/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Tracking
Fra : calista
Vist : 723 gange
100 point
Dato : 13-09-06 14:16

Er det tilladt et site, at tracke ens bevægelser på nettet lovligt?

A siger, det er tilladt at tracke besøgende på www..blabla.com, altså se hvilke sites de ellers besøger, osv

B siger, det ikke er tilladt i EU/ DK

Hvad siger i?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 14:22

Du bliver i forvejen tracket - Har du ikke en søgemaskine installeret

Spam er heller ikke tilladt i DK - men du får det alligevel....

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-09-06 14:26

Hvad for noget med en søgemaskine??
Altså, jeg er totalt blond hvad angår sikkerhed på nettet...(næsten)
Så for guds skyld, eller Allah, Jehova eller hvem der nu er deroppe, oplys mig endelig!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 14:35

Hvis din Firewall og sikkerhed ellers er sat ordentligt er det ikke det store problem (blokering for 3die parts cookies)......

Markedsføringen bruger jo alle de muligheder de har for at se hvad det egentlig er vi gerne vil have/købe....

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-09-06 14:38

Gu' ve' hvorfor helveg jeg så får alle de reklamer om enlargement af dette og hint?!

Blokering af 3partscookies er enabled... mere man kan gøre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 14:51

Sørge for ikke at give din emailadresse til alle og enhver.

Kun bruge f. eks. hotmailadresser (der kan bare oprette en ny) på diverse hjemmesider hvor de VIL have en adresse - det er der det går galt fordi folk IKKE læser betingelserne ordentligt og giver firmaerne LOV til at sælge adresserne.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-09-06 14:58

Det er fuldt lovligt at tracke hvilken IP adr du anvendes når du går på en hjemmeside.

Principielt kan du ikke bruge det til noget.
Man kan ikke bare se hvem du er fordi at man har logget din IP adr. Det kræver lige en dommerkendelse osv osv. at få oplyst hvem du egentlig er.

Det er vel fint nok at man bliver logget, man har jo også en nummerplade på sin bil....... Du kan heller ikke umiddelbart få oplyst hvem en nummerplade tilhører.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-09-06 15:06

Det er jo lige det Thulin!
Ens ip, isp og styresystem kan jo trackes ret nemt. Det gør de fleste countere jo.Og det er den ene side af sagen.
Den anden side, som jeg efterlyser "lovligheden" af, er at ens ØVRIGE bevægelser på nettet, følges.
Og hvordan loven er skruet sammen i EU.
(handler om et engelsk- registreret domæne)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 15:24

Du finder ikke nogen lov der kan bruges til noget....

Om domænet er engelsk eller andet forhindrer dig jo ikke i at have det liggende på en australsk server

Eller Togo-øerne.....

"Øvrige bevægelser" kan jo ikke ses af en side medmindre det er noget der ligger på DIN komputer.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-09-06 15:30

Indsætter lige den besked jeg fik, da jeg spurgte "dumt" til ejeren.

There is software available that is completely legal that will follow your every move online

og

It is NOT the IP that identifies a unique visitor, or labels anyone's visits or postings, but something else that is far more specific about the computer. You can take you computer to Timbuktoo, China or Easter Island and use a hundred different dial-in accounts but the software recognises THE COMPUTER as one different visitor. That's not too hard an idea to grasp, is it?

Og så er det jeg tænker, HMMMM, er det helt lovligt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 15:42

Ejeren af hvad ?

Han/hun siger jo selv at softwaren er lovlig.....

Men stadig er der INGEN hjemmesider der kan se dig medmindre du er på deres side eller har spyware på DIN komputer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 15:44

Jeg har en maskine hvor der er installeret en keylogger....

Det bevirker at jeg kan se alt (hvert et tasteslag) der foregår på maskinen.....

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-06 16:53

Den danske lov er faktisk blandt de mest restriktive, når det gælder indsamling af oplysninger. F,eks er tracking (sporings) cookies ikke tilladt i Danmark. Indsamler en cookie oplysninger, er det spyware, og dermed ulovlig. Så enkelt er det http://danmark.dk/portal/page/pr04/DANMARK_DK/Forside/itborger/it_sikkerhed/Virus_firewall_spyware/spyware/Spyware_hvad_er_det

Det foregår alligevel lystigt mange steder, og vi mangler at se nogen dømt for det.

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 20-10-06 14:03

Tak for svaret stl_s.