/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
batteri-oplader(hurtigt)
Fra : jobestar
Vist : 535 gange
100 point
Dato : 13-09-06 13:19

Hejsa!

Jeg skal have købt mig nogle gennopladelige batterier.

Nogen herinde der har erfaring med de her ultrahurtig opladelige 15minutters batterier og opladere.

Feks:

Batterier:
http://www.batteribyen.dk/genopladelige_batterier_r06_aa__4_stk__2300mah__15_min_-p-1937.html?cPath=239_36_159&osCsid=57cf9c2a5df77748299c4f4e4cad3cd7

oplader:
http://www.batteribyen.dk/vipow_15_minutters_lader_incl_4_stk_aa_2300_mah_batterier-p-1839.html?cPath=37_67&osCsid=57cf9c2a5df77748299c4f4e4cad3cd7

Det er jo fristende fordi det er altid er sådan at man står og skal bruge et batteri og så har man glemt at oplade. Og med den gamle oplader jeg har nu tager det jo 14timer.

Der er bare noget gammeltkonservativt i mig der tænker at jo hurtigere man oplader batterierne, jo hurtigere bliver de sløve og slidte.

Er oplader-teknologien bare blevet hurtig og problemfri, eller skal jeg hellere holde mig til de gamle batterier og lade på de 14timer?

Mvh forsigtig batterikøber..

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 13-09-06 13:22

Mener jeg har læst at jo længere tid opladningen varer - jo mere skånsomt for batteriet.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 13-09-06 13:32

Skal også lige høre om det passer at: -jo flere "mAh" des længere tid inden de skal oplades igen-?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 13-09-06 13:35

Sådan har jeg også haft det. Men udviklingen overhaler os. Jeg tror at du trygt kan købe det du linker til.

Har du set at Batteribyen har et "forum" om batterispørgsmål.

Har i øvrigt gode erfariner med Batteribyen.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 13-09-06 13:35

Mokof>> ja okay.. jeg er bare i tvivl om det ikke er en gammeldags opfattelse og at de nye opladere/batterier simpelhen bare har udviklet sig og kører på noget nyt teknologi der er bedre..

Jeg afventer lige og ser om der kommer nogen flere bud, men tak for det ihvertfald

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 13-09-06 13:38

Pirt03>> ja det har du nok ret i Jeb, har set forummet, men det er meget småt med aktivitet der. Tror der er 10 spørgsmål sammenlagt he.. så tænkte jeg lige prøver her på fantastiske kandu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 13:52

Selvfølgelig bliver teknologien bedre og bedre.....

Men at et batteri skulle kunne oplades på 15 min kan IKKE være nogen god løsning......

Den dag man lærer at indbygge en lader i f.eks. boremaskiner således at man producerer strøm samtidig med at man bruger boremaskinen er man nået et stort skridt videre.

Burde måske tage patent på det

En stille og rolig opladning er og bliver det bedste for batteriernes holdbarhed...

Derimod er der stor kvalitetsforskel på de forskellige batterityper....

Der skal man virkelig tage hensyn til HVAD batterierne skal bruges til og IKKE blot købe de billigste

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-09-06 14:39

Hvis man kigger på hvad der er sket af udvikling inden for batterier de sidste 5 år, så er der sket rigtig meget.

Min gamle boremaskine, skulle oplade 8 timer, også var der kun strøm til at arbejde 30 min, den nye lades op på 30 min og batteriet holder meget længere, også leve tiden er længere, det samme gælder for mit gamle digital kamera og mit nye.

Mobil telefonen lades også op på blot 25 min, og kan køre 3 dage. De nye Li-ion batterier som er i telefoner i dag og også fuldstændig ligeglade med hvor meget man lader dem op. I gamle dage (5år siden skulle man altid lade batteriet helt op og aflade det helt, den tid er bare ovre.

Men man kommer til at betale for batterier som kan lever en masse Ah og som kan lades hurtigt op.

Det kunne jo komme an på en prøve. køb dem dog og se hvad der sker.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-09-06 15:40

Lad være med ast købe en "hurtig oplader". Den er meget hård ved batteriet. Du kommer hurtigere i gang, men batteriet holde ikke længe.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-06 16:12

Jeg tror ikke på at der er nogen batteritype, som kan fuldt oplades på 15 minutter.

Alle typer har det sådan at man for at lade fuldt op, under den sidste del af opladningen ikke kan undgå at "spilde" en del af strømmen til anden kemisk sønderdeling. Ved de rigtige katalysatorer, kan man så få stoffet gendandet under varmeudvikling.

Men katalysatorerne, skal kunne følge med og temperaturen må ikke blive for høj, ellers sprænges bateriet eller sikkerhedsventilen åbner.

Derfor må man begrænse strømmen , især under den sidste del af opladningen.

Men det kan da godt være at nogle batterier kan lades halvt op på 15 minutter.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 15-09-06 12:06

Okay, tak for alt responsen allesammen! Lyder som om Transor har en del viden om emnet og lyder fornuftigt det du siger.

Jeg prøver den ud og man kan jo sikkert stille på opladeren så den gør det over 1time feks.

Jeg kan jo lige skrive hvordan den fungerede når jeg har fået den hjem.

Mvh Oscar

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 15-09-06 12:07

Tak for svaret transor!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-06 04:19

Hvis det er en lader, der "holder øje" med batteriet, er det USAs militærs erfaring (verificeret ved en længere forsøgsrække), at hurtigladning holder et NiCd- og et NiMH-batteri i fin vigør med lav indre modstand og pålydende kapacitet, mens langsom ladning - med 1/10 til 1/20 af kapaciteten pr. time forårsager en vækst af de aktive metalkrystaller i batterierne, så de efterhånden får færre og færre Amperetimer og højere indre modstand (spændingsfald under belastning). Det samme får jeg at vide, når jeg læser mine kulørte blade om eldrevne modelfly. så jeg er lige ved at tro på det. Det er også derfra jeg har mine oplysninger om lithium-polymer-batterier, mens det jeg ved om blygel-batterier, kommet direkte fra fabrikanternes hjemmesider.
mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-06 04:21

Har forresten lige anskaffet mig en ½ times NiMH-lader. Hvor god den er ved batterierne kan jeg af gode grunde først sige noget om om nogle år! Vi snakker om 500 - 1000 lade-(afladecykler.