/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Problemer med amtet
Fra : m13ark
Vist : 1717 gange
500 point
Dato : 13-09-06 08:04

Er der nogen ,der har erfaring med at få amtet i tale, når der er problemer med samkvem. Hvad stiller en mor op, når faderen nægter hende at se sit barn, til de af amtet fastsatte tidspunkter.Kan det virkelig være rigtigt, at han kan skalte og valte som det passer ham. Han har fået tilkendt forældremyndigheden, da moderen ved skildsmissen havde problemer med angst. Hun er nu behandlet, og er stabil. Hører gerne hvis nogen har kendskab til lignende sager.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 13-09-06 08:50

Det er vel mere far' der er problemer med end amtet??

Du skal henvende dig i amtet igen, og fortælle, at far'en nægter dig samkvem. Hvis ikke det hjælper
kan amtet hjælpe dig evt. med politiets hjælp, så du kan få samkvem.

Hvis det kommer så langt, at politiet bliver indblandet, skal du tænke dig godt om, inden det kommer så langt, det kan være en meget meget trumatisk oplevelse for et lille barn at være vidne til.

Jeg håber det lykkedes for dig, på den bedst tænkelige måde

Kommentar
Fra : Bette123

Dato : 13-09-06 09:03

Når problemer af denne type opstår, er det en rigtig god idé at føre dagbog. Notér hvilke aftaler han aflyser eller ændrer og med hvilken begrundelse. Det er nemlig meget vigtige oplysninger, når sagen skal tages op i statsamtet. Hvis du ikke har nøjagtige eksempler, så har han nemmere ved at tale uden om. En liste over aflysninger vil gøre et langt større indtryk på den medarbejder, der skal behandle sagen. Naturligvis skal du have til samvær, du er tilkendt. Hvis du ikke selv kan ordne tingene med din eks, må du have tålmodighed - selvom det må være meget svært - samle dine eksempler og så kontakte statsamtet igen.
Husk altid at have barnet i fokus og tal aldrig dårligt om faderen i barnets påhør!!!

Held & lykke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 11:00

Du kan ogsåp henvende dig til din kommune/sagsbehandler - de kan hjælpe og råde dig med det videre forløb

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-09-06 14:08

Hvis der er fastsat samværsresolution af amtet, kan samværsforælderen kræve barnet udleveret ved fogedens hjælp.

Kopieret fra min egen samværsafgørelse:

.. kan efter § 478 stk 1 nr 3 i retsplejeloven (lovbekendtgørelse nr 815 af 30. september 2003, som ændret senest ved § 1 i lov nr 450 af 9. juni 2004) få fogedrettens bistand, hvis .. og .. ikke udleveres til samvær efter denne afgørelse.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 17-09-06 09:26

hører gerne om flere løsninger. Det med at involvere politiet, er også efter min mening en dårlig løsning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 09:44

Der er ikke andre løsninger.....

Har amtet allerede bestemt samkvemmets forløb skal faderen holde sig dertil....

Vil han ikke kan han tvinges til det ved politiets/fogdens hjælp....

Er der IKKE lavet nogen aftale SKAL du gennem amtet for at få lavet en....

Er du i tvivl om hvordan - henvender du dig til din sagsbehandler i kommunen...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-09-06 10:31

Hvorfor kommet dit spørgsmål igen?
Der er flere der har svaret dig.
Overholder faderen ikke aftalen med amtet er det politiet du skal henvende dig til.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 17-09-06 11:53

Lige en ny vinkel: Måske føler faderen sig ikke tryk ved at overlade barnet til moderen. Måske føler HAN ikke, at moderen kan varetage barnets tarv på grund af den sygdom moderen led under (angstneuroser?). Måske er moderens viurdering af sin egen tilstand ikke objektiv.
I hvert fald: Hvis faderen IKKE føler sig tryg ved at overlade barnet i moderens varetægt skal han lade være - han skal så meddele amtet dette og de må så tage stilling til evt. nye betingelser.
MEN, hvis moderen har det fint og det blot skyldes obstruktion fra faderens side skal hun selvfølgelig henvende sig i amtet. Konsekvensen kan så blive, at barnet overlades ved politiets hjælp. MEGET UBEHAGELIG TANKE.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 17-09-06 12:03

Det er jo ikke sådan, at der kommer to uniformerede betjente i patruljebil susende med blå blink og sirene.
Uanset hvilket scenarie, så BØR samkvemsforældren rette henvendelse til statsamtet, hvis ikke samkvemmet bliver overholdt fra bopælsforældrens side.
Er bopælsforældren utryg, kan denne forlange overvåget samkvem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 12:14

Lad os nu lige vide om der ER lavet en aftale med amtet.

Der er jo ingen grund til at fremstille en masse scenarier hvis der IKKE er en aftale - så skal en sådan først laves.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 17-09-06 14:52

Kode
...til de af amtet fastsatte tidspunkter

Det er der, så vidt jeg kan læse. Men vi ved det jo ikke med sikkerhed.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 15:00

Og hvis det er tilfældet meddeler du blot faderen at han SKAL overholde tiderne.

Vil han ikke, er der kun en vej (beklageligvis) - og det er politiet....

Accepteret svar
Fra : dkwM327

Modtaget 500 point
Dato : 18-09-06 02:00

Hej m13ark.

Mit råd, da jeg for mange år siden har oplevet en lignende situation,
på egen krop, og kender til flere tilsvarende.

En fredelig samkvemsløsning er altid det bedste for barnet, og for den sags skyld også for dig og faderen, og såfremt du har kontakt med en kompetent person i amtet, så kan de også hjælpe dig
til denne fredelige løsning.

I det modsatte tilfælde, så må du have fat i en anden person i Amtet,
som ved hvordan problemer løses på fredelig vis.

Hold politiet helt udenfor billedet, med mindre de har kontakt til personer,
som er uddannet til at løse konflikter ved hjælp af fredelige midler,
for det er et meget lille fåtal af politikredse der har det .

Jeg kan så lige fortælle, at jeg selv har fungeret som konfliktløser med fredelige midler,
for politiet og det kriminal præventive råd.

mvh.
DkwM327

Godkendelse af svar
Fra : m13ark

Dato : 20-09-06 16:13

Tak for svaret dkwM327.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 24-09-06 13:12

Hej m13ark.

Jeg er meget glad for, at du mener at jeg har hjulpet dig til den rigtige og bedste løsning af dit problem.

Har du senere et problem, vil jeg være meget glad for også at hjælpe dig med dette,
og jeg gør det gerne, uden at du tildeler mig nogen point.

mvh.
DkwM327.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 25-09-06 19:53

Godt tilbud. som jeg vil tage imod, hvis der skulle opstå lignende problemer

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 29-09-06 01:17

Hej igen m13ark.

For at opnå hurtig kontakt kan du sende en direkte mail til til mig på @-adressen:
steen.hansen@dk2net.dk