/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræn
Fra : jacoblauvring
Vist : 10529 gange
100 point
Dato : 13-09-06 17:55

Hej
Jeg skal have lavet dræn, huset er ca 80kvm i grundplan og der skal ca. graves 1,30 meter ned.
Er der nogen der tør give et ca. bud for hvad dette vil koste?
Er det noget man skal have en autoriseret til, eller må alle gøre det?
Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-09-06 18:08

Vælg en autoriseret. Han er forsikret.

Dræn ved jeg ikke hvad koster, men selve gravearbejdet kan du finde til 50 - 60 kr pr løbende meter.

Kender en rasende god mand der bor i sønderjylland. Han laver vist også sådan noget.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 13-09-06 18:16

Håber din støbning af grunden er dybere en´ det du nævner, eller du har kælder.
Ellers ville jeg personligt holde mig LANGT fra at udgrave huset, da det ikke kan holde tll
det, når du nærmer de dybder, så giver grunde sig, ikke lige nu og her, men du får aldrig stampet
jorden, som den var før.

Kan bare ikke fostå, hvorfor, der skal graves så langt ned.
Men går huset støbning, længere ned, end det du angiver, kan du roligt gå igang med spade,
eller en Lokal, Mini rendegraver.

Ellers find en Nabo, der har en rendegraver, og stik ham en kasse bajer, eller hvad han ellers lige står og mangler, så kan du lavet så lille et hus på en dag.

Men husk, at det er ikke en godkendt måde, at lave disse ting på, så tag lidt billeder af sages´gangen.
Men som sagt, kommer lidt an´på hvor du bor. MEN BILLIGT.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 13-09-06 18:19

Men rigtigt, det med Forsikringen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-06 18:21

Alle må lave dræn, men når drænet skal tilsluttes drænbrønden skal der en aut. kloarkmester ud og godkende projektet. Hvis du selv udfører arbejdet kan han også vejlede dig med arbejdet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 19:17

Hvad i himlens navn vil du 1,3 meter ned for - er der kælder ?

Hvis ikke gør drænet da ingen gavn i den dybde medmindre du har meget højt grundvand.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 13-09-06 20:33

Er det sådan at du har kælder så det er "drænplader" (kan ikke huske hvad de hedder) du skal ha' på, for så skal du jo langt ned med afløbet ?

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 13-09-06 20:42

Hej
Ja, der er jo selvfølgelig kælder og det er derfor der skal drænes rundt om huset.
Derfor kommer det nok også til at koste en del, men det kunne jo være at der var nogen der selv havde fået det gjort og lige vidste ca hvad det kostede...
Jacob

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-06 20:47

Hej

Dræn tilsluttet offentlig kloak skal udføres af en aut. kloakmester, det kan ikke længere lade sig gøre med en underskrift, da der skal laves et projekt til kommunen.

Dræn incl. tætning af fundament koster ca. kr. 1.200-1.500 pr. meter.

MVH KISSAN

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 13-09-06 21:19

Hvis drænet skal laves på grund af uønsket rindende vand på kældervæggene, så skal du lige vide at man kan købe en speciel plade, til at beklæde ydervæggene med udvendigt, til at stoppe indtrængende vand. Jeg kan ikke huske hvad pladen hedder, men du kan se lidt her http://www.bolius.dk/1BBD77FB-B82F-4D5B-A8B6-B19DDC150BA8.W5Doc#9

mvh Niederhof

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 13-09-06 22:51

Drænpladen stopper ikke vandet, den dræner det ned til et omfangsdræn i bunden.
Drænplader fås i Leca- Styrolit (flamingo)- Rockwool- og plastplader. Her er det styrolit.
http://www.thermisol.dk/Brochurer.aspx Download Terræn og dræn brochuren

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 14-09-06 08:31

Hej
Du spurgte om prisen men har fået svar på alt mulig andet.
Hvis du vil have et udgangspunkt, kan du jo forhøre dig hos et typehusfirma hvad de tager for kloakledninger eller afløb fra tagbrønde. Der er nrmalt et kort stykke inkluderet i standardprisen samt oplysning om hvad ekstra længde koster pr. løbende meter. F.eks. Kalmar Huse der står det helt nøjagtigt i deres prisliste. De har forskellig prisliste øst og vest for Store Bælt. De har også priser for brønde.
Drænrør er måske lidt billigere i materiale omkostninger end rigtige Wawin rør, det kan du så korrigere for. Dernæst kan du få fat i en gravemand og har så et grundlag for at prøve at opnå rabat.
Når du skal købe materialer så prøv VVS-Eksperten. De er landsdækkende med 7 salgssteder og de er meget billige med anerkendte mærkder.

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 19-09-06 09:04

Tak for svarene alle sammen, nu har jeg lidt at arbejde videre med
Jacob