/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Cavalier king charles spaniel
Fra : oOMissangelOo
Vist : 7775 gange
20 point
Dato : 13-09-06 11:44

Hejsa.
Er der nogen der ved om man kan købe denne race som hvalp hos nogen uden stamtavle?

Jeg har kigget på nettet og der er kun kenneler og opdrættere som sælger hvalpene med stamtavle osv. Prisen er 75oo kr og selvom det ikke er prisen det kommer an på, så kunne jeg godt tænke mig en der var billigere. Den skal kun bruges til familiehund og ikke alt det andet med udstilling og træning osv, så derfor synes jeg at det var lidt dyrt

Håber at få svar

Hilsen malene

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 30 point
Dato : 13-09-06 12:26

Det koster at anskaffe sig en hund, det er der ingen tvivl om. Men personligt ville jeg ikke anskaffe mig en hund, der ikke havde en godkendt stamtavle fra DKK. Jeg har heller ingen interesse i at udstille eller lignende, men det, jeg har interesse er, at min hun stammer fra en familiemæssig baggrund, som er sund og god. Selvfølgelig er der aldrig garantier, men med stambogen i hånden, kan jeg i det mindste se, hvordan det er gået familien.
Desuden er der krav til avlerne om albuer og hofter - man kan i DKK regi højst avle på en hund med HD C - og uden stambog er der ingen garanti for, at familien ikke lider af HD.
HD indexet er også noget, der virkelig kan gøres brug af i valg af hund. Således kan man se, om familien generelt er belastet eller ej.

Stambogen er har for mig været et vigtigt redskab i valg af hund (Venter netop nu på en dejlig hvalp, der er nøje udvalgt).

Sørg i øvrigt for, at stambogen er fra Dansk Kennel Klub - alle kan lave en stambog - og mange gør det.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : oOMissangelOo

Dato : 13-09-06 12:38

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-09-06 13:24

Helt enig med vaxen.

Du sparer måske et par tusinde ved at købe en hund, der ikke har stambog. Men de penge kan hurtigt forsvinde til dyrlægeregninger, medicin og aflivning i utide.

Ligesom vaxen siger jeg: Sørg for at sikre dig, at hvalpen er stambogsført i Dansk Kennelklub.
Det er ikke ligegyldigt hvor hvalpen er stambogsført.

Hvis du bor i nærheden af København, så er der en stor DKK-udstilling i Ballerup næste week-end.
Og der er en DKK-udstilling i Herning d. 4-5 november.
Se mere på Dansk Kennelklubs hjemmeside: http://www.dansk-kennel-klub.dk/399
Begge steder vil du kunne møde hunde af mange forskellige racer. Og du vil kunne få en snak med ejere og opdrættere.
Du gør dig selv en tjeneste hvis du køber et katalog, selv om det er ret dyrt (40-50 kr). For når du har kataloget med hjem, så har du telefonnumre på ejerne og opdrætterne af de forskellige hunde, der har været udstillet. Det gør det lettere at finde en hvalp.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-06 13:49

Vi har købt uden stamtavle, 2000 kr. samme sælger vil have 5000 for samme hund med tavle.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-06 13:50

Og Dansk Kennelklub er ikke meget at råbe hurra for.
Rent ud af posen, så er det en samling snobber.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-09-06 14:10

Det vel bedøvende lige meget med, hvad der er for personer, der repræsenterer klubben - jeg kan kun se en vigtig ting, og det er hundens sundhed...

De har med årene udviklet et system, hvor det faktisk er muligt at udrede hundens sundhedsmæssige arv - og det synes jeg er en gave til os hundemennesker - og til hundene.

Der er ingen tvivl om, at en hund uden stambog kan være lige så god - men jo mere man sætter sig ind i hundens baggrund, jo bedre er oddsene - synes jeg...

Jeg ville aldrig vælge en racehund uden stambog...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-09-06 14:12

Muligvis er der snobber i Dansk Kennelklub. Det er der jo i alle klubber.

Det laver ikke om på, at hvis der ikke var en klub som DKK, så ville mange racer efterhånden blive udvandede og komme til at ligne hinanden mere og mere. For folk ville jo avle på "søde hunde" mere end på racetypiske hunde. --Hvis man har købt en tævehvalp og drømmer om at få hvalpe engang, så kan man ikke nødvendigvis selv se dens fejl og mangler når den vokser til.
Og hvis den er agressiv, så er det nok fordi "den var ude for noget slemt, da den var hvalp". Hvis den har HD, -ja så opdager ejeren det ikke altid før hvalpene er solgt.

Teil, jeg forstår ikke det med at I selv kunne vælge om I ville have stambog eller ej??? Det lyder ærlig talt som svindel. Enten har hvalpen stambog og den følger hvalpen. Eller også har den IKKE stambog. Og så KAN den ikke pludselig få en stambog bare fordi køberen ønsker det.

Grundlaget for stambogen lægges jo generationer før hvalpens fødsel. Bedsteforældrene skal ikke bare være stambogsført. De skal være bedømt at fler forskellige dommere FØR de overhovedet tænker på parring. Og når forældrene er blevet født, -som hvalpe af en han og en tæve, der er stambogsført OG udstillet OG avlsgodkendt, --Så bliver kuldet registreret og stambogsført i DKK. Og derefter skal DE hvalpe udstilles og godkendes til avl inden de bliver parret.

Det er jo ikke det stykke plastic, som stambogen består af, der koster flere tusinde kroner. Det er det kæmpestore arbejde, der ligger til grund gennem flere generationer.

Teil, hvis sælger har tilbudt jer en DKK- stambog for en merpris på 3000 kr, så har de sat merprisen så højt fordi de så vidste, at I ville vælge stambogen fra. De har ikke haft nogen stambog at "sælge".

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-09-06 14:23

Jeg kan supplere med, at registreringen af hvalpen skal foregå senest 3 uger efter fødslen.
Det er i øvrigt de færreste seriøse opdrættere, der lader køber bestemme, om den skal stambogsføres eller ej. De fleste sætter en ære i deres afkom og har ingen værdi i, at en hvalp fra et godt kuld ikke bliver registreret.

Vaxen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 13-09-06 16:23

Hvis du køber en Cavalier gennem en DKK-opdrætter er du garanteret, at forældredyrene er fri for hjertefejl.

Dette er en lidelse, som har været udbredt i racen og betydet at nogle hunde skulle have medicin eller AFLIVES allerede som 4-5 årige.

Du kan også købe en god hund (med stamtavle) i Sverige.

Ikke for at starte en "klub-krig", men hvordan kan det være, at det er svært at få fat i en DKK-Cavalier, mens f.eks. DRU-Cavalierhvalpe er der altid rigeligt af?

Jeannie, Cavalier-ejer
http://ckcs.dk/news.php

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 13-09-06 16:32

PS
Grunden til at Cavalier er så dyre er at de får forholdsvis få hvalpe (gennemsnittet ervist omkring 3,5) og ikke altid er i løbetid to gange om året.

PPS Hvis du får fat i en Cavalierhvalp, skal du vide, at du ikke kan springe træning/lydighed over. En Cavalier der ser en fugl eller lignende glemmer ofte at der er en anden i enden af snoren. Derfor kræver den mere træning, bl.a. i at gå i snor, end mange andre hunderacer.

Jeannie, Cavalier-ejer
http://ckcs.dk/news.php

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-09-06 17:35

Årsagen til at der er forholdsvis få hvalpe med DKK stambog i forhold til DRU stambog KAN være, at der måske stilles strengere krav til stambogsføringen i DKK?

Derfor kan der være opdrættere, der foretrækker DRU. Det gør jo ikke ligefrem hvalpene bedre...

Men jeg har kikket rundt på nettet, og jeg kan da ikke se, at der skulle være "rigeligt af" DRU hvalpe? Hvor ser du dem henne?

Åjo, der er "en masse" til salg fra "kennel birkedal", som skulle være en DRU-kennel... Men det er lidt svært at se, om det overhovedet er egen avl, eller om det er hvalpekuld, de har overtaget fra andre opdrættere.....
De har salg af mange racer, og det er ikke liige til at se, hvad der er "egen avl"...

Det er ikke et sted, jeg ville hente en hvalp.

Men generelt så skal man først og fremmest have tålmodighed, når man skal købe hvalp. For det er jo netop ikke noget, der kan masseproduceres..

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 13-09-06 22:51

Hej Birgitta!
I den blå avis er der nogle stykker til salg:
http://www.dba.dk/asp/soegning/soegning.asp?Fritekst=cavalier&RubrikId=15410&PrisTil=9999999&PrisFra=0&Medbillede=0&AntalDage=0&Querytype=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&kortsogNavn=0&radX=0&radY=0&RegionId=0&Forhandler=0&FavoritNavn=&SoegningId=0&SektionId=0&BilledVisning=

De fleste er med stamtavle (Umiddelbart vil jeg skyde på DRU)

Det er korrekt at DKK kræver 1 præmie ved en udstilling samt en hjerteskanning, før de må bruges i avl.

Samtidigt skal jeg straks tilføje at flere DRU avlere frivilligt også lader deres hunde hjerteskannes, men det er ikke et ktav.

Jeannie, Cavalier-ejer
http://ckcs.dk/news.php

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-09-06 15:10

"stamtavle" er jo et ret rummeligt begreb. Faktisk kan enhver blandingshund have en stamtavle. For det er jo bare et stykke papir, hvorpå der er skrevet hvem hundens forældre, bedsteforældre og evt. oldeforældre er.

Værdi har stamtavlen jo først hvis der hører et sæt regler til, -f.eks. regler for avlsgodkendelse og helbredscheck.

Nå, men vi må da håbe, at Malene har besindet sig, så hun vælger at vente på en DKK hvalp.

Og Jeannie, jeg vil ønske dig held og lykke med hundene på lørdag i Ballerup. Ærgerligt nok kommer jeg først og kikker på søndag, da jeg skal noget andet lørdag.
Men både børn og hunde ser dejlige ud. I skal nok få en god dag.

Kommentar
Fra : mettevoeler

Dato : 18-08-07 16:24

Hej! Jeg er på udkig efter en cavalier king charles spaniel - blenheim uden stamtavle. Er der nogen, der ved hvor man trygt kan henvende sig?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-08-07 18:25

Prøv at kikke på Dansk Kennelklubs hvalpeliste:

http://www.hundeweb.dk/

Klik på "hvalpeliste" og find racen i listen.
Lad være med at vælge landsdel. Det er godt at have flere kenneler at vælge imellem. Så kan du altid kontakte den nærmeste først, hvis du vil.

Håber linket virker. Ellers prøver jeg igen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-08-07 18:31

Hvis du ønsker en hund uden stamtavle, så er det den blå avis og lignende du skal kigge i...

Eller søge på nettet efter køkkenbordsavlere, der ikke laver stamtavler..

Personligt synes jeg det er at lege med ilden, men dig om det

Hundene på DKK's liste er selvsagt med tavle..

Vaxen