alufælge, kører godt,ny bremser,synet nov 2005
Pris kr. 14.950

Og du kan finde så mange det skal være i årg. 92-93 enten nysynet eller med 1-½ år til syn for under 10000,-

Og et "huskeråd" m.h.t. rust i biler, så er det som isbjerge, den mindste del er det du kan se på overfladen

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-06 21:54

UPS, glemte, at citatet med annoncen er fra den blå avis.

mvh dova

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-09-06 23:04

Du er blevet snydt godt og grundigt. Sådan en bil bør ikke koste mere end 10000 kr. uden rust og nysynet. Jeg købte selv en Renault 19 fra '89 for 4000kr og ofrede 4000kr incl. syn og den kører perfekt. Nu er der selvfølgelig forskel på om man gør det selv eller overlader det til en mekaniker. Jeg synes du skal prøve at lade handlen gå tilbage, ellers skrot bilen og gå ud og find en anden sammen med en mekaniker eller en der ved noget om biler.
Uanset hvad du gør, så har du tabt en masse penge.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : janik

Dato : 13-09-06 23:30

Dova slap dog af rust er der i alle ældre biler .
Rust i bunden er ikke så galt at lave panelerne er værre for hvis du har rust i
yder panel er der tit rust i inderpalelen.
Men få en til at kikke på den inden du bliver mere nervøs*SS*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-06 00:17

Janik

Citat
Dova slap dog af rust er der i alle ældre biler .
Rust i bunden er ikke så galt at lave panelerne er værre for hvis du har rust i
yder panel er der tit rust i inderpalelen.

Ja, biler ruster..og nogen mere end andre

Men så skal prisen på bilen sgu også stå mål med det man får.

Og en 93er bil der er temmelig meget dyrere end biler magen til i samme årgang, skal sgu ikke stå med hullede vanger, et sædebeslag der er på vej ud gennem bunden af bilen, og rusten i kanterne så man kan kigge ud langs med bundpladerne.

Sådan noget kan man komme til at betale dyre lærepenge for, og jeg kan godt forstå, at
matiasnykfyahoo.dk er nedtrykt over det, for det lyder ikke godt.......og det kan slet ikke betale sig, at køre sådan en bil på et værksted der skal ha' penge for at lave det.

Og pladedele er dyre til Colt.

Jeg kiggede lige på billigbilligudgaverne fra T.Hansen
Der koster en forskærm til en 93er colt 1100,-.......til sammenligning koster den 300,- til en Golf

Andre pladedelepriser til colten kan findes her:
http://www.bj-autodele.dk/soeg.asp?opdat=0&bilmaerke=1x25&bilmodel=0&gruppeid=0x16&sw=

F.eks. koster længdevangerne 870 kroner + moms pr. stk

Det er så en ting...en anden ting er, at der er regler for hvor man må svejse i en bils bærende dele.

De kan læses i linket her:

Rul ned hvor der er en overskrift i en rude, hvor der står:
Bærende elementer 8.01
Chassis side 5.

Der kan du så læse om zone A, zone B o.s.v. som er områder en bil deles op i og hvor reglerne står nærmere beskrevet

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap08.pdf

Jeg synes faktisk også du skal prøve at henvende dig til sælger og få dine penge igen, men det bliver nok svært, da han sikkert vil sige, at du har købt bilen som beset

Men nu ved du så desværre, at man aldrig skal købe bil uden at gå den grundigt igennem og evt. have en med der har forstand på biler.

Håber søreme det lykkes for dig, enten at få pengene igen, eller at få arrangeret noget så du så billigt som muligt kan komme ud og køre.......selv om det med den pris du har givet, faktisk ikke kan betale sig at koste en krone mere på den.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-09-06 01:19

Hej.

Jeg mener at der er ændringer i Købeloven der siger at den gamle regel med 'Købt som beset' er væk nu - jeg er ikke helt sikker men næsten!

Hvis jeg var dig, så ville jeg lige forhøre mig hér:

http://www.friproces.dk/ngr/index.html

ELLER - besøg den gratis Advokatvagt i dit lokalområde, de plejer at være tilstede på f.eks. bibliotekerne en aften om ugen - man kan få gratis rådgivning, hvilket betyder at de kan vejlede og råde men ikke tager din evt. sag.

Kors i hytten hvor har jeg ondt af dig! Det er MANGE penge at vinke farvel til, hvis det skulle komme så langt - og dét at dette kan være lærepenge, det synes jeg afgjort ikke er en trøst, disse 'lærepenge' er altså for mange

Rigtig rigtig meget lykke og held med at finde ud af det hele! Og tag nu en bilsagkyndig med næste gang du skal handle bil, det gør de fleste alligevel. Min mand er 'født med benzin i blodet' som man siger...dette ved vor vennekreds og familie og han har, gang på gang, været med ude at se på biler, der er intet flovt i det, det er helt almindeligt.

Men held og lykke!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-09-06 11:42

da vi købte vores bil så vi den endda efter i bunden og den så flot ud. Så vi kørte den til syn og her dumpede den på rust. Men du kan få det lavet hos en mekanikker eller noget. det gjorde vi og vores var endda i de bærende dele. Så bare rolig.....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-09-06 11:46

kender du ikke nogen der kan lave biler, ellers så ja. Prøv om der ikke er en der vil lave det "orange" hvis du evt selv skaffer stumperne.

Vi har f.eks fundet en der vil lave paneler og skærmkanter i vores bil, mod at vi hjælper ham med at køre en masse ting på lossepladsen ;)